PlusAchtergrond

Telstar worstelt met coronacrisis: ‘Dit is het heetste vuur waarvoor we hebben gestaan’

De coronacrisis raakt ook het betaald voetbal; clubs zoeken naar houvast en saamhorigheid. Bij eerstedivisieclub Telstar is de stormbal gehesen. ‘Dit is het heetste vuur waarvoor we hebben gestaan.’

Frank Korpershoek, ‘de Messi van IJmuiden’, tijdens de voetbaltraining bij het Telstarstadion.Beeld Eva Plevier

Telstar heeft weer iets nieuws. De voetbalclub met de kleinste begroting in het profvoetbal, die balanceert tussen gezonde ambitie en de relativerende knipoog, introduceert een ­eigen parfum: ‘Frankie Number Six’. Een manier om in barre tijden wat ­extra knaken te verdienen en tevens een eerbetoon aan aanvoerder Frank Korpershoek, het 36-jarige boegbeeld van de club.

Laat de wervende teksten maar aan algemeen directeur Pieter de Waard over. ‘Het parfum is ontstaan in IJmuiden, het Parijs van Holland. IJmuiden staat bekend om haar luchten. Bos, duin, zee, zand, vers gebrouwen ijzer van de lokale hoogovens, pas gevangen Noordzeevis en Frankie Number Six. Vanaf nu ben jij een welriekende man met een onweerstaanbare aantrekkingskracht en stamina. Net als Frank Korpershoek, de Messi van IJmuiden. Wees Frank, wees Fris!’

Met de stamina van Korpershoek zit het wel snor. De selectie van Telstar heeft deze maanden doorgetraind, al volgden de spelers eerst thuis hun eigen programma. Trainer Andries Jonker: “Gezondheid komt op de eerste plaats, maar ik zei ook: voetballen zodra het weer kan.”

Jonker werkte in het verleden met Louis van Gaal bij Barcelona en Bayern München en later werd hij hoofd opleidingen bij Arsenal en hoofdtrainer van VfL Wolfsburg. Hij ziet zijn ­gelijk bevestigd: “Bijna overal rolt de bal weer, maar niet bij ons. Pijnlijk.”

De reden? Weinig daadkracht bij de KNVB, geen stevige lobby in Den Haag en nauwelijks saamhorigheid in het voetbal. De roep om te stoppen met de competitie na de uitbraak van het coronavirus werd gretig omarmd door de politiek. Het scheelde de ­regering ‘een hoofdpijndossier’, gaf Klaas Dijkhoff, fractievoorzitter van de VVD, toe in Voetbal International. Tot 1 september ligt de bedrijfstak op zijn gat. Jonker: “Het voetbal heeft in de eigen voet geschoten.”

De gevolgen voor de Nederlandse clubs zijn ernstig. Spelers die maanden niet hebben gevoetbald, zijn aanzienlijk minder waard op de transfermarkt. Nederlands clubs die zich straks in Europa moeten meten met clubs die het seizoen wél hebben hervat, krijgen het zwaar. Voor de kleine clubs is de crisis helemaal een kwelling. De Waard: “Grote clubs ­hebben de griep, wij hebben een longontsteking. We moeten zorgen dat dat geen dubbele wordt.”

De scenario’s voor het komende jaar zijn ook in Velsen-Zuid al geschetst. De Waard: “Een heel seizoen zonder publiek, een half seizoen zonder publiek of een deel van het seizoen met minder publiek op anderhalve meter. De rekensom kun je maken op de achterkant van een sigarendoos. De schade die wij lijden, ligt tussen drie ton en 1,8 miljoen euro. Dit is het heetste vuur waarvoor we hebben gestaan.”

Niet bij de pakken neer

De club trof pijnlijke maatregelen. Ontslag voor medewerkers, het schrappen van ontbijt en lunch voor de spelers. En in navolging van het advies van minister Eric Wiebes van Economische Zaken kijkt de club ook naar andere mogelijkheden om geld te verdienen. “We knokken voor elke euro,” zegt De Waard. “We tonen ondernemerschap, rammelen aan de poort. Nu dus met Frankie Number Six. Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar je kunt er ook de symboliek in zien. Het creëert binding én aandacht: ­Telstar zit niet bij de pakken neer.”

De Waard kijkt uit naar de reactie van de politiek op het deltaplan dat vorige week door de profclubs en de KNVB in Den Haag is neergelegd. “We worden nu ondersteund door de NOW-regeling, maar daar dicht je niet alle gaten mee. Ik voel me meer rentmeester dan voorzitter: ik moet Telstar behouden voor het nageslacht. We hopen op een financiële overbrugging. Er zijn slechts vier clubs in Nederland – Ajax, PSV, AZ en Feyenoord – die afzien van de fondsen uit het deltaplan. Dat schetst goed de verhoudingen.”

Die verhoudingen werden onlangs ook duidelijk in een artikel in NRC: twaalf van de achttien eredivisieclubs leden in 2019 een operationeel verlies, bleek uit een rapport van het Sports & Economics Research Centre van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Sport­econoom Willem de Boer van de HAN, betrokken bij het onderzoek, uitte zijn twijfels of de mogelijke overheidssteun aan het betaald voetbal wel gepast is. “Veel clubs staan er beroerd voor door jarenlang financieel mismanagement, met negatieve eigen vermogens en een afhankelijkheid van inkomsten uit transfers.” Volgens De Boer is een natuurlijke fall-out van sommige clubs goed voor het zelfreinigend vermogen van de sector. Hij heeft zijn twijfels bij overheidssteun aan clubs als Telstar, FC Eindhoven en Roda JC, gezien de ‘betrekkelijke maatschappelijke meerwaarde’ en het ‘kleine verzorgingsgebied’ waarin ze actief zijn.

De Waard heeft het artikel gelezen. “In onze bedrijfstak moet het kapitaal op het veld staan, bij voorkeur het laatste dubbeltje. Over de laatste elf seizoenen heeft Telstar een positief resultaat van 60.000 euro geboekt. Zo marginaal is het. En we hebben nóóit onze hand hoeven ophouden. Sinds 1975 heeft deze club geen generieke euro van het rijk getrokken, met dank aan supporters, sponsors, de stichting Pro Telstar en iedereen die ons een warm hart toedraagt.”

Volgens Jonker, tevens technisch directeur van de eerstedivisieclub, is de betekenis van Telstar voor de regio evident. “We zijn geen multinational, maar een kleine winkel die keurig zijn rekeningen betaalt. Een schuldenvrij cluppie dat gemiddeld zo’n twee­duizend toeschouwers trekt. De publieke belangstelling voor nacompetitiewedstrijden is vele malen groter. En voor de bekerwedstrijd tegen Ajax hadden we – los van de belangstelling uit Amsterdam – zelf wel 15.000 kaarten kunnen verkopen.” Korpershoek: “Ik denk dat meneer De Boer zijn huiswerk niet helemaal op orde heeft. Telstar eindigt altijd hoog in het rijtje van maatschappelijk betrokken clubs. Er lopen in de wijk zoveel projecten voor jong en oud die Telstar ondersteunt.”

Ambitieus, competitief

Ook Telstar vecht tegen het beeld van profvoetbal in Nederland: aan de top zijn het verwende miljonairs, daaronder allemaal steuntrekkers. De Waard steekt de hand in eigen boezem. “Dat beeld hebben wij met alle 34 profclubs ge­creëerd. Wij moeten ervoor zorgen dat dat wordt bijgesteld. In Nederland wordt geen profvoetballer miljonair, behalve bij Ajax. Het gemiddelde salaris bij Telstar bedraagt 2025 euro. En tegen de econometristen onder ons zou ik willen zeggen: voetbal laat zich niet berekenen. Voetbal is vele malen meer dan geld. Het is emotie, gevoel, cultuur, erfgoed.”

Een deel van het Telstarerfgoed komt woensdagmiddag aanrijden op de fiets. Ruud Geels. Vijfvoudig eredivisietopscorer, een record. Hij debuteerde op 17-jarige leeftijd voor Telstar in het betaald voetbal. “In 1965, tegen Feyenoord. Drie weken later maakte ik tegen MVV mijn eerste hattrick in de eredivisie.” Wat hij komt doen? “Gewoon. Even buurten. Telstar blijft trekken.”

De deur staat altijd open op sportpark Schoonenberg. In de catacomben loopt Korpershoek na de training even het supportershome binnen. De parfumdoosjes die zijn naam dragen, worden ingepakt. In de keuken is de voorzitter-­directeur druk in de weer met een jerrycan en een trechtertje. De Waard vult de flesjes.

Korpershoek: “Het is een ludieke ­actie, ik werk er graag aan mee. Vrijdag is er een signeeractie op het stadion. Leuk voor supporters.” De aanvoerder is ook skillstrainer in de jeugd van Ajax. “Dat is de andere kant van het spectrum in het Nederlandse voetbal, maar in de kern zijn het allebei voetbalclubs. Ambitieus, competitief. Ook wij willen winnen. Er gebeurt hier buiten het veld alleen veel met een knipoog. Misschien is dat wel de ­reden waarom Telstar er nog is.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden