Plus

Vertrekkend financieel directeur Ajax: ‘Geld is secundair’

Juist nu het geld bij Ajax binnenstroomt, vertrekt financieel directeur Jeroen Slop (57). Hij heeft de voetbalwereld en zijn club in twintig jaar zien veranderen. ‘Geld is prachtig, maar secundair.’

Jeroen Slop, vertrekkend financieel directeur bij Ajax. Beeld Ivo van der Bent

 Het interview is the day after the night before en de uitschakeling in de Champions League is nog niet verwerkt door Jeroen Slop. De financieel directeur zag vanaf de tribune hoe Tottenham Hotspur een 2-0 achterstand wegwerkte en zich in de laatste minuut een weg baande naar de finale.

Ajax is in extremis 15 miljoen euro misgelopen.

“Tja. Dat was een mooi vooruitzicht, zeker voor een financieel directeur, maar ik zat op de tribune echt niet aan dat geld te denken.”

Twintig jaar lang was Jeroen Slop financieel ­directeur bij Ajax. De geboren en getogen ­Amsterdammer zag veel directieleden vertrekken, al dan niet gedwongen, overleefde de Cruijffrevolutie, vierde landskampioenschappen en sluit af met bekerwinst en mogelijk een titel. Tien jaar geleden moest hij nog hard ingrijpen, omdat Ajax een jaarverlies van 22,8 miljoen euro noteerde. Inmiddels is de club kerngezond en stroomt het geld binnen, dankzij transfers en het succes in de Champions League. Ajax incasseerde dit seizoen zo’n 250 miljoen euro en de teller tikt nog.

Eindelijk kunt u veel geld uitgeven en dan gaat u weg. Waarom?

“Het is een prachtig moment om de club achter te laten. Ik kwam vlak na de successen met Louis van Gaal. Daarna volgden moeilijkere ­jaren, sportief en financieel. Nu we weer ­financieel gezond zijn, is de cirkel rond.”

Kan Ajax nu met de grote jongens meedoen als het gaat om spelersaankopen en salarissen?

“We hebben een stap gezet om er Europees weer bij te horen, ook financieel. Dat was lange tijd niet voor ons weggelegd. We kunnen ons niet meten met de Premier League, maar we zijn wel dichterbij gekomen.”

Bestaat het gevaar dat de financiële kloof met de rest van de eredivisie te groot wordt en dat Ajax uitgroeit tot het Bayern München of Paris Saint-Germain van Nederland?

“Als PSV twee keer ver komt in de Champions League zou je deze vraag ook aan hen kunnen stellen. Bayern München wordt wel vaak, maar niet elk jaar kampioen. Dat is het leuke van voetbal en dat heeft Ajax laten zien: minder rijke clubs kunnen ver komen. Het moeilijkste in het voetbal is het herkennen van talent. Niet iedere aankoop, hoe duur ook, is succesvol. Ook niet bij Ajax. Dat maakt voetbal onvoorspelbaar. Kijk naar Real Madrid: steenrijk, maar te lang vastgehouden aan gearriveerde spelers.”

Een paar jaar geleden leed Ajax flinke verliezen en verdampte het eigen vermogen. Wat is sindsdien gebeurd?

“Voetbal is radicaal veranderd. De transfer van Neymar voor 222 miljoen euro naar Paris Saint-Germain was een keerpunt. Sindsdien zijn de transfersommen omhooggeschoten en hebben wij nog meer inkomsten vergaard door zelfopgeleide spelers te verkopen. Dit hebben we aangevuld met inkomsten uit de Champions League of, zoals twee jaar geleden, de Europa League. We hebben de keuze gemaakt om mee te doen en niet af te haken, door een verantwoord risico te nemen en Dusan Tadic en Daley Blind uit de Premier League te halen. Daar hebben we normaal gesproken niets te zoeken. We zijn weer een club waar spelers graag naartoe komen.”

In de donkere financiële dagen van Ajax voerde u een salarisplafond in, omdat de club zelden de Champions League haalde. Dat plafond bestaat niet meer. Is dat een risico? Ajax moet komende zomer weer voorrondes spelen voor de Champions League en kan er ook uitvliegen.

“Dat kan. Ik verwacht dat een aantal spelers dan aangeeft te vertrekken en dat zorgt dan voor inkomsten. Dat gebeurde vorig seizoen ook: we kwalificeerden ons niet voor Europees voetbal en we verkochten Davinson Sánchez voor 40 miljoen euro. Ook als dat niet gebeurt, kunnen we na dit lucratieve seizoen wel iets ­lijden.”

De invloed van zaakwaarnemers is flink toe­genomen. Hoe kijkt u daartegen aan?

“Jammer is dat zaakwaarnemers tegenwoordig meedelen in de transfersommen van spelers. Dat geeft een perverse prikkel. Voor spelers staat hun carrière voorop. Geld is prachtig, maar secundair. Een zaakwaarnemer kan hen toch naar de club leiden die het meest wil ­betalen. Toen wij Zlatan Ibrahimovic haalden, lag ook bij Arsenal een shirt met rugnummer 9 klaar. Toch koos hij voor Ajax, voor zijn ­carrière. Zlatan is een slimme gozer, ik hoop dat meer spelers dit soort keuzes durft te ­maken.”

Weet u al wat u gaat doen?

“Nee. Maar ik zou iets willen doen met meer maatschappelijke impact. Ik ben daaraan toe.”

Waren het tropenjaren?

“Absoluut. Ik ben bijna elk weekeinde weg en vaak ook ’s avonds. Het is een hectische wereld, met veel aandacht van de media.”

Heeft u een prijs betaald?

“Ja, mijn sociale leven is beperkt. En al die stress heeft invloed op mijn gezondheid. Een paar jaar geleden vormde ik met Frank Kales een tweekoppige directie. Toen ben ik in mijn eentje naar Roemenië gegaan om de transfer af te ronden van Bogdan Lobont. Daar ben ik onderuit gegaan, een epileptische aanval. Dat was gelukkig eenmalig, maar wel een waarschuwing.”

U heeft de roemruchte Cruijffrevolutie overleefd. Hoe kijkt u terug op die periode?

“Dat was een zwarte periode voor de club en dus voor mij. Johan Cruijff is en blijft een idool. Hij had ideeën over veranderingen binnen de club, maar dat ging op een geforceerde manier. Dat gaf veel stress en een aantal mensen binnen de club is toen vertrokken. Dat had best wat rustiger gekund.”

Ajax heeft nu al 254 miljoen verdiend. Te veel voor de eredivisie?

Ondanks het wrede einde aan de wervelende Europese tournee van Ajax kan dit seizoen een omwenteling inluiden in de verhoudingen in de eredivisie. Staan we aan de vooravond van Amsterdamse heerschappij, vooral door de miljoeneninkomsten uit de Champions League?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden