Plus

Zandvoortse bouwput wordt steeds meer een F1-circuit

Het afbreken is nu wel afgerond in Zandvoort. De fase van opbouwen is aangebroken. Meer en meer krijgt het Formule 1-circuit vorm. En ook de omkadering van wat een Hollands racefestival wordt.

De opbouw in Zandvoort: In de Hugenholtzbocht worden kerbstones aangelegd.Beeld ANP

Nog 104 dagen, dan scheuren Max Verstappen en co in Zandvoort de pitstraat uit voor de eerste vrijdagtraining. Meer en meer worden de contouren zichtbaar van het decor waarop die wonderlijke hergeboorte van de Nederlandse Grand Prix werkelijkheid wordt. De profielen van de bochten, de ingegraven tunnels, werkzaamheden aan het asfalt, de opbouw van gebouwen. Het slopen zit er grotendeels op, nu is het tijd voor de opbouw. Vorst bleef vooralsnog uit, dus ligt alles op schema. “De planning is nog steeds dat de baan eind februari opgeleverd wordt,” vertelt circuitdirecteur Robert van Overdijk. “Geasfalteerd en wel.’’

Wie dan het eerste rondje mag rijden, blijft nog even de vraag. “Waarschijnlijk een van de bouwvakkers, in een vorkheftruck,” grapt sportief directeur Jan Lammers, die weet dat er geregeld ‘spionerende’ drones over het circuit vliegen. Zijn organisatie is de laatste weken bestookt door de Formule 1-teams met de vraag naar meer details van de baan. “Maar die geven we maar mondjesmaat. Dat moeten de teams die eerste vrijdagtraining straks zelf maar uitvogelen.”

Werkzaamheden op Circuit Zandvoort.Beeld ANP

In de nieuwe ‘Dutch GP Founders Lounge’, een voormalige strandtent die in het hart van het circuit op een van de hogere duinen een geweldig uitzicht biedt op grote delen van de baan, steken de topmannen achter de race opnieuw een goednieuwsshow af. Daar is alle reden toe. Meer en meer transformeert de bouwput weer tot een circuit. In het vergunningenproces staan vrijwel alle lichten op groen. De FIA, die tweewekelijks de activiteiten checkt, heeft weinig op of aan te merken. Internationaal leeft de race steeds sterker.

De aankondiging van twee kombochten ging in een eerder stadium al de wereld over. Nu wordt de grootste Europese Paddock Club gepresenteerd, met drie verdiepingen en plaats voor 4000 gasten. “Vooraf werd er wel eens gedaan of we dit circuit hooguit een nieuw likje verf zouden geven, maar niets is minder waar,” vertelt Imre van Leeuwen, een van de directeuren die verantwoordelijk is voor entertainment en kaartverkoop. “Met man en macht maken we er een mondiaal evenement van waar we trots op kunnen zijn.”

Zo komt er in samenwerking met partner Radio 538 ook een camping van 4500 plaatsen aan de zuidkant van het circuit. “Rollend uit bed binnen drie minuten op je tribunestoel, dat beloven we,” aldus Van Leeuwen. “Alleen al op de hype hebben we een berg kaarten verkocht. Maar de afspraak met de Formule 1 was ook dat we er meer dan een race van zouden maken. Een festivalgevoel creëren. Met de races als hoofdprogramma, maar daarnaast meer.’’

Om die Sea of Orange van zo’n 104.000 mensen dagelijks meer te bieden dan racen, is er een festivalwaardig entertainmentprogramma. Zo treden onder meer Nick & Simon, Lil’ Kleine, Sam Feldt, Davina Michelle, Guus Meeuwis en Kris Kross Amsterdam op.

Jan Lammers, sportief directeur Dutch Grand Prix.Beeld ANP

Die ene Nederlandse dj van wereldformaat ontbreekt nog, maar reken maar dat die naam kort op het evenement volgt. Van Leeuwen: “Tiësto werd in Mexico ook pas twee weken voor de race aangekondigd. We hebben een grote schare wereldberoemde dj’s. Natuurlijk is het onze inzet om op zondag een feestje met een van die namen te bouwen.’’

Rest die ene grote vraag: wie zingt straks het Wilhelmus, vlak voor de startlichten doven in Zandvoort? Ook dat blijft nog even geheim. Lammers, lachend: “Spannend, hè. Het is net het Songfestival.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden