Plus

Max Verstappen schudt Monacotrauma van zich af

Precies een jaar racet Max Verstappen vrijwel foutloos in de Formule 1. Zijn crash in Monaco van 2018, het ergste weekend uit zijn raceleven, zorgde volgens teambaas Christian Horner voor de ommekeer.

Op alles voorbereid, vastbesloten fouten te vermijden. Beeld Getty Images

Het circuit is de meesterproef. De winnaar kan toetreden tot de groep grote Formule 1-coureurs. Fangio, Hill, Stewart, Lauda, Moss, Senna, Prost, Schumacher, Alonso, Hamilton, Vettel, allemaal wonnen ze er.

De namen van de bochten lezen als opera’s van Verdi: La Rascasse, Sainte Devoté, Mirabeau, Beau Rivage. Het lijkt pracht en praal op deze paar vierkante kilometer aan de Rivièra, maar de coureurs wacht een rauw en genadeloos circuit.

Klungelaar

Wie even buiten de lijntjes kleurt is de schlemiel in de krappe straten van Monte Carlo. Nergens is de grens tussen kampioen en klungelaar zo dun. Verstappen weet er alles van. In zijn vijfde seizoen in de Formule 1, waar hij vijf races heeft gewonnen, wacht hij hier nog op zijn eerste succes.

De statistiek wordt hem de hele week al onder de neus gewreven. Hard gecrasht in de boarding van Sainte Dévote, bij zijn debuut in 2015. Twaalf maanden later opnieuw in de vangrail, twee weken na zijn historische zege in Barcelona. In 2017 voorbijgestreefd door collega Daniel Ricciardo van Red Bull, die het podium bereikte met een uitgekiende pitstop. Vorig jaar had Verstappen, die in Monaco woont, het hele weekend de snelste auto. Hij reed die aan barrels in de laatste vrije training. Tijd voor herstel ontbrak, Ricciardo won, Verstappen eindigde als negende.

Opgeschakeld

“Het ergste weekend uit zijn race­leven,” weet teambaas Christian Horner, die Verstappen nadien zag veranderen. In de twintig races erna stond hij twaalf keer op het podium, twee keer als winnaar. Horner: “Max vertrok vorig jaar uit Monaco met veel stof tot nadenken. Sinds de race in Canada, waar hij derde werd, is hij een versnelling opgeschakeld en niet meer stilgevallen. Hij racet volwassener, is de leider van het team. Vergeleken met de Max van twaalf maanden terug heeft hij als coureur een enorme ontwikkeling doorgemaakt.”

Kwam dat echt allemaal door die onnodige crash in de training in Monaco? “Ik denk niet dat het alleen door die crash hier kwam,” zegt Verstappen er nu zelf over. “Het is ook een proces. Ik word ouder, doe meer ervaring op. Je moet soms fouten maken om een betere coureur te worden. En die fout hier vorig jaar was er zo een.”

Het zal hem nu niet snel meer overkomen, is de verwachting. Komt hij vandaag foutloos de kwalificatiedag door in Monaco en volgt er morgen een eerste topresultaat in het kroonjuweel van de koningsklasse, dan zal dat worden uitgelegd als het definitieve bewijs dat Max Verstappen 2.0 bestaat. Een podiumplaats volstaat, niemand rekent op winst voor Red Bull tegen het dominante Mercedes. Horner: “Dit wordt wel zijn beste kans van dit seizoen om Mercedes een beetje onder druk te zetten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden