Plus

Tallship als varende denktank van Noord naar Antarctica

Een zeilreis naar Antarctica dient als brainstormsessie voor jongeren, die multinationals duurzamer willen maken. Maandag vertrokken ze uit Noord. 'Ik voel het wel als een grote verantwoordelijkheid.'

Eregroet voor De Morgenster bij vertrek uit Amsterdam. Als een varende denktank gaat het tallship naar AntarcticaBeeld Jean- Pierre Jans

Als rondreizend gameontwerper en blogger over ecotoerisme heeft Claire Lizzie Green (29) veel in haar mars, maar die talenten maken haar nog niet tot de aangewezen persoon om de toekomststrategie van een chemieconcern met 19.000 werknemers uit te denken.

Toch is dat precies wat de digitale nomade uit Frankrijk ­komende weken gaat doen aan boord van een zeilschip op de Atlantische Oceaan.

Bedrijven zijn oprecht benieuwd naar de frisse blik van de volgende generatie, zegt Green. Ze willen weten hoe ze hun productie duurzamer kunnen maken, met minder afval.

Hergebruikt afval
"Als ze het aan hun eigen specialisten vragen, is er ­altijd wel iemand die zegt: dat kan helemaal niet!"

Met twintig andere jongeren monsterde Green maandag in Noord aan op De Morgenster, een zeilschip met bestemming Antarctica. Daar begint het Zaanse echtpaar Edwin en Liesbeth ter Velde in december aan hun expeditie naar de geografische Zuidpool in voertuig op zonne-energie, dat is gemaakt van hergebruikt afval (zie kader).

De Morgenster reist hen tegemoet, met aan boord voor elke etappe een nieuwe ­bemanning, die nadenkt over groene strategieën voor bedrijven.

Chemiegrootmacht
De jongeren die nu aan boord zijn voor de eerste etappe naar de Canarische Eilanden buigen zich een week of vier over de Japanse chemiegrootmacht Teijin.

Twee uur per dag broeden ze op de vraag hoe Teijin de productie van oer­sterke vezels en andere kunststoffen zo kan omgooien, dat er minder afval en CO2 vrijkomen. Probleempje: de jongeren hebben helemaal geen kaas gegeten van chemie of fabrieken.

"O nee? We hebben het ze gisteravond toch ­allemaal uitgelegd," lacht topman Jun ­Suzuki van Teijin. Hij vindt het geen bezwaar dat de jongeren op De Morgenster geen verstand van de sector hebben. Suzuki verklaarde maandag zelfs hun oplossingen in principe over te nemen.

Gericht op winst
"Een grote verantwoordelijkheid, die voel ik wel een beetje," zegt Jade van Wegen (18) die studeert aan Amsterdam University College. Ze denkt te weten waarom Teijin een beroep doet op jongeren. "Grote bedrijven zijn zo gericht op winst, dat is moeilijk los te laten."

Ze verwacht een uitputtingsslag op De Morgenster. Het bedenken van plannen voor Teijin komt bovenop de taken van de bemanning als het schip op volle zee vaart. "Dat maakt ook dat je met andere oplossingen komt.

Het idee is dat we uitgedaagd worden door de natuur, geïnspireerd door de wind. En we worden aan boord ook niet afgeleid door thuis en berichtjes op onze telefoons. Aan boord is een laptop en die is om dingen op te zoeken."

Niet douchen
"Op zee krijg je een ander besef van wat belangrijk is," zegt Edwin ter Velde. "Je ervaart de elementen. Geen water verspillen, anders kunnen we niet douchen." Het gebrek aan comfort haalt het beste in je boven, denkt hij.

Vandaar ook zijn Zuidpoolexpeditie waarmee hij wil laten zien dat afvalplastic goed herbruikbaar is. "Als je in een kantoor zit, krijg je de uitkomst die altijd wordt bedacht in kantoren."

"Best een rare methode," erkent Jorren Bosga (25) uit Amsterdam. Als consultant bij adviesbureau Xomnia is hij gewend te worden ingehuurd voor zijn expertise op het gebied van big data en kunstmatige intelligentie.

Motivatie
Nu is hij deel van de bemanning die op een druk selectieweekend is uitgekozen op basis van heel andere criteria: persoonlijkheid, drive en motivatie. Zijn conclusie: "Ze willen een idee dat je in drie minuten uitlegt. Geen tot op de euro afgerond plan."

Met enige scepsis is hij begonnen aan deze vier weken durende brainstormsessie, maar inmiddels is hij ervan overtuig dat Teijin waar voor zijn geld kan krijgen. "Op zee zijn we echt op ­creativiteit aangewezen. We moeten alle conventies en gebaande paden loslaten."

Voorproefje

De reis van De Morgenster vormt de aanloop naar de Zuidpoolexpeditie van de Zaandammers Edwin en Liesbeth ter Velde. In december gaan ze met hun Solar Voyager, een deels uit hergebruikt plastic gemaakt voertuig op zonne-energie, naar de geografische Zuidpool.

Ze leggen in 30 tot 40 dagen 2300 kilometer af, bij een temperatuur die kan dalen tot -35 graden Celsius.

Clean2Antarctica, zoals ze hun expositie noemen, moet aantonen dat we naar een circulaire economie moeten, waarin we veel meer afval ­recyclen.

"Dit is het ultieme bewijs dat je met alle mate­rialen uit de vuilnisbak nog best iets moois kunt maken," zei Edwin ter Velde eerder tegen Het ­Parool.

Ook hopen ze met hun expeditie bedrijven te inspireren om zuiniger om te springen met schaarse grondstoffen. "Als we niet naar de Zuidpool zouden gaan, maar naar de Zuidas, zou niemand kijken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden