PlusNieuws

Zelfs F1’s kroonjuweel Monaco is niet meer heilig – ‘Je kunt niet in het verleden blijven hangen’

Max Verstappen in de ‘Grand Hotel’-haarspeld­bocht in 2021 – de langzaamste van het seizoen. Verstappen won de race vorig jaar voor het eerst. Beeld Getty Images
Max Verstappen in de ‘Grand Hotel’-haarspeld­bocht in 2021 – de langzaamste van het seizoen. Verstappen won de race vorig jaar voor het eerst.Beeld Getty Images

Geen race op de kalender die meer formule 1 ademt, maar hoe lang nog? Het contract in Monaco loopt af, de races zijn er vaak oersaai en de concurrentie is gigantisch. ‘Je kunt niet in het verleden blijven hangen.’

Arjan Schouten

Tradities: ook in het van conventies doordrenkte Monaco blijken ze soms geen eeuwigheidswaarde te hebben. Zondag is de race, maar sinds mensenheugenis werd hier al op donderdag begonnen en vrijdag gerust. Tot dit jaar – het ritme is gelijkgetrokken met dat van de andere races. “En je zult zien dat het helemaal niets aan het weekend zal veranderen,” zei Guenther Steiner, teambaas van Haas. “Tradities zijn leuk, maar je moet ook een beetje met je tijd mee durven gaan. Niet in het verleden blijven hangen.”

Monaco is formule 1 en formule 1 is Monaco, maar op clichés kun je geen toekomst bouwen. Nu gaat het weekendprogramma op de schop, omdat alles sneller en korter moet. Volgt na die schop uiteindelijk ook de bijl voor Monaco? Geen ondenkbaar scenario, nu de Amerikaanse eigenaar van het F1-circus, Liberty Media, zegt zo terecht te kunnen op dertig locaties.

Arrogante houding

Bij zo’n statement moeten races met aflopende contracten zich ernstig zorgen gaan maken, wat ook overal gebeurt. Maar niet in Monaco, waar de houding wat arroganter is. Michel Boeri, president van organisator Automobile Club de Monaco, sprak onlangs nog in vakblad Auto Hebdo de geruchten tegen dat dit de laatste GP zou zijn. “Onzin, deze race gaat helemaal nergens heen. Wat ik nog niet weet, is of we straks een nieuw contract van drie of vijf jaar tekenen, maar dat zijn slechts details.”

De algemene gedachte in Monaco is: voor de stad is de F1-processie onmisbaar, dus voor de sport ongetwijfeld ook. Terwijl er veel aan te merken valt op het stratencircuit, dat zich nauwelijks nog leent voor een potje racen met de snelle bolides, die dit dit jaar nóg langer en breder zijn. Alsof je een kudde olifanten door een konijnenhol laat denderen, daar lijkt het soms op als twintig coureurs zich door de haarspeld van Rascasse proberen te wurmen.

De formule 1 is het rondjes draaien in Monaco – het langzaamste en kortste circuit – natuurlijk al tijden ontgroeid. Komt nog eens bij dat Monaco als enige race niet of nauwelijks iets zou betalen aan Liberty, op basis van historische afspraken. Hoe toekomstbestendig is dat als nieuwe bestemmingen als Miami, Qatar en Saoedi-Arabië tientallen miljoenen moeten ophoesten?

Christian Horner, teambaas van Red Bull, filosofeerde laatst eens over de vraag of Monaco nu als nieuwe GP een plaats op de kalender zou krijgen – hij achtte het circuit kansloos. “Ze betalen amper een fee en je kunt er niet inhalen.”

Als de sportieve waarde dan ook nog eens tegenvalt, hou je weinig argumenten over om Monaco trouw te blijven. Gek genoeg zal geen van de coureurs, van wie er uit belastingtechnische overwegingen veel in Monaco wonen, dat hardop uitspreken. Laatst riep Lewis Hamilton nog op het ‘kroonjuweel te koesteren’, en Max Verstappen liet naast de nepjachthaven van Miami optekenen dat Monaco ‘onvervangbaar is’ vanwege de historie.

Max Verstappen (Oracle Red Bull Racing) afgelopen donderdag in Monaco. Beeld ANP
Max Verstappen (Oracle Red Bull Racing) afgelopen donderdag in Monaco.Beeld ANP

‘Het blijft moeilijk’

Thuisfavoriet Charles Leclerc draaide donderdag in Monaco hetzelfde liedje af. “Ik kan me geen wereld zonder GP van Monaco voorstellen. Deze race heeft historie, traditie... Die móét op de kalender blijven.” Maar op de vraag of dat echt de argumenten zijn die formule 1 moet gebruiken op zoek naar de meest optimale racekalender, zei hij: “Natuurlijk moet je als sport zoeken naar de beste circuits, maar daar hoort Monaco bij. Geen circuit waar de coureurs een groter verschil kunnen maken, de kwalificatie is de grootste uitdaging van het jaar.”

Blijft overeind dat de race vaak niet om aan te gluren is. “Ik heb er vaak over nagedacht wat je daaraan kunt doen, hoe je het inhalen bevordert,” gaf Leclerc toe. “Maar dat blijft moeilijk.”

De vraag is of mooie plaatjes en een spannende kwalificatie genoeg zijn voor Liberty. Over Hockenheim en de Nürburgring waren ook alle coureurs lyrisch en met 64 races heeft Duitsland een gigantische F1-historie, maar sinds 2019 komt de sport er niet meer. Wacht Monaco straks hetzelfde lot?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden