PlusAchtergrond

Nog een laatste kunstje voor autocoureur Fernando Alonso

Fernando Alonso kan het niet laten. De Spanjaard is bijna 39, maar in 2021 racet hij na een afwezigheid van twee jaar weer in de Formule 1, ditmaal bij Renault. ‘Hopelijk is de sport straks weer spannend.’

Fernando Alonso: ‘In 2020 en 2021 zal één team opnieuw veel winnen, maar daarna kunnen we het weer spannend maken.’Beeld EPA

Voor Niki Lauda en Alain Prost werd het een succes. Michael Schumacher was de comeback als wereldkampioen in de Formule 1 minder gelukkig. Ook Fernando Alonso gaat de uitdaging aan. Zijn titels dateren van 2005 en 2006 bij ­Renault, maar de man uit Asturië gelooft in nieuwe wonder­jaren. “Ik weet ook wel dat één team zo’n beetje alles zal winnen in 2020 en 2021, maar de regels die daarna komen, brengen de sport hopelijk wat meer spanning,” zo zei Alonso gisteren op een persconferentie.

Het nieuwe regelpakket belooft een budgetplafond, een gelijker speelveld en daardoor meer spanning. De Spanjaard kan er niet op wachten. “Na 2018 nam ik wat afstand om te zien welke richting de Formule 1 op zou gaan. Op basis daarvan zou ik beslissen of er nog toekomst was voor mij. Door corona is dat een jaar vertraagd, maar ik gebruik graag 2021 om ­Renault optimaal voor te bereiden op 2022.”

Hoge ambities

Onduidelijk is vooralsnog of hij dan zelf in de auto zit, Alonso zou voorlopig alleen hebben getekend voor 2021. “De bedoeling is dan om voor het kampioenschap te gaan. Is dat met mij, dan zou ik dat geweldig vinden. Kan ik het team ­helpen om dat doel te bereiken met iemand ­anders, dan is dat net zo goed mooi.”

Loyale teksten van de Spanjaard, die na zijn dubbel bij Renault nooit meer in een kam­pioenswagen heeft gereden, al kwam hij bij ­Ferrari en McLaren nog dichtbij. Die derde titel blijft vooralsnog een grote wens.

Volgens teambaas Cyril Abiteboul past Alonso’s terugkeer perfect bij de hoge ambities van ­Renault, nu slechts een team in het middenveld. “Zijn ervaring en vastberadenheid zullen ons helpen het team naar het uitmuntende ­niveau te brengen dat de Formule 1 eist.”

Triple Crown

Zo komt er een bevredigend eind aan een maandenlange flirt tussen team en coureur. Anderhalf jaar terug was er een afscheidsbarbecue in de paddock van het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Spaanse biertjes, tapas en gekruid vlees voor al zijn collega’s en concurrenten. Iedereen kreeg een honkbalpet met daarop zijn 32 zeges. Met alle egards werd Alonso uitgezwaaid na zijn 312de en laatste grand prix. De Spanjaard is echter nooit helemaal weggeweest; de deur liet hij altijd op een ruime kier staan.

Het is dat hij verpieterde bij McLaren en de headlines alleen nog haalde met zijn gemopper over de boordradio. Daarom zocht hij al vanaf 2017 naar andere uitdagingen in de racerij. Met de GP van Monaco al op zak, richtte hij zijn pijlen op de ‘Triple Crown’. Om die legendarische status te bereiken, moest hij naast Monaco ook de Indy 500 en de 24 uur van Le Mans winnen. Alleen de Britse coureur Graham Hill flikte het ooit.

Alonso’s eerste poging voor de Indy 500 mislukte in 2017, maar een jaar later won hij al wel de 24 uur van Le Mans. Nog één station te gaan dus en zeker tot september ligt daarop alle focus, zei hij. “Dat houdt nu de hoogste prioriteit.”

Daarna wacht dan een rentree in de F1-paddock, als teamgenoot van Esteban Ocon. Nota bene een Fransman die vroeger uitkwam voor het jeugdkartteam van Alonso. Alonso: “Hopelijk kunnen we Renault straks samen sterker maken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden