Plus PS

Mindful Runners: 'Het gaat niet om hardlopen, maar met je hart lopen'

Per se vijf kilometer hardlopen binnen een halfuur? Onzin, zeggen de Mindful Runners. Ga rennen, tikkertje doen, door je neus ademen en lol maken. 'Je komt in beweging door in beweging te komen.'

Tikkertje doen, geblinddoekt lopen, maar net zo goed een trainingsrondje steeds 10 seconden sneller afleggen: het hoort allemaal bij Mindful Run, hier in het Sloterpark Beeld Eva Plevier

Om even warm te worden, doet de groep Mindful Runners groepstikkertje: ben je aangetikt, ga je hand in hand met de tikker op jacht naar de volgende, tot er een lange ketting ontstaat.

Mindful Run trainer Nina James (34): "Een van de regels van mindfulness is dat je jezelf niet te serieus moet nemen. Door Mindful Run heb ik geleerd weer lol te hebben, ik heb weer leren buitenspelen."

Te zweverig
James geeft Mindful Runtrainingen in en om het Sloterpark. Ze legt de opwarmoefening uit aan de vijf dames die om haar heen staan. "Ik wil wel graag meer mannen in de groep, maar als die het woord mindful horen, zijn ze meteen bang dat het te zweverig wordt."

In training vier van de vijfweekse cyclus van Mindful Run staat loslaten centraal. De deelnemers krijgen een slaapmasker op. James laat iedereen geblinddoekt over het veld lopen: "Ga op je gevoel af, je gehoor, je geur. Je voelt echt wel wanneer er iemand in de buurt is. Vertrouw op je lichaam."

Even later worden koppels gevormd: de ene 'blind', de ander blindengeleider. Berg op, trap af, rennen: hun wederhelft daagt de lopers flink uit. Na elke oefening vraagt James: "En, wat vonden jullie ervan?"

Geen straf
Anke van Eck (35) volgt de cursus voor de tweede keer: "Ik vond het moeilijk zelf het initiatief te nemen om te gaan sporten. Hier heb ik geleerd hoe het voelt als sporten ontspanning is en geen straf. Ik besefte hier dat ik meer ­behoefte heb aan rust en stilte, maar ook aan lol hebben."

Esther Veldkamp (37) heeft zich ingeschreven voor een Mindful Runcursus om na haar zwangerschap het sporten weer op te pakken. "Het is heel toegankelijk: niet heel lang of heel intensief, en heel leuk. Ik voel me elke keer zo ontspannen als ik thuiskom."

Ook Malu Sanders (32) voelt zich op haar gemak: "Het is niet prestatiegericht, wel speels. Dat heb ik niet vaak. Je gaat niet even tikkertje doen met je collega's."

Loslaten en nog een keer proberen
Dat het ontspannen toegaat, vindt oprichter Martijn Mensink (42) heel belangrijk. "Voor veel hardlopers gaat het alleen maar om prestatie, schema's en strenge doelen. Beginnende lopers vergelijken zichzelf met mensen die tientallen kilometer in de week lopen. Dat heeft geen zin."

Een training van Mindful Run bestaat niet alleen uit mindfulnessoefeningen in hardloopkleding. Trainer James heeft een rondje uitgezet dat de deelnemers vijf keer moeten lopen - elke keer tien seconden sneller.

Je traint je conditie, oefent hardlopen en herstelt door adem te halen door de neus. Ook komt het thema van deze Mindful Runtraining aan bod. Is tien seconden sneller niet ­gelukt? Niet jezelf veroordelen, het loslaten en nog een keer proberen.

'We doen niet aan bomen knuffelen en het gaat ook niet om prestaties' Beeld Eva Plevier

Mindfulness lijkt een onvermoeibaar concept te zijn: mindfulcursussen, -coaches, -meditatiesessies - alles moet tegenwoordig maar bewust en ontspannen gebeuren, in het hier en het nu, en het is daardoor moeilijk de term serieus te blijven nemen.

Negatieve gedachten
Betekent Mindful Run dan zweverig hardlopen? Nee, zeggen de Mindful Runners. De cursussen combineren mindfulness, ademhalingstechnieken en hardlooptraining. Tijdens het hardlopen pieker je niet over de traktatie van je jarige dochter. Bovendien ga je niet-kritisch om met je gedachten: als je wel een keer negatieve gedachten hebt, betekent dat niet dat je 'af' bent.

James: "Je hoeft je gedachten niet aan te nemen als waarheid." Bij een rondje om de Sloterplas zie je konijntjes hupsen, hoor je vogels fluiten en knispert het gras onder je voeten. En jij geniet, want je bent je ervan bewust. Je ervaart ook je versnellende hartslag en je hijgen en puffen. Doordat je meer met je lijf bezig bent, leer je je grenzen beter aanvoelen en ga je er niet overheen.

Door vooral door je neus te ademen, word je vanzelf afgeremd als je te ver gaat, aldus Mensink. Naar adem happen is geen optie meer, ­relaxed zijn is de enige oplossing. "Met de neus­ademhaling behaal je het maximale rendement. Hoe langzamer en hoe minder je inademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt, hoe rustiger je wordt en des te lager je hartslag zal zijn."

Hier en nu
Door te focussen op het hier en nu, is presteren helemaal niet meer belangrijk. Mensink: "Het gaat niet om hardlopen, maar met je hart lopen. Ik kom vaker van die mensen tegen die een wedstrijd gaan lopen van vijf kilometer en dan ontzettend zenuwachtig zijn. Honderd keer plassen, een riem met water eraan, alles timen op hun telefoon. Je rent zo'n wedstrijd toch omdat je het leuk vindt?"

Mensink vindt niet dat Mindful Run hoort bij de hype van fitnessfreaks en zweverige types. "We doen niet aan bomen knuffelen en het gaat ook niet om prestaties."

Volgens hem past het binnen geen enkele hype. Het gaat niet om het voldoen aan een bepaald beeld of een doel halen, maar om plezier, ontspanning en voelen. "Ik heb dat voelen weer moeten leren. Je mag alles voelen, dat wil ik meegeven. Het is als thuiskomen bij jezelf."

Diepvrieszakjes vullen
Hardlopen en mindfulness lijken misschien onverenigbaar met elkaar te zijn, maar voor Mensink was het vanzelfsprekend: "Je komt in beweging door in beweging te komen." Hij liep altijd fanatiek hard, omdat dat zich gemakkelijk voegde in zijn drukke leven. Schoenen aantrekken en gaan.

Na een burn-out vijf jaar geleden kwam hij in aanraking met mindfulness. Twee jaar later begon hij Mindful Run, in juli vorig jaar met de Mindful Runtrainingsopleiding en nu zijn er 150 Mindful Runtrainers in Nederland, 30 in België en 30 wandelcoaches. "Ik heb niet bewust mindfulness en hardlopen gecombineerd, ik heb mijn hart gevolgd."

De vierde training eindigt met een stuk uitlopen, ieder op zijn eigen tempo. James laat de deelnemers diepvrieszakjes vullen met aarde. Iedereen krijgt een pleister op zijn mond. Na de loop beeld je je in dat het zakje zand iets is wat je kwijt wilt en je gooit het op de grond. Zo, losgelaten.

De pleister dwingt je alleen door je neus te ademen: over je grenzen gaan, is geen optie meer. Daar loop je dan. Pleister op je mond, diepvrieszakje met zand in je hand en rennen maar. Voorbijgangers werpen je vragende blikken toe. Het maakt niets uit, bij Mindful Run is alles goed.

www.mindfulrun.nl

'Ga op je gevoel af, je gehoor, je geur. Je voelt echt wel wanneer er iemand in de buurt is' Beeld Eva Plevier

De wetenschap

Mindful Run is geen erkende coach- of trainingsmethode. Oprichter Martijn Mensink verklaart: "Het gaat om de weg van het hoofd naar het hart en daar past de procedure van accreditatie niet bij."

Wel is de ademhalingstechniek en mindfulness wetenschappelijk onderbouwd:
- Mindfulness: in 1971 geïntroduceerd door moleculair bioloog Jon Kabat-Zinn.
- Ademhalingstechnieken volgens de Buteykomethode, ­gebaseerd op astmatherapieën: diepe ademhaling door je neus. Geïntroduceerd door de dokter Konstantin Pavlovich Buteyko in de jaren vijftig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden