PlusInterview

Roeier Youssifou: ‘Met twee riemen in mijn hand, voel ik me thuis’

Met twee riemen in haar handen voelt roeier Laila Youssifou zich al snel thuis in een boot. Op de EK, vanaf vrijdag in het Poolse Poznan, zit ze in de dubbelvier.

De vrouwen-acht maakt al gebruik van een aangepaste boot, die volledig met de hand is gebouwd en zo’n 75.000 euro kost.Beeld Hollandse Hoogte / EPA

Wat Laila Youssifou zag als een ‘tijdelijk projectje’ met vier vriendinnen van school, is uitgegroeid tot haar fulltime bezigheid. Haar eerste halen probeerde ze uit in een boot van de Almeerse vereniging Pampus, nu behoort Youssifou (24) tot de beste roeisters van Nederland.

Bij jeugdbondscoaches viel ze op door haar kracht; haar fysieke talent toonde ze al op de ergometer. In haar eerste jaar bij de bond rolde ze meteen in het juniorentraject. “Dat kwam eigenlijk te vroeg”, zegt Youssifou telefonisch vanuit het Italiaanse Pusiano, waar de vrouwenselectie vorige week op trainingsstage was. “Want ik kon nog helemaal niet roeien.”

Op haar achttiende deed Youssifou, dochter van een Ghanese vader en Nederlandse moeder, mee aan het junioren-WK in Hamburg, twee jaar later hield ze het roeien voor gezien. Het predikaat ‘groot talent’ bracht ook druk met zich mee. “Ik was op roeien gegaan, omdat het leuk en gezellig leek, maar het werd vrij snel erg serieus. Ik voelde dat ik toen erg werd geleefd door anderen”, vertelt Youssifou, lid van de Delftse vereniging Laga. “Coaches bepalen wat je wel en niet mag.” Als ik nu stop, dacht ze, ben ik nog jong genoeg om terug te komen. Ze dook het studentenleven in en was benieuwd of ze het roeien ging missen. “Uiteindelijk is dat wel wat er is gebeurd.”

De beslissing om tijdelijk te stoppen was de juiste, vindt ze nog steeds. “Ik denk dat ik definitief was afgehaakt als ik nog een jaar langer was doorgegaan. Topsport heeft leuke kanten, maar je moet er ook veel voor opzijzetten.”

Flexibel

Toch koos ze opnieuw voor het topsportleven en inmiddels is ze een vaste waarde in de nationale selectie van Josy Verdonkschot, de bondscoach die van zijn pupillen flexibele roeisters maakt door ze vaak in een andere boot te zetten. Youssifou weet er alles van. “Op het EK in Poznan start ik in de dubbelvier en dan heb ik de afgelopen paar jaar in alle olympische nummers gevaren.”

Youssifou was het niet altijd eens met de keuzes van Verdonkschot, die met zijn aanpak veel successen heeft geboekt. Ze klopte weleens gefrustreerd bij hem aan, maar kon zich dan altijd wel vinden in zijn uitleg. “Ik ben van de ene naar de andere boot geslingerd, maar zodra ik twee riemen in mijn handen had, voelde ik me thuis.”

Op het WK van vorig jaar in het Oostenrijkse Linz voldeed Youssifou in de skiff aan de internationale eis voor de Olympische Spelen van Tokio. Na die voor Nederland succesvol verlopen titelstrijd werd een nieuw selectietraject voor de zeven scullers (boten met twee riemen) ingezet, met als doel om met z’n zevenen te knokken voor een plaats in de dubbelvier, de dubbeltwee en de skiff.

Youssifou: “Iedereen begon op nul en kreeg dezelfde kansen. Josy heeft gekeken hoe hij de dubbelvier en dubbeltwee beter kon maken. Het was een intensieve, maar ook gave periode; we waren met zeven meiden van ongeveer hetzelfde niveau. Je maakt elkaar beter, omdat je weet dat de verschillende zo klein zijn.”

Toen bekend werd dat de Spelen een jaar werden uitgesteld, besloot Sophie Souwer voorlopig niet meer met de selectie mee te trainen. Op het WK van 2019 in Linz behaalde Souwer met Inge Jansen, Olivia van Rooijen en Nicole Beukers brons in de dubbelvier. Met die drie laatste roeisters gaat Youssifou op dit EK voor een medaille. “Ik ben de enige wissel in de boot ten opzichte van vorig jaar. Ik voel me dan ook niet slechts een vervangster: ik heb mezelf echt in die boot geracet.”

Holland Acht houdt nieuwe boot bij EK nog op de wal

De Holland Acht hoopt volgend jaar bij de Olympisch Spelen te starten met een zeer innovatieve boot. Duitsland roeit er nu al mee.

Technisch directeur Hessel Evertse van de Nederlandse roeibond KNRB zal vandaag tijdens de series met nog meer belangstelling dan anders de verrichtingen volgen van de Duitse acht op het EK, de enige grote wedstrijd die dit jaar wordt gevaren. Vooral vanwege de techniek van de boot. Zoekend naar de optimale randvoorwaarden op weg naar olympische roem experimenteerde ook de Holland Acht de laatste maanden met een nieuwe boot met zogenaamde backwings, een innovatie in de roeiwereld. Dat doen de roeiers samen met de Duitse botenbouwer Empacher.

De innovatie: er komen grotere vleugeltjes áchter in plaats van vóór de rigger, het onderdeel waardoor het draaipunt van de riem een eind buiten de boot ligt. De theorie is dat er dan minder kracht verloren gaat als de roeiers een haal doen. Ook is de boot minder vatbaar voor koersverandering en dat levert een tijdwinst op die kan oplopen tot enkele seconden.

De afgelopen weken werd er voorafgaand aan het EK in Oostenrijk getest. Al na een paar honderd meter zag bondscoach Mark Emke de gezichten van zijn roeiers betrekken. Het voelde niet goed. Te onstabiel, te veel beweging. Dodelijk in een sport waar men juist gebaat is bij evenwicht. En dus start het octet op het EK in de succesboot waarmee vorig jaar WK-zilver werd gewonnen, net achter de Duitsers.

Corona vertraagde de levertijd zodanig dat pas drie weken geleden het vaartuig met aanpassingen kon worden opgehaald in de fabriek in Oost-Duitsland. Waar het euvel zit, durft Emke niet te zeggen. “Misschien doen wij iets niet goed, maar dit klopte niet. Dus moeten we even terug naar de tekentafel. Normaal heb je maanden de tijd om te testen. Als de Spelen dit jaar waren geweest hadden we het niet gedaan, maar nu gaan we na het EK rustig verder ontwikkelen. Het is niet alleen de bevestiging van de backwing, maar er wordt ook extra carbon geplaatst in de boot omdat het evenwicht is veranderd. Dat luistert extreem nauw.”

“Toevallig wil onze grootste concurrent hetzelfde. Ik ben dan ook heel benieuwd. Ons nadeel is dat wij het enige grote roeiland zijn zonder eigen botenbouwer. Dus ben je afhankelijk van bouwers in concurrerende roeilanden.”

Bij de vrouwen maakt de acht al gebruik van een aangepaste boot, maar die is van een andere bouwer afkomstig. Zo’n exemplaar kost ongeveer 75.000 euro. Het vaartuig wordt volledig met de hand gemaakt in een klein fabriekje, weet Evertse. De Amsterdammer komt uit het zeilen, waar materiaal vaak het verschil maakt tussen winst en verlies. Het roeien is daarin uiterst conservatief, weet hij. “Geef maar een boot en we roeien wel. Terwijl roeien juist een spel is waar je niet alleen de sterkste moet zijn, maar ook de slimste.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden