Plus

Rijdt Max Verstappen straks door de straten van Amsterdam?

Een Formule-1 race door de straten van Amsterdam? Het kan, zegt voormalig Formule 1-coureur Michael Bleekemolen. 'Zo'n straatrace is veel spectaculairder dan een race op een normaal circuit.'

Binnenkort in Amsterdam, of toch niet? Beeld ANP

Asfalteer de Weesperstraat opnieuw en de eerste kilometer van het parcours is binnen. Met 300 kilometer per uur is een Formule 1-wagen dan binnen 15 seconden van het Weesperplein bij het Mr. Visserplein. Maar wat dan?

De Blauwbrug over gaat nog wel, maar de Amstelstraat is wel heel erg smal. Linksaf de Amstel op lukt niet vanwege de bruggen, naar rechts kan misschien wel - als er wat bomen worden gekapt.

Vervolgens via Rokin-Damrak-Prins Hendrikkade-Valkenburgerstraat weer naar het startpunt en binnen 2 minuten zit de eerste 6 kilometer in de Grand Prix van Amsterdam erop. Nog 50 rondes te gaan.

Geasfalteerde wegen
Het is moeilijk voor te stellen dat in een stad - waar vanaf volgend jaar zelfs voor oude brom- en snorfietsen een milieuzone geldt - ooit een Formule 1-race wordt gehouden. Toch is dat volgens de site Motorsport.com wel waar de organisatie nu naar kijkt.

Onlangs zou Sean Bratches, commercieel directeur van de F1, zelfs in Nederland zijn geweest om te kijken wat er nodig is om een race op een stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam te organiseren.

Nu Formule 1 door het succes van Max Verstappen hier razend populair is geworden, zou het een goed moment zijn om voor het eerst sinds de race in 1985 in Zandvoort hier weer een Grand Prix te organiseren.

"Het zou wel geweldig zijn," zegt voormalig Formule 1-coureur Michael Bleekemolen. "Zo'n straatrace is veel spectaculairder dan een race op een normaal circuit. Als coureur kun je je geen foutje permitteren."

Hij wijst erop dat het ook kan: zo wordt er ook een F1-race gereden in Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan, waarvoor de wegen in de oude stad zijn geasfalteerd.

Op het breedste punt was het parcours slechts 13 meter, op het smalste punt nog geen 8 meter.

Voor een GP in Amsterdam moet er wel geld komen. En meer dan de 5,5 miljoen die in 2010 werd besteed aan de Amsterdamse start van de Giro d'Italia.

80 tot 100 miljoen euro
"Het is een dure exercitie," zegt sportpromoter Lee van Dam, die al langer probeert om de Formule 1 naar het racecircuit in Assen te halen. "Reken op 80 tot 100 miljoen euro, want de stad moet worden vol gezet met betonnen wanden en tribunes. Het is handiger om het op een bestaand circuit te plannen."

Formule 1-directeur Bratches geeft echter de voorkeur aan een binnenstad, hoe graag de circuits van Assen en Zandvoort ook willen. Hij heeft ook keuze: in een recent interview liet hij weten dat er al veertig steden zijn die zich bij hem hebben gemeld.

Amsterdam is er daar trouwens niet een van. Rotterdam ook niet. Sterker nog: beide gemeenten laten weten niet op de hoogte te zijn van de interesse van de F1-organisatie om te gaan racen.

Een woordvoerder van F1 wil niet zeggen of het bericht van Motorsport.com klopt. "Ik kan alleen bevestigen dat we naar verschillende locaties kijken, in Europa en elders."

Beeld Het Parool/LVDB
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden