PlusNieuws

Max en Lewis exact gelijk: dat wordt een bloedstollende F1-finale in Abu Dhabi

Met de wereldtitel op het spel clashten Max Verstappen en Lewis Hamilton gisteravond in een spectaculaire Grand Prix van Saoedi-Arabië veelvuldig. Het duel krijgt volgende week zijn laatste hoofdstuk.

Rik Spekenbrink
Max Verstappen minder vaart, Lewis Hamilton aarzelt te lang: een letterlijke clash in Jeddah. Beeld Getty Images
Max Verstappen minder vaart, Lewis Hamilton aarzelt te lang: een letterlijke clash in Jeddah.Beeld Getty Images

Rode vlaggen, safetycars, botsingen, onderhandelingen met de wedstrijdleiding, misverstanden, straffen en scheldpartijen. In de eerste Formule 1-race in Saoedi-Arabië was het weer raak tussen aartsrivalen Lewis Hamilton en Max Verstappen. En na 21 enerverende races in 2021 gaan de kemphanen met ieder 369,5 punten het volgende week voor eens en altijd uitvechten in Abu Dhabi.

Illegale inhaalrace

Over de race werd nog de hele nacht nagepraat in Jeddah. Er gebeurde zoveel, iedereen had zijn eigen verhaal en zijn eigen waarheid. Het belangrijkste moment was de botsing tussen de twee hoofdrolspelers: na een illegale inhaalactie buiten de baan werd Verstappen opgedragen Hamilton de leiding in de wedstrijd terug te geven.

Daarop ging de Nederlander van het gas, maar de Brit twijfelde om hem in te halen en toen hij dat uiteindelijk alsnog wilde doen, zat hij zo dicht op Verstappen dat hij hem raakte. Heel even leek zijn schade dermate groot dat Hamilton geen punten zou kunnen scoren en het kampioenschap misschien kon worden beslist. Hij kon echter verder en haalde Verstappen even later alsnog in. Die moest het doen met de tweede plaats en verloor precies de voorsprong van acht punten die hij voor aanvang had op de titelverdediger. Alsof het zo moest zijn.

Tweede tijdstraf

“Dit was geen Formule 1,” zei Verstappen, gekozen tot ‘driver of the day’, in het normaal gesproken zo onschuldige praatje via de boordradio. “Dit ging meer over penalty’s dan over racen. Ik ben het er niet mee eens.” Zowel verstappen als Hamilton moest zich een uur na de race melden bij de stewards voor het bewuste incident waarbij Verstappen snelheid minderde om Hamilton voorbij te laten.

Drie uur na de race kreeg Max Verstappen nog een tweede tijdstraf van 10 seconden opgelegd voor de aanrijding met Hamilton op het rechte stuk. Het maakte voor de uitslag van de grand prix niet uit. Verstappen krijgt bovendien twee strafpunten op zijn licentie.

Na alle verhalen van de coureurs in Jeddah op vrijdag en zaterdag en alle al verreden races in de Formule 2 en Porsche Cup wist iedereen wat er bij het hoofdprogramma op zondagavond zou gaan gebeuren. Chaos, safetycars, rode vlaggen. Het splinternieuwe circuit mag er geweldig uitzien – en als alles goed gaat fantastisch zijn om te berijden – maar de lay-out maakt het ook zeer gevaarlijk. Een ongeluk zit niet alleen in elk hoekje van de 27 bochten, de gevolgen van een crash zijn direct groot.

Scenario

Het scenario waar iedereen voor vreesde, kwam uit. Niet meteen bij de start, die verliep gladjes. Heel even leek zelfs een saaie race in de maak, totdat Mick Schumacher hard in de boarding knalde: safetycar. Hamilton wisselde zijn banden, Verstappen niet en hij werd voor die gok met enig fortuin beloond toen uiteindelijk alsnog ‘code rood’ werd afgeroepen voor het repareren van de stootkussens. Verstappen kon ‘gratis’ nieuw rubber laten monteren.

Bij de herstart was Hamilton echter veel beter weg. Verstappen repareerde de schade door in de eerste bocht buiten de baan te gaan en hem weer in te halen. Door twee nieuwe botsingen op datzelfde moment werd direct de rode vlag weer gezwaaid. Wedstrijdleider Michael Masi deed Verstappens team bij de pauze in de pitstraat een aanbod naar aanleiding van het voorval met Hamilton. Van plek 1 naar plek 3 bij de tweede herstart; indien Red Bull die ‘schikking’ niet zou accepteren, zou het incident naar de stewards worden doorverwezen. Het team accepteerde de sanctie.

Perfecte start

Bij de tweede herstart was Verstappen het snelste weg. Hij remde laat, koos brutaal de binnenkant en liet Hamilton daar staan. De ene na de andere virtuele safetycar voor spins en troep op de baan leken in Verstappens voordeel. Dan had hij zijn voorsprong in het kampioenschap kunnen uitbreiden van acht naar naar minstens veertien punten en op een zetel afreizen naar de Emiraten, maar Hamilton had uiteindelijk de snellere auto. De Limburger verdedigde met hand en tand, liep nog tegen een tijdstraf van vijf seconden aan, maar moest capituleren en genoegen nemen met plek 2. “Het is wat het is,” zei hij na de slijtageslag. “Ik heb er alles aan gedaan.”

‘Dit is niet de sport waarin ik ben opgegroeid’

Een uur na de race was bij Max Verstappen de hartslag weer normaal. Hij analyseerde wat er was gebeurd en herhaalde dat hij het oneens was met de beslissingen van de wedstrijdleiding. “Het is een trend in de Formule 1 de laatste jaren, het gaat niet meer om echt racen. Dit is niet de sport waarin ik ben opgegroeid.”

Lewis Hamilton noemde hem in het heetst van de strijd een ‘fucking crazy guy’, maar dat leek Verstappen niet hoog op te nemen. “De emoties lopen hoog op, op zo’n moment.” De Brit zelf liet lang op zich wachten voor de persconferentie, maar eenmaal aangeschoven zei hij dat ‘de regels kennelijk voor één iemand niet gelden’. “We weten allemaal dat we moeten racen binnen de witte lijnen. Dit was niet de eerste keer dat ik een aanrijding moest voorkomen. Daarom reageerde ik zo fel op dat moment.” Verstappen reageerde: “We gingen allebei wijd in die eerste bocht, ik vind het vreemd dat alleen ik daar een straf voor krijg.”

Over het moment dat Verstappen hem wilde passeren, zei Hamilton: “Het was een tactiek om me daar voorbij te laten. Hij had me dan via DRS op het rechte stuk meteen weer kunnen terugpakken, maar het ergste was het diepe inremmen, daardoor botsten we. Ik ben dankbaar dat de auto heel is gebleven.”

Verstappen wilde liever vooruitkijken. “We staan precies gelijk, dat is geweldig voor het kampioenschap. We beginnen in Abu Dhabi precies waarmee we begonnen bij de start van het seizoen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden