PlusAchtergrond

Primeur voor Verstappen is een zege voor het F1-seizoen

De race was niet spannend, op het stratencircuit waar inhalen vrijwel onmogelijk is. Max Verstappen maalde er niet om; hij reed in Monaco van start tot finish aan kop en won voor het eerst de meest prestigieuze race in de Formule 1. Hij pakte zelfs de leiding in het wereldkampioenschap.

Verstappen won zondag voor het eerst in zijn carrière de grand prix van Monaco. Beeld AP
Verstappen won zondag voor het eerst in zijn carrière de grand prix van Monaco.Beeld AP

Max Verstappen was zondag na 78 intense rondjes scheren langs muren en vangrails koud uit zijn auto of hij schakelde alweer door. “Ik ben heel blij. Ik keek deze grand prix als klein jongetje al. Maar ik denk ook alweer vooruit. Het seizoen is nog lang.” Zo werkt het in zijn hoofd, adrenaline en euforie maken direct plaats voor realiteitszin. Het wereldkampioenschap aanvoeren na vijf races is voor Verstappen geen bal waard als hij in december tweede staat.

Maar toch. De dreun die hij met zijn team Red Bull Racing in Monaco uitdeelde, was stevig. Lewis Hamilton en Mercedes kenden een teleurstellend raceweekeinde. Valtteri Bottas viel uit toen een wielmoer te vast bleek te zitten, Hamilton kwam na een slechte kwalificatie en een verkeerd getimede pitstop niet verder dan plek zeven. Had de Brit na vier spannende races – waarin hij met Verstappen streed om elke meter – eindelijk een eerste gaatje geslagen van veertien punten, na anderhalf uur racen door de smalle straten van het prinsdom kwam hij er vier tekort ten opzichte van de Nederlander.

Bochtig circuit

Zo kreeg de Formule 1 een nieuwe leider in de strijd om de wereldtitel. Een primeur: voor het eerst in de historie van de Formule 1 staat een Nederlander aan kop. Maar voor Verstappen zal dat weinig veranderen. Het trage, bochtige circuit is zo’n atypische plek op de racekalender dat die verder weinig zegt over de achttien races die er nog op het programma staan. “Op normale circuits blijft Mercedes het te kloppen team,” zei Verstappen.

De vraag is hoe Mercedes en Hamilton deze tik verwerken. Een offday zit er altijd een keer tussen en zeker in Monaco voelt Hamilton zich nooit prettig. Waar Verstappen in de drie races die hij dit seizoen niet won wel keurig tweede werd, deed de zevende plek van Hamilton serieus pijn. Hij zei zijn team niet openlijk te willen afvallen, maar deed dat wel. Er waren dingen niet gedaan die hadden moeten gebeuren, tactische keuzes pakten verkeerd uit, het team had lessen te leren, zei hij. De stevige nabespreking zal tot in de vroege uurtjes hebben geduurd.

Wake-upcall

Misschien is er na die zeven constructeurstitels op rij enige gemakzucht ingeslopen en was dit precies de wake-upcall die nodig is om de teugels weer aan te trekken. In recente jaren sloeg Mercedes na een minder weekeinde doorgaans hard terug. Hamilton zit dit seizoen echter in een andere situatie. Zijn belangrijkste concurrent is nu niet Bottas, die hij doorgaans de baas is, maar Verstappen, die eindelijk een goede ­auto heeft. En hoewel je moeilijk kunt stellen dat de zevenvoudig wereldkampioen slecht ­bestand is tegen druk, is hij het niet gewend om bij elke grand prix de hete adem te voelen van een coureur uit een ander team. En de Mercedesploeg zelf is ook niet feilloos. Vooral met de banden, en dus de grip, blijft het stoeien. Verstappen is daarentegen messcherp en zijn ­auto is competitiever dan ooit. Alles wijst erop dat 2021 een seizoen wordt waarin het elke raceweekeinde spannend zal zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden