PlusAchtergrond

Mooie partij tennis valt weg in stil stadion

Het 48ste ABN-Amro World Tennis Tournament begon maandag in een muisstil Ahoy. Robin Haase en Andy Murray speelden een heerlijke partij, maar konden op niet meer hulde rekenen dan een eenmansapplaus.

Haase retourneert in de tweede set. Achter de baan de skyline van Rotterdam als poging om sfeer te maken. Beeld ANP
Haase retourneert in de tweede set. Achter de baan de skyline van Rotterdam als poging om sfeer te maken.Beeld ANP

Het derde punt van de vierde game heeft echt alles in zich. Een gevoelig dropshot, heerlijke lob, een tweener, twee ballen buitenkant lijn en een prachtige winner als slotakkoord. De beloning voor Robin Haase: een kort eenmansapplaus van zijn coach Raymond Knaap, die achter de baan in een speciale players box zit.

Haase treft Andy Murray op de openingsavond van het ABN Amro-toernooi in Rotterdam. Net als dertien jaar geleden, ruim voordat de Brit zich in eigen land onsterfelijk maakte door twee keer Wimbledon te winnen waarna hij zich ‘sir’ mocht noemen. Beiden zijn nu 33 jaar en verzetten zich fel tegen het naderende einde van hun tenniscarrière. Maar in het werkelijk muisstille tennisstadion zullen ze zich toch af en toe afvragen: is dit waar ik het nog voor doe?

Toegegeven: niet dat het dak van Ahoy eraf ging, andere jaren op maandagavond. Nederlands tennispubliek is van het bedeesde soort, voor Haase voelde het hier vaak amper als een thuiswedstrijd. Maar geen enkele vorm van opwinding of aanmoediging maakt tennis in Ahoy sober en steriel. Haase, met dertien deelnames in Rotterdam nu recordhouder, speelt ondanks het verlies in drie sets echt een goede partij tegen de wereldtopper van weleer. Getuigen ter plekke zijn er amper.

Het toernooi in Rotterdam was vorig jaar één van de laatste grote evenementen voor corona. En is nu dus het laatst aan de beurt om te ervaren hoe het is, sport tijdens een pandemie. Het cliché ‘alles is anders’ gaat ook op in Ahoy, waar directeur Jolanda Jansen in oktober door het gebrek aan evenementen nog afscheid moest nemen van zo’n honderd mensen. Alleen personeel en pers zijn welkom, maar zijn moeten eerst door de speciale snelteststraat op P6 en in de auto wachten op de uitslag.

Appelflappen

Binnen is het stil. Geen winkelende toeschouwers die in de catacomben op zoek gaan naar een nieuw racket, geen krioelende mensen in het ‘Plaza’, geen klinkende glazen in het vipdorp. De perskamer is omwille van de ruimte verplaatst; de onder journalisten populaire gastvrouw Ilse is in geen velden of wegen te bekennen, net als haar al even zo populaire appelflappen.

Pas echt apart wordt het op het haast onherkenbare centercourt. De eerste ring is donker, de tweede verhuld achter zwarte gordijnen en onzichtbaar. De ledverlichting in het groen van de hoofdsponsor is fraai, net als de skylines achter de baan. De beroemde ring met alle oud-winnaars is verlaagd en wordt zo nu en dan gebruikt om hartenkreten van tennisfans aan de spelers te tonen.

Piepende schoenen

In het serene tennisstadion valt elk geluidje op. De ventilatoren, ratelende fototoestellen bij elke opslag, piepende schoenen op het hardcourt. En het kenmerkende hijgen, kreunen en foeteren van de Schot. Lijnrechters zijn er niet, er wordt gewerkt met een live, elektronisch systeem. Voor elke dag heeft een andere fan de woorden ‘out’ en ‘fault’ mogen inspreken.

Toernooidirecteur Richard Krajicek hoopte nog iets aardigs te doen voor het zorgpersoneel dat inmiddels is gevaccineerd. Maar dat plan strandde snel; het bevoorrechten van groepen mensen ligt kennelijk gevoelig. Dus bleef Ahoy leeg en werd een ‘tv-studio met daarin een tennisbaan’ gebouwd, om voor de kijkers wereldwijd een zo mooi mogelijk plaatje te maken.

Dat is goed gelukt. Ook hier geldt dat iedereen blij is dat het gewoon door kan gaan. Het spel lijdt er niet onder. De artiesten zijn inmiddels gewend aan een leeg theater.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden