Achtergrond

Sprintrace moet het weer spannender maken in de Formule 1

Traditie tekent de Grand Prix van Groot-Brittannië, maar racefans krijgen dit keer iets anders te zien dan de vertrouwde kwalificatie op zaterdag. Op Silverstone wordt de poleposition bevochten in een sprintrace: over 100 kilometer strijden de coureurs om de voorste plek in de race van morgen.

Op het circuit van Silverstone poseren de rivalen voor de F1-auto die in 2022 het beeld zal bepalen. Beeld REUTERS
Op het circuit van Silverstone poseren de rivalen voor de F1-auto die in 2022 het beeld zal bepalen.Beeld REUTERS

Het is wennen. De coureurs, de teams en iedereen daaromheen vonden het al heel wat als het aantal races in een seizoen werd opgeschroefd. Of als de puntentelling iets veranderde. Maar op Silverstone komt er dit weekend met de sprintrace zelfs een extra race bij. Die rit over ongeveer 100 kilometer, drie keer korter dan een volledige Grand Prix, bepaalt de startvolgorde van ­zondag, inclusief punten voor het wereld­kampioenschap. Door deze opzet, met de kwalificatie op vrijdagavond, kunnen de coureurs maar één keer trainen.

Het maakt veel los. De Duitser Sebastian Vettel (34), viervoudig wereldkampioen, sprak zich tijdens de persconferentie op Silverstone duidelijk uit. “Het is fout dat de winnaar van de sprintrace poleposition krijgt en niet de winnaar van de kwalificatie,” zei hij. “Ik zou het gek vinden als we straks bij tien grands prix een sprintrace krijgen. Pole moet gaan naar degene die het snelste is in één rondje. Zo was het vijftig jaar ­geleden ook.”

Explosief moment

De Nederlandse voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers begrijpt die opvatting. Hij voelde zelf ook weerstand tegen de sprintrace. “In eerste instantie was mijn mening dat het een beetje van de glans van de grand prix afhaalt,” legt Lammers uit. “Die race op zondag, daar leef je naartoe. Dat is het explosieve moment. Alle ­focus, alle belangen liggen daar. Door de sprintrace kun je het risico lopen dat het publiek de verbinding daarmee verliest. Als ze de sprintrace niet hebben kunnen zien, hebben ze echt iets gemist als de race van zondag begint.”

Toch heeft Lammers zichzelf inmiddels tot de orde geroepen. “Ik moet geen oude zak zijn, maar openstaan voor vernieuwingen,” zegt hij. “Want hoe langer ik erover nadacht, hoe leuker ik het ben gaan vinden. We krijgen nu op vrijdag, zaterdag én zondag mooie racemomenten te zien, dat is hartstikke leuk. Bovendien krijgt ook de eerste training meer dynamiek, omdat de kwalificatie daar al snel achteraan komt. Om een goede kwalificatie te kunnen rijden, is die eerste training namelijk superbelangrijk. Alles krijgt een andere lading, dat is heel intrigerend. Ik verwacht dat deze opzet veel spektakel gaat opleveren.”

Instinct

Dat denkt autocoureur Tom Coronel ook. Hij kijkt er handenwrijvend naar uit. “Ik ben altijd voor vernieuwende dingen. Hoe meer races, hoe groter de show, hoe gaver het is. Een coureur wil gewoon winnen, heeft een instinct. In theorie zeggen sommigen nu misschien dat ze minder risico gaan nemen, maar volgens mij is dat bullshit. Als je een gat ziet, dan wil je daar induiken. Dat is de drang van een coureur en die wint het altijd van het verstand.”

Coronel verwacht daarom dat de sprintrace chaos gaat opleveren. “Als je een plek kunt opschuiven, wil je een plek opschuiven. Daar gaan ze de confrontatie voor aan. En mechanics die vrezen dat ze niet genoeg onderdelen hebben om alles te kunnen vervangen bij een eventueel probleem? Dat is voor de coureur een probleem van morgen. Je kunt ze niet temmen.”

Aangezien mechanische problemen voor de rijkste teams makkelijker op te vangen zijn dan voor de kleinere, is de vrees bij velen wel dat dit format alleen maar voor grotere verschillen en dus minder spanning gaat zorgen. Maar dat draait Lammers graag om. “De beste teams kunnen het beste omgaan met de beschikbare tijd,” zegt hij. “Deze opzet vraagt strategisch wel meer van de teams en nadenken kost niets. Dus dat is goed nieuws voor de teams met een minder budget.”

Lammers en Coronel zien dus bijna alleen maar voordelen van de introductie van de sprintrace. En die traditie dan? “Mijn opa slachtte vroeger zijn eigen kippen,” zegt Coronel. “Kom op, zeg. Je historie is je handicap. De ­wereld verandert en wij moeten mee.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden