Plus
Max neemt meevaller dankbaar in ontvangst
In wat eigenlijk een moeizaam weekeinde was in Turkije, nam Max Verstappen voor de derde keer de leiding in het WK. Het wordt nog zes races billenknijpen.
Voor de tweede grand prix op rij zette Max Verstappen met genoegen zijn handtekening onder een tweede plek. Deed hij in de afgelopen seizoenen – waarin de wereldtitel nooit binnen bereik lag – alleen mee voor race-overwinningen, in 2021 is zijn instelling veranderd. Punten scoren is het devies, want de meest constante coureur mag zich op 12 december in Abu Dhabi kampioen noemen.
Het Formule 1-seizoen krijgt de komende maanden nog zes bloedstollende races, dat kan niet anders. Mercedes heeft de snelste auto, was in Turkije althans de overtuiging in het Verstappenkamp, maar dat wil niet automatisch zeggen dat Lewis Hamilton zijn achtste wereldtitel zal pakken.
De geoliede machine van Mercedes hapert dit jaar namelijk met enige regelmaat. Gisteren werd Hamilton naar binnen geroepen voor een bandenwissel, maar hij vond dat niet nodig. Acht ronden later ging hij alsnog overstag en gaf daar twee plekken en vijf kampioenschapspunten mee weg.
Foutloze race
Een meevaller die een garage verderop dankbaar in ontvangst werd genomen. Verstappen zelf reed, op een baan die ondanks nagenoeg droog weer maar niet wilde opdrogen, een degelijke en foutloze race, waarin hij nooit echt in de buurt kwam van Valtteri Bottas, die in zijn Mercedes zijn eerste race won in ruim een jaar. Bij Red Bull Racing was de timing voor de pitstop wel perfect. Nog een plus: Sergio Pérez deed waarvoor hij is aangenomen: punten scoren en waar mogelijk de rivaal in de weg rijden. Hij gaf Hamilton – die door een motorwissel vanaf de elfde plek moest starten – een zware dobber. Met twee podiumplekken werd het zo een succesvolle trip naar Turkije voor Red Bull Racing, al had de renstal liever met de speciale witte auto in Japan gereden, zoals eigenlijk gepland.
“Als je het hele weekeinde in ogenschouw neemt, ben ik erg tevreden,” zei Verstappen. “De hele race draaide voor mij om één ding: het managen van de banden. Ik kon geen enkel moment pushen. Dus je moet wakker blijven, want het is gemakkelijk om iets fout te doen en dure plekken te verliezen. Maar het zal niet makkelijk worden de komende races.”
Bij Red Bull zagen ze in Turkije namelijk bevestigd dat Mercedes ‘iets’ heeft gevonden. Concreter: snelheid op het rechte stuk. “Ze hebben een forse stap gezet en gaan soms vijftien tot twintig kilometer per uur harder dan de rest,” zei teambaas Christian Horner. “Dat is voor ons te veel om in de bochten te compenseren. Wij moeten op de toppen van ons kunnen blijven in de resterende races, net als vandaag. Dus: huiswerk doen, simulaties doen en het hoofd koel houden. Race voor race.”
Circuit voor Mercedes
Na Monza en Sotsji bleek ook Istanbul Park, met asfalt dat nu wel grip genereerde, een circuit voor Mercedes. En dat is Austin over twee weken in theorie ook. Daarna volgen Mexico en Brazilië, banen op hoogte waar Red Bull recentelijk de overhand had. Het seizoen wordt afgesloten met twee nieuwe races (Qatar en Saoedi-Arabië) en de traditionele afsluiter in de Emiraten. “Een mooi seizoen, toch?” zei Verstappen, die herhaalde geen slaap te verliezen als hij aan het einde van de rit naast de titel grijpt. “Maar we gaan er alles aan doen om te winnen.”
Die relaxte benadering kan in de verhitte strijd van waarde zijn. Drie keer leidde Hamilton het WK, drie keer nam Verstappen het stokje over. “Zo gaat het het hele seizoen al en zo zal het blijven.” Daardoor was zelfs een saaie race in Istanboel eigenlijk geen moment saai.