PlusAchtergrond

Racen, daar is het Formule 1-circus hard aan toe

Het Formule 1-seizoen is nog altijd niet begonnen maar lijkt nu toch meer en meer vorm te krijgen. En dat is hard nodig ook. Na ruim een halfjaar zonder races bloedt de koningsklasse.

Grand Prix van Oostenrijk in 2019. Het Formule 1-seizoen begint dit jaar ook daar, op 5 juli op de Red Bull Ring in Spielberg.Beeld Red Bull Contentpool

Officieel is nog niets bevestigd, de hertekende Formule 1-kalender volgt zo spoedig mogelijk. Maar zet al het goede nieuws van de laatste dagen op een rij en een Europees miniseizoen is vrij eenvoudig in te tekenen. De gezondheidsminister in Oostenrijk is akkoord met een dubbele aftrap op de Red Bull Ring op 5 en 12 juli, zonder publiek. De Britse overheid maakt na een sterke lobby van premier Boris Johnson voor de Formule 1 een uitzondering op de strenge quarantaineregels, dus er kan meteen na Oostenrijk ook twee keer op Silverstone geracet worden.

De baas van de Hungaroring liet eerder al weten dat ze in Boedapest klaar zijn voor een ‘spookrace’, of dat nu voor of na het tweeluik op Silverstone is. In België zette de Waalse regering het licht op groen voor een race met lege stoeltjes op de tribunes van Spa-Francorchamps, op 30 augustus. En een week later blijft ook de Italiaanse GP overeind op 6 september, als ‘closed event’, zo verklapte burgemeester Dario Allevi van Monza op zijn facebookpagina. Tel daarbij de GP van Spanje op Circuit de Catalunya, die naar verluidt wordt ingehaald rond half augustus, en het Europese zomerrondje is compleet.

Rondje Europa

Acht races in moordtempo. Gaat de Formule 1 al die afspraken halen, dan voldoet de koningsklasse aan de minimale vereisten voor een wereldkampioenschap. Maar de inzet zal hoger zijn, vanwege de lucratieve tv-contracten die circa het dubbele aantal races als minimum hanteren. Zo mag deze Europe Tour slechts worden beschouwd als het begin. Logistiek het meest praktisch, een rondje dicht bij huis over het oude continent. Het zicht op het restant van het seizoen buiten Europa na de zomer blijft voorlopig nog troebel. Maar dat is van later zorg, laat eerst de motoren maar weer brullen.

Want alleen met racen verdient het circus centen en daar is het hard aan toe, na maanden van inactiviteit. Al door tien races ging een streep. De financiële klappen beginnen voelbaar te worden bij de teams, waar het geld doorgaans toch tegen de plinten klotst. Meerdere coureurs leverden al een deel van hun salaris in. McLaren kampt met financiële strubbelingen, Renault gaat als geheel 2 miljard euro bezuinigen en de zorgen bij het iconische Williams zijn zo groot dat het team zelfs te koop staat.

Laagdrempeliger

Wat aangekondigd werd als het duurste en langste jaar (22 races) uit de Formule 1-historie, is door corona verworden tot een rampzalige campagne. Met de voet op de rem móest wel in de spiegel worden gekeken om toekomstbestendiger te worden. Ongetwijfeld versneld door de financieel zware tijden zijn ingrijpende veranderingen goedgekeurd.

Zo gaat de sport vanaf 2021 fors bezuinigen, met een jaarlijks zakkend budgetplafond. Voor het aantal testuren komt er een aan de WK-stand gekoppeld handicap­systeem. En autosportfederatie Fia liet niet na in deze roerige tijden wat meer macht naar zich toe te trekken, om in extreme situaties sneller te kunnen handelen buiten de machtige teams om.

Meer dan ooit beseft de snelste sport ter wereld dat het goedkoper, spannender, minder voorspelbaar (er zou zelfs zijn gesproken over experimentele sprintraces in Oostenrijk en Engeland) en laagdrempeliger moet worden. Want de tien teams leven dan nog, maar zelden was de Formule 1 zo hard aan racen toe als nu. Drive to survive. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden