PlusInterview

Max Verstappen: Natuurlijk vecht ik liever mee voor de zeges

Max Verstappen.Beeld Getty Images

Waar Mercedes imponeert, moet het volle potentieel van zijn RB16 nog altijd ontdekt worden. ‘Dat lukt echt niet in een week tijd,’ zegt Max Verstappen. ‘Maar we gaan de goede kant op.’

Trial-and-error. Leren door te proberen. Het kan én moet beter bij Red Bull Racing, weten ze. Dus worden de twee raceweekenden op Silverstone, dicht bij de fabriek in Milton Keynes, nu bijzonder belangrijk voor de races in de komende maanden. Met tal van upgrades moet in Northamptonshire duidelijker worden waarom de RB16 vooralsnog niet het gedroomde strijdwapen is.

Potentie zien ze bij Red Bull Racing allemaal in de bolide, maar die volledige waarde moet na drie races nog ‘unlocked’ worden, zoals het in vakjargon zo mooi heet. En rap ook, want toprivaal Mercedes is met een raketstart aan 2020 begonnen.

De tussenbalans is overduidelijk, na drie Mercedes-zeges in Oostenrijk (twee keer) en Hongarije. Daarachter ontbreekt nu het zwalkende Ferrari, dus kijkt iedereen nog nadrukkelijker naar Red Bull Racing en Max Verstappen. De laatste jaren waren het de Bulls die steeds de rol van uitdager pakten, in staat om Lewis Hamilton en zeker Valtteri Bottas incidenteel pijn te doen en zelfs wat overwinningen af te snoepen. Maar nu is ook die uitdager niet optimaal op dreef.

Volgens topman Helmut Marko is het team de oorzaak van de balansproblemen ‘op het spoor’. “Maar helemaal uitgevogeld hebben we het nog niet,” meldde Verstappen donderdag op de mediadag op Silverstone, waar het circus zich weer veilig in de coronabubbels verzamelde na een week vrijaf. “Dat lukt je ook niet in een week tijd. Maar ik denk wel dat we de goede kant opgaan.”

Dus is zijn RB16 zeker vrijdag in de twee vrije trainingen op het Britse asfalt een soort racende laboratoriumopstelling, waar voortdurend aan gesleuteld zal worden. Red Bull neemt volop nieuwe onderdelen mee naar Silverstone. Directe verbeteringen. Maar ook onderdelen die moeten helpen om bijvoorbeeld aerodynamisch makkelijker de keuze te maken welke richting het team qua afstellingen op moet.

“We zullen zien wat werkt en wat niet werkt. Er is nog genoeg ruimte voor verbetering, genoeg te leren,” aldus Verstappen. “En dit zal echt niet van de ene op de andere week opgelost zijn, maar we werken er hard aan.”

Jacht op Mercedes

Jagen, jezelf in een seizoen knokken, terugvechten. Red Bull Racing en Verstappen flikten het de laatste jaren steevast. In 2017 kwam de eerste zege van Verstappen na de zomer in Maleisië. De laatste twee seizoenen was het steeds in de negende race in Oostenrijk voor het eerst raak.

Gevoelsmatig is die opdracht nu complexer, gezien het gapende gat met Mercedes. “En ik denk dat we nog niet eens gezien hebben hoe hard Mercedes echt kan gaan,” riep Verstappen donderdag. Om daar later nog aan toe te voegen dat het zomaar tot de entree van het nieuwe regelpakket in 2022 kan duren alvorens de Formule 1 vooraan weer serieus spannend wordt.

Geen bemoedigende woorden voor zijn fans, maar wél een realistisch verhaal. De opening van dit seizoen was confronterend: Red Bull moet nog een reuzenstap maken. En dat moet volledig op eigen kracht gebeuren, benadrukte Verstappen. Zo was hij duidelijk over het kopieergedrag van Racing Point, dat veel indruk maakt met een wagen die wel heel veel lijkt op de Mercedes van vorig jaar. “Ik heb altijd gezegd: ‘als je kopieert, ben je sowieso te laat’. Dan kun je alleen maar net zo hard gaan en dat willen we uiteindelijk niet.”

Niet gefrustreerd

Dus blijft de 22-jarige Nederlander vertrouwen op de kennis en kunde in eigen huis. “Natuurlijk vecht ik liever mee voor de zeges, maar dat is nu gewoon niet zo. Hopelijk zijn we later dit jaar wel weer in die positie, of volgend jaar. Dat zal niet makkelijk worden, want Mercedes werkt ook door. Maar dat betekent niet dat ik nu gefrustreerd hier ga zitten.”

Natuurlijk is hij wel eens kortaf over de boordradio, of in zijn commentaar. Maar dat moet volgens Verstappen niet te negatief worden uitgelegd. “Dat is omdat ik uiteindelijk wil winnen, net als het hele team. Als ik erbij zou zitten alsof het me allemaal niets kan schelen, lijkt me dat ook niet de juiste houding.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden