Plus Reportage

Op de tribune met de familie Van Dongen: ‘Godsamme, de paal!’

Merel van Dongen Beeld AFP

Sanne van Dongen, tweelingzus van Oranjeverdediger Merel, kon het ­dinsdagavond op de tribune amper aanzien, zo spannend was de ­ontknoping tegen Japan.

“Oh mijn god.” Sanne van Dongen, de stem schor gebruld in de voorgaande 87 minuten, slaat de handen voor haar ogen als de scheidsrechter naar de penaltystip wijst. Ze werpt een blik op de dug-out, waarin zus Merel nog geen vijf minuten daarvoor heeft plaatsgenomen. Vader Ad staat naast haar op de tribune, de armen over elkaar. Dan komt ook moeder Annemieke overeind. Ze oogt kalm, maar dat is altijd schijn, had ze aan het begin van de wedstrijd al verteld. “Vanbinnen speelt zich van alles af, hoor.”

Vanochtend om zes uur waren Ad, Annemieke en Sanne, ouders en tweelingzus van verdediger Merel van Dongen, met de auto vertrokken uit Amsterdam, om 16.00 uur kwamen ze aan in Rennes. Dat Merel zou spelen, dat wisten ze al, dat had ze eerder gemeld in de familieapp. Sanne heeft haar die middag nog een ­bericht gestuurd, zonder al te veel op de wedstrijd in te gaan. “Merel heeft geen tips nodig. Als het goed is, is het goed, het is net een tentamen. Alleen voor een tentamen leer je één week, voor iets als dit leer je je hele leven.”

Bijgelovig

De zussen speelden samen in de jeugd van Buitenveldert en Pancratius en combineerden hun voetbal­carrière met basketbal. Sanne koos uiteindelijk voor het basketbal, Merel voor voetbal. Als iemand weet waar haar zus toe in staat is, is zij het wel. “Misschien voel ik daarom niet zoveel zenuwen. Ik heb gewoon veel vertrouwen in haar.”

Tijdens de volksliederen gaat de blik van Merel richting de tribune, een glimlach voor haar ouders, een knipoog voor haar zus. Sanne, plotseling toch nerveus, zit op het puntje van haar stoel. “Ik word vaak met terugwerkende kracht bijgelovig. Dan denk ik: had ik haar toch nog een laatste bericht moeten sturen?” Bij de eerste kans voor Miedema springt ze op. “Godsamme, op de paal!”

Vader Ad, oranje sjaal om zijn nek, en moeder Annemieke, met oranje haarband, zitten er onbewogen bij. “We weten dat ze ons kan zien vanaf het veld, dus we willen rust en positiviteit uitstralen,” zegt Ad. Het ergste wat kan gebeuren? “Dat ze een beslissende fout maakt,” zegt Annemieke. “Wat dat betreft vond ik het prettiger toen ze nog op het middenveld stond.”

Het is, na het EK in 2013 en het WK in 2015, het derde eindtoernooi voor Merel, oud-Ajacied en tegenwoordig spelend voor Betis Sevilla. Twee jaar geleden was zij – en met haar alle vrouwenvoetbalkenners – ervan uitgegaan dat ze bij de EK-selectie zou zitten. Wiegman koos anders. Dit WK, waarop ze al meer heeft gespeeld dan dat van vier jaar geleden, maakt veel goed. Sanne: “Ik denk dat dit een compliment is voor hoe ze er toen mee is omgegaan.” Moeder Annemieke knikt. “Dit maakt zoveel goed van het verdriet van toen.”

Explosie van vreugde

Ze kijkt tevreden naar het veld. “Ik zie haar nu rustiger bewegen dan in de eerste minuten. Ze lijkt meer ontspannen.” Plotseling is daar de corner en het doelpunt van Martens. Het drietal vliegt elkaar om de hals. Bij de gelijkmaker van Japan, vlak voor rust, slaat Sanne de handen voor haar ogen. Halverwege de tweede helft ­nemen de zenuwen toe. “Ze komt uit je rug, Merel, uit je rug!” roept Ad. Annemieke slaakt een zucht bij een schot van een Japanse op de lat. “Mijn hartslag is nu vrij hoog, ja.” De wissel van Merel, voor Kika van Es, wordt nuchter ontvangen. Sanne: “Ze zag er ook een beetje vermoeid uit.”

En dan is daar de 89ste minuut. Sanne ziet hoe Lieke Martens haar aanloop neemt, schiet en scoort. Een ­explosie van vreugde op de familietribune. De vijf minuten extra tijd houdt vader Ad nauwkeurig bij op zijn horloge. Als het verlossende eindsignaal heeft geklonken, is er bij de boarding even tijd om Merel te ­feliciteren. “Ik ben zo blij!” Het is het enige dat ze kan uitbrengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden