PlusInterview

Remy Bonjasky: ‘We zijn racisme met zijn allen echt zát’

Waar Colin Kaepernick vier jaar geleden een eenzame strijder was, lijkt nu de hele sportwereld zich te roeren tegen racisme. Ook in Nederland laten sporters van zich horen.

Remy Bonjasky.Beeld Robin van Lonkhuijsen/ANP Kippa

Hockeyers, schaatsers, tennissers, voetballers en tal van andere sporters zetten hun sociale media gisteren op zwart. Net als de KNVB, NOC*NSF en veel clubs en bonden. De breed gedragen actie #blackouttuesday onderstreepte nog eens hoezeer de sportwereld momenteel bezig is met de Black Lives Matterbeweging en de strijd tegen racisme. Memphis Depay was maandagavond zelfs bij de manifestatie op de Dam.

Ook internationaal lieten veel groten der aarde de afgelopen dagen van zich horen, nadat de zwarte Amerikaan George Floyd in Minneapolis door politiegeweld om het leven was gekomen. Van Tiger Woods tot ­LeBron James, van Serena Williams tot Floyd Mayweather en van de ­eredivisie tot de Bundesliga en de Premier League.

Lef tonen

Het contrast met vier jaar geleden lijkt groot. Colin Kaepernick, American footballspeler bij de San Francisco 49ers, zette zijn carrière op het spel door tijdens het volkslied uit protest te knielen. Hij maakte daarmee een statement tegen politiegeweld, waarbij Afro-Amerikaanse slachtoffers oververtegenwoordigd waren en zijn. Kaepernick (32) is nu mensenrechtenactivist. Sporter is hij niet meer, want geen club wilde hem na 2016 nog hebben. President Donald Trump trok vorig jaar nog fel van leer tegen sporters die Kaepernicks voorbeeld volgden.

Wat er is veranderd? “We zijn het met zijn allen echt zát,” stelt voormalig kickbokser Remy Bonjasky (44). “Mensen durven meer. En je merkt dat de beweging niet alleen wordt ­gesteund door zwarte mensen, maar ook door blanken en andere groepen die zich gediscrimineerd voelen of daartegen zijn. Kaepernick heeft ­gewoon het meeste lef getoond destijds.”

Bang voor reacties

Wat ook helpt is dat grote bedrijven als Nike zich openlijk uitspreken ­tegen racisme. Het statement werd zelfs gedeeld door grote concurrent Adidas. Hoe vaak zal dat gebeurd zijn, dat die twee samen optrokken? “Het zou geweldig zijn als Nederlandse bedrijven als Shell of Albert Heijn zich er ook in mengen,” zegt Bonjasky. “Dan laat je echt wat zien. Ook richting je medewerkers.”

Heel langzaam ziet Bonjasky dat het de goede kant op gaat. “Er is telkens een centimeter vooruitgang. Maar we zijn er nog niet. Ik weet dat veel Nederlandse sporters er op tv niet over durven praten. Die zijn bang voor hun carrière of voor de negatieve reacties die je altijd krijgt.”

Zo was Bonjasky zelf vijftien jaar geleden ook, geeft hij toe. “Maar ik ben ouder geworden en dit is waar ik voor sta. Mijn oudste zoon wil in Amerika gaan basketballen. Ik zal hem niet afremmen in zijn droom, maar ik zal geen nacht meer goed slapen als de situa­tie daar niet verandert.”

Wereldkampioen Formule 1 Lewis Hamilton richtte zich in het weekeinde rechtstreeks tot ‘de zwijgers’ in zijn sport. Prompt lieten een paar collega’s van zich horen. “Heel goed,” vindt Bonjasky. “Je hoeft niet meteen mee te lopen in een mars. Maar even een app sturen of iets posten op sociale media, dat is het minste. We hebben iedereen nodig om dit gigantische monster te verslaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden