PlusAchtergrond

Max Verstappen verlengt tot 2023: een weloverwogen gok

Niks afwachten, niet talmen. Nog voor zijn laatste contractjaar bij Red Bull Racing van start gaat, verraste Max Verstappen iedereen door zijn verbintenis tussentijds te verlengen tot eind 2023. Waarom nu al?

Verstappen weet wat hij heeft en wat hij krijgt.Beeld Dan Istitene/Getty Images

Natuurlijk is het besluit om nu al zijn contract te verlengen ingegeven door vele factoren, maar steeds terugkerend is het door Max Verstappen (22) uitgesproken vertrouwen in zijn team. In Red Bull Racing. In Honda, dat onlangs al tot en met 2021 verlengde. In de combinatie.

Na de motorswitch van Renault naar Honda gelooft Verstappen er alleen nog maar meer in. Zijn prestatiecurve stijgt nog steeds, getuige zijn sterke laatste seizoen met drie zeges en de derde plaats in het WK.

“De progressie die we de laatste twaalf maanden met Honda aan boord gemaakt hebben, geeft me alleen maar meer motivatie en geloof dat we samen kunnen winnen,” aldus Verstappen. “Ons gezamenlijke doel is het wereldkampioenschap en van alle kanten doet iedereen er alles aan om dit te laten slagen.”

Dat vertrouwen is ergens op gestoeld. Reken maar dat Verstappen, zijn manager en zijn vader véél meer weten van wat komen gaat. De RB16, zijn bolide voor 2020, heeft hij al gezien, net als de prestatiecijfers van de Honda-motor. Er zal een plan geschetst zijn hoe op korte en lange termijn progressie zal worden gemaakt. Uit dat alles zal de conclusie getrokken zijn dat Verstappen de komende jaren ­serieus voor titels kan gaan racen in zijn vertrouwde omgeving.

Weloverwogen gok

Verstappen weet wat hij heeft en wat hij krijgt. Natuurlijk neemt hij daarin in bepaalde mate een gok, want niemand in de Formule 1 weet wat na komend seizoen de snelste auto wordt. Maar de toekomstkeuze almaar uitstellen en straks na een paar races nog in moeten springen bij een onbekend kamp, heeft veel weg van een blinde gok. Dan is een weloverwogen gok nu veel logischer.

Charles Leclerc heeft tot 2024 verlengd bij Ferrari, en nu dus ook Max Verstappen bij Red Bull. De twee begeerde kroonprinsen zijn weer voor jaren van de markt, wat die tombola straks veel minder spannend maakt. Door nu te kiezen blijft Verstappen alle speculaties voor en houdt de regie stevig in eigen hand.

En bij Red Bull moeten ze hebben gedacht: wie een kroonjuweel heeft, wil ’m behouden. De deur naar Ferrari mocht dan wel redelijk op slot zitten na de pittige uitspraken van Verstappen over ‘vals spel’ van dat team eerder dit jaar, maar bij Mercedes had hij best eens een zitje kunnen vinden. Zeker als al dat geflirt van Lewis Hamilton met de Italianen echt serieus was geworden.

Loyaliteit

“De afgelopen weken hebben ons onder druk gezet,” bekende topman Helmut Marko bij het Duitse Auto, Motor und Sport. “De flirt tussen Ferrari en Hamilton. Het bijtekenen van Leclerc. We wisten niet wat er waar was van de geruchten over Hamilton, maar we weten ook dat Mercedes moest handelen als hij wél die kant op gaat. En dan zou Max hun nieuwste prioriteit worden.”

Financieel zal Verstappen de komende jaren ook winnen. Want aan deze meerjarige verbintenis zullen ongetwijfeld astronomische bedragen hangen. Iedereen wil Verstappen, nu de Formule 1 aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk staat. Red Bull en Honda hebben Verstappen voor succes nog veel meer nodig dan andersom, zal zijn management geconcludeerd hebben. Dus móet je financieel tot het uiterste gaan.

En reken maar dat ook prestatieclausules in de nieuwe verbintenis opgenomen zijn. Loyaliteit is fragiel in deze opportunistische wereld. Garanties heeft niemand, dus zal er voor Verstappen nog wel een ontsnappingsroute zijn, mochten de prestaties niet synchroon lopen met de ambities.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden