PlusAchtergrond

Wie gaat de start van het Formule 1-seizoen betalen?

Het is moeilijk voor te stellen, maar over negen weken moet het Formule 1-seizoen 2020 van start gaan, in Oostenrijk. Zonder publiek voorlopig. ‘En dan zal Formula One Management dus voor de kosten moeten opdraaien.’

De Max Verstappentribune zal in Oostenrijk dit jaar in elk geval niet te zien zijn. Beeld Getty Images

Is het een kalender van de valse hoop? Of zijn de plannen van de Formule 1-leiding werkelijk gestoeld op realisme? Ambitieus en optimistisch, dat zijn ze hoe dan ook. Na negen eerder gecancelde en uitgestelde races, ging er gisteren zoals verwacht ook definitief een streep door de Grand Prix van Frankrijk (28 juni). Maar dat moet dan ook het laatste rode kruis van dit jaar zijn. “We zijn er vrij zeker van dat we daarna kunnen beginnen met racen,” houdt Liberty-topman Chase Carey vol.

In het weekend van 3, 4 en 5 juli moet het kampioenschap in Oostenrijk met ruim drieënhalve maand vertraging dan toch van start gaan, op het circuit in Stiermarken. Misschien meteen voor twee races. De Oostenrijkse regering is bereid uitzonderingen te maken voor het evenement waar ze jaarlijks aan meebetaalt.

En Red Bull is er alles aan gelegen om op de eigen Red Bull Ring het seizoen nieuw leven in te blazen. “Die willen natuurlijk veerkracht tonen. En in Oostenrijk is het qua restricties allemaal al wat flexibeler aan het worden,” weet Jan Lammers, directeur van de GP van Nederland. “Dus uit die optiek is deze keuze wel te verklaren. De vraag is: wat doe je daarna?”

Lege tribunes

Want Oostenrijk móet zonder fans. Net zoals de Britse GP, mocht het deze zomer überhaupt nog tot een race op Silverstone komen, zo communiceerden de Britten. En de verwachting is dat nog wel meer races voorlopig met lege tribunes te maken krijgen, terwijl al dat volk voor organisaties toch de primaire inkomstenbron vormt. “Dus dan staat of valt de rest van het seizoen met hoe groot de daadkracht is van Formula One Management,” analyseert Lammers. “Waar je ook wilt gaan racen zonder publiek, dan moet de Fom toch voor de kosten opdraaien. Geen organisatie is in staat dat zelf te doen.”

De F1-leiding mikt op een Europese start in juli, augustus en het begin van september. In september, oktober en november moet worden geracet in Eurazië, Azië en de Amerika’s. En het seizoen moet begin december worden beëindigd in Bahrein en Abu Dhabi. Maar niemand die blind gelooft in de haalbaarheid van dat tijdschema. En niet alleen omdat corona logistiek en op het gebied van veiligheid nog veel vraagtekens opwerpt. Maar dus ook omdat er financieel veel onduidelijkheid is.

Zandvoort

De gepresenteerde plannen passen binnen de overlevingsstrategie van een miljardenbusiness die vanwege lucratieve tv-contracten gebaat is bij zo veel mogelijk races. Desnoods zonder publiek. En daarvoor moet een partij als Formula One Management dus bereid zijn circuits uit de kosten te helpen. “Maar dat is me een opgave… Ik benijd die mensen bij de Fom niet, nu,” aldus Lammers. “Straks moeten ze ook zowel in Engeland als in Spa voor de kosten opdraaien.”

Om nog maar te zwijgen over zijn eigen Zandvoort. Want komt de afgeblazen Dutch GP nog terug in beeld voor bijvoorbeeld begin september, dan moet de Fom ook daar flink in de buidel tasten als het publiek nog niet welkom is.

“Onze loyaliteit ligt bij degenen die een kaartje gekocht hebben en die lijken er wel voor open te staan om te racen zonder publiek, als het alternatief luidt dat er helemaal niet geracet wordt,” proeft Lammers. “Dus dat geeft ons wat lucht om zoiets überhaupt te bespreken, mocht zo’n verzoek komen. Maar ook voor ons is het dan alleen verantwoord als het ons niets kost.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden