Plus

Wat maakt ‘tovenaar’ Verstappen zo oppermachtig?

Zes races voor het einde van het Formule 1-seizoen kan Max Verstappen al wereldkampioen worden op het Marina Bay Circuit in Singapore. Waarom is hij zó oppermachtig?

Thomas Sijtsma
Max Verstappen. Beeld AP
Max Verstappen.Beeld AP

Zondag kan de tweede wereldtitel voor Max Verstappen al een feit zijn. Hoe zit dat precies?

De Nederlandse coureur staat op matchpoint in Singapore en hoeft nog maar één goede klap uit te delen. In de ideale situatie wint Verstappen de grand prix en rijdt hij ook de snelste ronde. Zijn puntentotaal wordt dan vergroot met 26 punten naar 361 punten.

Naaste belagers zijn Charles Leclerc van Ferrari en Sergio Pérez, teamgenoot van Verstappen. Om het niet ingewikkelder te maken dan nodig is: wanneer Leclerc zondag niet bij de eerste zeven eindigt en Pérez niet bij de eerste vier, heeft de Nederlander zijn tweede wereldtitel te pakken. Als een van beide heren op een betere positie de finish bereikt, worden de vlaggen, ballonnen, toeters en bellen meegenomen naar Japan, waar over een week een race gepland staat.

Wat maakt Verstappen als coureur zo goed?

Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, omschrijft in de Duitse pers de leider in het gevecht om de wereldtitel als ‘de tovenaar die zich onderscheidt van de andere coureurs’. “Zoals een supertalent in het voetbal niet hoeft te kijken naar de bal aan zijn voet, maar al bezig is met de volgende beweging. Verstappen is nu zonder twijfel het ijkpunt in de Formule 1.”

Daar doet Helmut Marko, adviseur van Red Bull Racing, nog een schepje bovenop als het om zijn stuurmanskunst en inzicht gaat. “Als Verstappen een bocht op de limiet neemt, dan is dat daarna meteen verleden tijd voor hem. Hij is in zijn hoofd weer een stap verder, meteen al bij de volgende bocht.”

Naast dat Verstappen volwassener en rustiger dan voorheen reageert in heikele situaties, is een van zijn meest onderscheidende kwaliteiten het sparen van banden en remmen. Een niet te onderschatten factor in de Formule 1: het kan elke race een pitstop en kostbare tijd schelen. Verstappen houdt de auto te allen tijde in balans, waardoor geen onder- of bovenstuur ontstaat.

Hoe groot is de rol van de tactiek van de teamleiding van Red Bull?

Succes valt en staat natuurlijk met de coureur. Kijk naar de race op Spa-Francorchamps, de meest aansprekende overwinning van het seizoen, waarin Verstappen vertrekkend van positie 14 binnen twaalf ronden de koppositie overnam. Maar geen coureur wint de wereldtitel zonder een team. Een goed team in de Formule 1 is als een goede keeper in het voetbal: ze pakken punten voor je.

Red Bull, met aan het hoofd Chris Horner, blink uit in tactisch vernuft als het om pitstops en bandenkeuze gaat. De wedstrijd in Hongarije is daar een voorbeeld van. Zoals wel vaker overklaste Red Bull Ferrari op strategisch vlak. Terwijl Leclerc onbegrijpelijk op mediumbanden startte, begon Verstappen door heel laat ingrijpen van de teamleiding op softs, waardoor hij een pitstop minder nodig had.

Hoe bepalend is de kwaliteit van de auto?

Die is niet gering. Volgens zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton van team Mercedes is de rol van de auto te groot in zijn sport. “Ik kijk wel naar andere sporten en ik zou willen dat alleen coureurs het verschil maken in de Formule 1,” zei Hamilton afgelopen week in een interview tegen Racer.

In het begin van het jaar liet Verstappens RB18, door de focus op het spannende seizoensslot van 2021, soms nog te wensen over, waardoor Leclerc twee van de drie GP’s won en Verstappen geen punten pakte. Daarna werkte Red Bull hard om de wagen door te ontwikkelen naar de wensen van de Nederlander. Met succes, want hij beschikt de laatste maanden over niet alleen de snelste, maar ook de betrouwbaarste wagen. Van de laatste dertien races won Verstappen er tien.

Is de concurrentie dit jaar gewoon minder?

Dat geldt zeker voor Hamilton. Na zeven wereldtitels vervult de oude rivaal van Verstappen niet meer dan een bijrol. In de strijd om de wereldtitel staat het Britse uithangbord van Mercedes op de zesde positie, nog achter zijn jongere teamgenoot George Russell.

Op de vraag wat er allemaal fout is aan de Mercedes volgt een opsomming: te zwaar, weinig grip, slechte balans en de banden laten zich moeizaam opwarmen. De achterstand van het begin van is nooit hersteld. Volgens ingewijden heeft Ferrari overigens wel een auto die mee kan dingen om de wereldtitel, maar bij de Italiaanse renstal gaat op strategisch vlak zo veel fout dat Verstappen niets meer van ze heeft te duchten.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden