PlusAchtergrond

Woede in het peloton na serie valpartijen

Een gebroken bekken, een ontwrichte schouder en nog veel meer. Vier valpartijen in het weekend zetten de discussie over de veiligheid in het wielrennen op scherp.

Primoz Roglic (l) rijdt gehavend rond in de Dauphiné, geflankeerd door ploeggenoot Sepp Kuss.Beeld AFP

Zijn fiets staat tegen de rijrichting in tegen een muurtje geparkeerd, aan het begin van een brug. Het is een vreemd beeld in de volle finale van de Ronde van Lombardije, die zaterdag werd gereden langs het Comomeer in Italië. Het is de fiets van Remco Evenepoel, het jonge Belgische mega­talent. Hij is naar beneden gestort; op een foto is te zien hoe hij in stabiele zijligging tussen takken en stenen ligt. Pas zaterdagavond volgt nader nieuws: Evenepoel heeft zijn bekken gebroken, zijn seizoen is voorbij.

De rampspoed in Lombardije is na zijn val nog niet voorbij: vlak bij de ­finish snijdt een auto Maximilian Schachmann de pas af: de Duitser klapt op het linkerachterraam. Hij rijdt door, maar blijkt zijn sleutelbeen te hebben gebroken.

Honderden kilometers verderop zit Steven Kruijswijk dan al in een Frans ziekenhuis. Hij is in de vierde etappe van de Dauphiné gevallen in een steile afdaling op een weg vol diepe putten en met veel grind. Hij ontwricht zijn schouder en twijfelt over Tourdeelname. Ploeggenoot Tom Dumoulin spreekt na afloop schande over die weg. “Dat dit nog kan in het moderne wielrennen. Ik ben echt superkwaad.”

Veiligheid

Vier valpartijen, met verschillende oorzaken, die de discussie over de veiligheid in het wielrennen nieuw leven inblazen. Zeker nu het peloton amper is bekomen van de horrorcrash van Fabio Jakobsen in de Ronde van ­Polen.

Veiligheid is al jaren een van de belangrijkste thema’s in de sport. Wielerunie UCI en organisatoren als de Franse ASO en het Italiaanse RCS, de organisator van de Ronde van Lombardije, deden beloften en namen maatregelen: minder motoren in het peloton, ploegen met minder renners en er is een ‘extreem-weerprotocol’.

Die blijken verre van voldoende nu het peloton in een snelkookpan is beland, met bijna alle wedstrijden in slechts drie maanden tijd gepropt. Dumoulin zei bij de NOS dat hij zelden hogere wattages reed, een teken dat het peloton op hol geslagen door Frankrijk rijdt. Vanuit het peloton komt forse kritiek op wielerunie UCI. Richard Plugge, teambaas van Jumbo-Visma, heeft met andere ploegen het plan om een extern bedrijf in te huren om de veiligheid op het parcours te garanderen. “We hebben geen vertrouwen in de controle die de UCI zelf doet.”

De veiligheid van een race ligt bij de organisatie, maar de UCI keurt het parcours met een ‘technische commissie’. Zij vonden het goed dat in Frankrijk het peloton over een geitenpaadje naar beneden moest: naast Kruijswijk vielen ook Tourfavorieten Buchmann en ­Pinot.

Geen bescherming

In Italië, bij de brug waar Evenepoel viel, was geen bescherming geplaatst. Geen borden en geen kussens, terwijl de afdaling bij die brug berucht is: drie jaar geleden vielen Laurens De Plus en Jan Bakelants op die plek ook al in het ravijn. De renners in de Dauphiné vroegen zondag voor neutralisatie van de eerste tien kilometer in de afdaling vanuit startplaats Megève. “Laat dit een signaal zijn dat er meer moet worden gedaan aan onze veiligheid.”

Opgave Roglic

Primoz Roglic, de leider in de Dauphiné, stapte zondag niet meer op, omdat hij te veel last had van schaafwonden na een val op een vlakke weg. Door zijn uitvallen won Daniel Martínez van EF Education verrassend de Franse rittenkoers. Roglic’ ploeggenoot Kuss won de laatste etappe.

In Lombardije was Jakob Fuglsang de beste, nadat hij in de finale van George Bennett was weggereden. Bauke Mollema, vorig jaar eerste, werd nu vierde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden