PlusAchtergrond

Wielrennen gaat door op oude voet, kaalslag blijft uit

Aan het begin van de coronacrisis schreeuwde de wielerwereld om verandering. Drie maanden later, met de eerste wedstrijden in zicht, blijkt dat veel hetzelfde is gebleven. Ook de roep om vernieuwing is alweer verstomd.

Chris Froome (L) tijdens de Vuelta Tour in 2017.Beeld REUTERS

Het regende afgelopen weken contractverlengingen in het peloton, alsof er nooit een coronacrisis is geweest. Thibaut Pinot, Arnaud Démare en de Franse groeibriljant voor het rondewerk David Gaudu, de Belgische klassiekerspecialist Oliver Naesen; allemaal tekenden ze bij. Vooral de Franse ploegen Groupama FDJ en AG2R lieten van zich horen.

Maar ook Patrick Lefevere, ploegbaas van Deceuninck Quick-Step, liet weten dat onder anderen Yves Lampaert, Bob Jungels en Iljo Keisse nog een jaar kunnen blijven voor hetzelfde geld. Sunweb zit niet stil, haalde het Duitse talent Marco Brenner, versterkte de vrouwenploeg met Nederlands kampioen Lorena Wiebes en zoekt nog altijd een opvolger voor Tom Dumoulin. En toen Chris Froome, voorheen onbetwist kopman van zijn ploeg in de Tour de France, zei over zijn toekomst na te denken, liep dat uit op een mini-mediastormpje.

Bedreigd

De transfercarrousel begint weer te draaien zoals voorheen. Terwijl bij het uitbreken van de coronacrisis de wielerwereld langs de rand van de afgrond dacht te scheren. Het verdienmodel, gebaseerd op sponsoring, was opnieuw onderwerp van discussie. Ploegen moesten snijden in de kosten, renners leverden salaris in, personeel werd werkloos verklaard en het voortbestaan van teams was in het geding. Maar na drie maanden is de schade in de hoogste divisie van de WorldTour te overzien.

De Poolse schoenen- en tassenfabrikant CCC keert volgend seizoen – een jaar eerder dan afgesproken – niet meer terug in het peloton. Jonathan Vaughters, manager van de ploeg Education First, moet op zoek naar een of meer nieuwe geldschieters. Niet zo verwonderlijk, aangezien Education First zelf een charitatieve instelling is en dus extra gevoelig voor economische tegenslag. De combinatie van een wijnhuis (Michelton) en een fietsenmerk (Scott), ooit uit nood geboren, blijkt eveneens kwetsbaar. Inmiddels heeft het team met het Spaanse goededoelenfonds Manuela Fundación een nieuwe geldschieter.

Kaalslag blijft uit

Toch lijkt de grote kaalslag uit te blijven. Het profpeloton is altijd al een doorgangshuis geweest van sponsoren. Ook de komende jaren zullen de economische gevolgen van de crisis voelbaar zijn. Toch valt ook op hoe snel het business as usual is in het wielrennen. Momenteel gaat het vooral over hoogtestages, welke renners welke wedstrijden rijden in aanloop naar de Tour de France, wie kopman is bij Ineos (Bernal, Thomas, Froome of toch alle drie) en wat de kansen zijn van Remco Evenepoel als die in oktober start in de Giro.

Als er al sprake is van verandering, dan is die minimaal. Om dit jaar toch wedstrijden te kunnen rijden, waren ploegen, renners en wedstrijdorganisatoren meer dan ooit op elkaar aangewezen. Opeens blijkt de Italiaanse openingsklassieker Milaan-San Remo diep in augustus verreden te kunnen worden en de Vuelta in het najaar. De wielerkalender kan dus wel degelijk aangepast worden als de noodzaak er is.

Zelfs de almachtige Tour de France is in dat opzicht niet heilig. Maar wie dacht dat de coronacrisis een vernieuwing zou versnellen, komt bedrogen uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden