PlusAchtergrond

Waaiers zorgen voor de eerste verschillen in de Tour

Niet een verdwaalde heuvel, maar de wind deed het peloton vrijdag in stukken breken. Daar was niet iedereen op bedacht. Onder anderen Bauke Mollema verloor tijd. ‘Als er dan een gaatje valt, krijg je het nooit meer dicht.’

De wind doet het peloton in waaiers uiteenvallen. Wout van Aert – links op de derde rij, in geel-zwart shirt en helm – zou later de sprint winnen.Beeld AFP

De Vent d’Autan, zo heette de grote boosdoener in de zevende etappe in de Tour de France. Deze wind, die vanuit het zuidoosten over het platte land oostelijk van Toulouse blaast, was vrijdag niet eens zo hard, maar stevig genoeg om het ­peloton aan stukken te scheuren. Onder meer Bauke Mollema verloor in Lavaur meer dan een minuut op winnaar Wout van Aert: 81 seconden om precies te zijn.

Het was de hele ochtend al over de wind gegaan in de startplaats Millau. Als de wind schuin in de rug staat, begint het peloton te bibberen. Er is kans op waaiers. De regio in midden-­Frankrijk staat erom bekend. Het is de wind die vorig jaar in de Tour de Franse favoriet Thibaut Pinot tot tranen van boosheid dwong, nadat hij een topklassering verloren had zien gaan in een waaieretappe richting Albi.

Anderen, zoals Peter Sagan, houden wel van de wind. Het was diezelfde Sagan die deze vrijdag een boud plan had bedacht. Het peloton was tien kilometer onderweg toen Sagans ploeg­maten van Bora-Hansgrohe op kop gingen rijden. Het ­gevolg was dat veel renners moesten lossen, zoals de sprinters ­Giacomo Nizzolo, Cees Bol en Sam Bennett, waardoor Sagan ‘zijn’ groene trui kon terugwinnen.

De hele dag bleven er meerdere groepen over de weg rijden, omdat Bora-Hansgrohe maar op kop bleef sleuren. Slechts zestig renners gingen daardoor in het peloton het vlakke land in, dat op 36 kilometer voor de ­finish in Lavaur begon. Pinot, de les van vorig jaar geleerd, had zijn ploeg paraat. Ook Astana had nog zeven van de acht teamgenoten in de voorste groep.

Zestig kilometer per uur

Het breekpunt lag bij Castres, vooral bij het uitrijden van die stad. Daar lag de plek waarvan Team Ineos en Jumbo-Visma wisten dat de wind er een grote factor was. Zij reden daar alert, met vooral Michal Kwiatkowski die de snelheid optrok tot meer dan zestig kilometer per uur. Omdat hij aan de rechterkant van de weg reed, met wind van links, was er voor anderen amper ruimte om te schuilen.

“Dat is waaierrijden,” zo vatte Mollema het na afloop samen. Opvallend was dat zijn ploeg had gedacht dat het buiten Castres niet zo gevaarlijk was – ze hadden daar geen info over gekregen vanuit de volgauto’s. “Anders zit je daar toch alerter”, aldus Mollema, die ook medekopman ­Richie Porte in zijn groep terugvond. “Als er dan een gaatje valt, krijg je het nooit meer dicht. Zelfs als je supergoede benen hebt – ik had zelf wel meegekund met de eerste groep.”

In plaats daarvan zag Mollema het peloton langzaam maar zeker wegrijden, onder leiding van Jumbo-Visma, Astana en het Groupama-FDJ van Pinot. Het was overmacht waar niet tegenop te fietsen was. Richard Carapaz, de ‘schaduwkopman’ van Team Ineos, was met een lekke band pechvogel en werd uit het peloton ­gelost.

Ook Tadej Pogacar zat in de tweede groep. Dat was erg naar de zin van Tom Dumoulin, die de jonge Sloveen ‘hoog had zitten’ voor het klassement. “Anderhalve minuut is misschien niet onoverkomelijk, maar het is toch veel. De laatste jaren is de Tour met minder verschil gewonnen.”

Vijftien seconden

Voor Dumoulin was het een dag geweest waarop alles perfect was verlopen. “We zijn vandaag niet in de problemen geweest. Het was goed dat Bora zo hard reed in het begin, daardoor was het minder stressvol richting het punt waarvan we wisten dat het daar ging breken.”

Het was dus geen lange klim, maar de wind die ervoor zorgde dat er voor het eerst verschillen ontstonden tussen de favorieten, iets wat in de ‘zwaarste eerste Tourweek ooit’ tegen de verwachting in nog niet was ­gebeurd. Toch staan nog steeds elf renners binnen vijftien seconden van elkaar, met ­Dumoulin daar als nummer vijf netjes ­tussen.

Voor Mollema was het even flink balen, maar zijn ambitie om hoog in het klassement te eindigen, blijft onveranderd. “Er komen twee ritten in de bergen aan,” aldus de nummer achttien van het klassement. “Daar worden meer verschillen gemaakt. Op de rustdag kijk ik wel wat de stand is.”

Van Aert opnieuw de snelste in de sprint

De glimlach ging in de straten van ­Lavaur al snel verborgen onder het mondkapje, maar Wout van Aert (25) was maar wat blij met zijn tweede overwinning deze Tour de France. Hij profiteerde vrijdag optimaal van de kleine groepsgrootte van het peloton. Na de waaiers onderweg zaten nog maar 41 renners bij de eerste groep. De belangrijkste sprinters waren bovendien gelost. In de sprint versloeg Van Aert Edvald Boasson Hagen en Bryan Coquard. Bij Peter Sagan, de man voor wie Bora-Hansgrohe vanaf de start op kop had gereden, schoot de ketting er op volle snelheid af.

Van een afstandje had Tom Dumoulin bewonderend toegekeken. “Wout was weer geweldig,” zei hij. “Die rijdt de hele dag met Primoz in de wind en gaat dan nog even sprinten.”

Volgens Dumoulin had Van Aert niet meteen de zegen van zijn ploeg gekre­gen. “Het is niet zo dat Wout vanaf de start aan die sprint denkt. Hij moet eerst Primoz beschermen. En dan, als Primoz en ik en ploegleider Grischa Niermann beslissen dat we veilig zijn, zeggen we dat Wout ervoor kan gaan.”

Van Aert bedankte Dumoulin voor het werk dat die in de ­finale voor hem had gedaan. “Hij reed me op drie kilometer voor de finish nog naar voren. Dat kost hem energie, maar hij zag ook in dat er een kans was. Dat hij als leider mij iets teruggeeft, geeft aan dat de teamsfeer goed is. Iedereen is happy, er wordt aan tafel veel gelachen.”

Voor Jumbo-Visma was het al de derde zege deze Tour, na Primoz ­Roglic in Orcières-Merlette en Van Aert zelf woensdag in Privas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden