PlusAchtergrond

Wil Serena Williams écht een comeback maken? ‘Het zou haar imago geen goed doen’

De tenniswereld nam in september groots afscheid van Serena Williams. Beeld John Conrad Williams/Newsday/Getty Images
De tenniswereld nam in september groots afscheid van Serena Williams.Beeld John Conrad Williams/Newsday/Getty Images

De kans dat ik terugkeer is heel groot, zei Serena Williams onlangs. Het doet de wenkbrauwen fronzen, kort na haar uitbundige vaarwel bij de US Open. “Dat mysterie, het gissen, het hoort erbij.”

Rik Spekenbrink

‘Welkom bij de club van pensionado’s’, schreef Serena Williams (41) op Instagram toen Roger Federer zijn afscheid aankondigde. Vijf weken later zegt de Amerikaanse superster zelf ‘nog steeds niet te hebben nagedacht over een pensioen’ en geeft ze aan dat de kans op een comeback ‘heel groot’ is. Opvallende uitspraken, na alles wat er op de US Open voor haar was georganiseerd.

De grand slam in New York draaide afgelopen zomer maar om één ding: haar afscheid. Die spanning had zich wekenlang opgebouwd, nadat Williams een lange afscheidsbrief had geschreven in het blad Vogue. Na haar verloren partij in de derde ronde gaf ze een emotionele speech: “Het was een ongelooflijke reis.” Heeft ze nu spijt, of zit er een andere gedachte achter deze boodschap?

Eng om hardop te zeggen

Williams sprak op een bijeenkomst in San Francisco waar ze haar investeringsmaatschappij, Serena Ventures, promootte. Juist die commerciële setting speelt een rol, vermoedt tenniscommentator en oud-prof Marcella Mesker. “Serena wil in de picture blijven. Ze wil iets voor de wereld betekenen, voor de zwarte gemeenschap, voor vrouwen. Ze heeft nog een boodschap voor ons. Met alle plannen die ze heeft, is het belangrijk om in de tussentijd van je te laten horen en op de voorgrond te blijven.”

Want een rentree ziet Mesker er niet van komen. “Ik zie het haar niet meer doen. En ik zou het mezelf ook niet aandoen als ik haar was. Als je stopt met keihard trainen, holt je niveau achteruit, en groeit de kans op een blessure. Het is een beetje een zwaktebod, het zou haar imago als grootste speelster aller tijden ook geen goed doen. Wat nog wel zou kunnen, is dat ze gaat dubbelen met haar zus Venus, bijvoorbeeld op Wimbledon. Samen zouden ze nog kunnen verrassen.”

Sportmarketeer Rowin Bouwmeester komt tot minstens drie mogelijke verklaringen voor Williams’ hint op een terugkeer. “Wat je bij sporters vaker ziet, is dat ze het eng vinden om hardop te zeggen: het is klaar. Hun sporthart is zover nog niet.” Maar het kan, in het verlengde van Meskers theorie, ook een commerciële strategie zijn. Bouwmeester: “Als je naam blijft rondzingen, blijf je ertoe doen. En je bent nu eenmaal meer het gesprek van de dag als atleet dan als ambassadeur of investeerder. Het gevoel dat je het eeuwige leven hebt, draagt bij aan het merk dat je bent. Fans zijn na al die jaren vergeten hoe oud iemand is, die willen sowieso niet horen dat de eeuwige ster gaat stoppen.”

Precies de bedoeling

De derde optie is dat haar uitspraken een eerste opstapje vormen richting een ludieke, maatschappelijke of commerciële campagne. “Ze kan met een sponsor hebben afgesproken te hinten op een comeback, wetende dat die er niet gaat komen, maar dat er straks een moment komt om nog één keer in de schijnwerper te staan. Nike is er bijvoorbeeld altijd heel sterk in om uit te dragen hoe loyaal ze zijn aan hun gestopte sporters. Misschien komen ze straks met een campagne in de trant van: wij schrijven onze atleten nooit af.”

Het feit dat we het er nu over hebben, is precies de bedoeling, stelt Bouwmeester. “Dat mysterie, dat gissen, het hoort erbij. Het bouwt ergens naartoe op. Wat dat is, en hoe groots dat wordt, gaan we zien. Maar Williams is altijd de koningin geweest in op het juiste moment het juiste te zeggen.”

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden