Schaatsers leveren in zonder hoofdsponsor Easyjet

Logisch misschien, maar heel ver­velend. Vanwege het afhaken van hoofdsponsor Easyjet staat de lange­baantoekomst van topschaatsers als Irene Schouten en Jorrit Bergsma onder druk.

Irene Schouten: ‘We doen nu bijna alles alleen thuis. Niet ideaal.’Beeld BSR Agency

Dit is foute boel, dacht Irene Schouten al in de beginfase van de coronacrisis. Luchtvaartmaatschappij Easyjet, de sponsor die sinds de zomer van 2018 op haar pak staat, behoort tot de bedrijven die zwaar getroffen zijn. “Best logisch dus dat ze stoppen, maar het is ook heel vervelend,” zegt de tweevoudig wereldkampioen massastart.

Coach Jillert Anema (64) ‘baalt als een stekker’. Al redt zijn team het voorlopig nog. Anema combineert al jarenlang verschillende schaatsdisciplines. “Ik zie het als een winkel, met een focus op winnen.” De langebaanploeg is nu sponsorloos, maar de marathonploeg, met sponsors Royal A-ware, ZiuZ en Interfarms bestaat nog wel. “Maar eh, ja, dit maakt dat ik nu eigenlijk een marathonrijder ben,” concludeert Schouten, die al vijf keer Nederlands marathonkampioen werd, maar zich vooral op de langebaan richt.

Pijnlijke bezuinigingsronde

Vanaf het moment dat er niet meer gevlogen werd, was rekening gehouden met het wegvallen van de hoofdsponsor. Vorige week werden de rijders ingelicht. “We hebben een zeer pijnlijke bezuinigingsronde doorgevoerd,” zegt Anema.

De coach had juist in het pre-olympische jaar zijn selectie willen uitbreiden: voor de Winterspelen van Peking in 2022 een of meer medaillekandidaten toevoegen. “Maar toen begon corona en werd iedereen voorzichtig. We hebben geen aanbiedingen meer gedaan. En nu moeten we allemaal fors inleveren.”

Het begeleidingsteam is met de sporters om de tafel gegaan. Anema: “Wij hebben gevraagd: wat heb je nodig om te overleven? De een heeft kinderen, een hypotheek, een ander woont nog thuis.” Bergsma (34), eerder in zijn loopbaan al goed voor olympisch goud en vier wereldtitels, won afgelopen winter WK-goud op de massastart in Salt Lake City. Schouten (28) pakte toen brons op dat onderdeel, net als op de Spelen in 2018.

Salaris inleveren

Schouten: “Door de marathonsponsors zijn wat onkosten gedekt, maar bij langebaan komt veel meer kijken. Wedstrijden, hotels, trainingskampen, kleding. Nu doen we bijna alles alleen thuis. Niet ideaal.”

Anema: “Trainingskampen zijn noodzakelijk, en daar is nu helaas niet genoeg budget voor.” De coach levert zijn salaris in. “Ik hoef er niet van te leven, dan kies je voor dat soort maatregelen. Je moet wachten tot er betere tijden komen. Schouders eronder en twee keer zo hard werken.”

Ze beseffen dat dit niet de makkelijkste periode is om financiële ondersteuning te vinden. Schouten: “Maar er zijn ook bedrijven die nu wél goed gaan. Misschien is er een bedrijf dat zegt: ‘dit is een mooie kans om ons in het schaatsen te laten zien’. We vragen niet de hoofdprijs, zoals een grote ploeg als Jumbo-Visma. En met Jorrit en mij heb je toch twee rijders die er elk WK staan en prijzen pakken.

“We hebben wel een sponsor nodig, anders weet ik niet hoe we dit moeten oplossen. Natuurlijk, ik kan bij mijn vader in zijn tulpenbedrijf bijspringen. Want ja, ik heb ook een hypotheek. Maar uren op het land werken is niet ideaal voor het verwezenlijken van mijn olympische droom.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden