Achtergrond

Laurens De Plus na winst: ‘Dit kan ik blijkbaar ook’

Niet topfavoriet Tim Wellens, maar Laurens de Plus trok de eindzege in de BinckBank Tour naar zich toe. Zelfs de ploegleiding van Jumbo-Visma was verrast.

Greg Van Avermaet sleurt op kop op de Muur van Geraards-bergen met Laurens de Plus in zijn wiel. Beeld BSR Agency

Ongeloof. Opwellende tranen. Trots. Voor Laurens de Plus (23) was de ontknoping van de BinckBank Tour een achtbaan van emoties. “Ik kan het amper geloven. Maar dit kan ik dus kennelijk ook,” zei de jeugdige Belg van Jumbo-­Visma over de manier waarop hij op voor hem nieuw terrein zijn landgenoot en de topfavoriet Tim Wellens uit de leiderstrui had gereden.

De Plus, in het peloton beter bekend als ‘Pluske’, is immers meer een man van de bergen. Zoals hij de afgelopen Tour de France al liet zien in dienst van Steven Kruijswijk. De man uit Ninove leek daar met zijn krachten te kunnen smijten.

Koersen over kasseien is nieuw voor hem. Op en rond de Muur van Geraardsbergen kom je die volop tegen. Zijn aanvallende manier van rijden wierp echter ook bij de BinckBank Tour zijn vruchten af. Gesteund door sterke ploegmaats als Mike Teunissen en Timo Roosen had hij donderdag in de Ardennenrit rond Houffalize al sterk gepresteerd. Daardoor kon De Plus met Wellens en de Zwitser Marc Hirschi in het weekeinde gaan strijden om de eindwinst.

“Mijn inzet was mijn podiumplaats vasthouden,” zei De Plus over zijn koersplan van gis­teren. “Tim was zo sterk in de Ardennen dat ik ­ervan uitging dat meer niet haalbaar was.”

Om de derde plaats te versterken sprong hij op 20 ­kilometer van de streep met zijn landgenoten Oliver Naesen en Greg Van Avermaet mee om wat extra bonificatieseconden te pakken in de zogenaamde ‘gouden kilometer’. “Voor ik het wist waren we echter weg.”

Lokale held

Met ‘twee grote motoren’ aan boord snelde de Oost-Vlaming vervolgens naar de eindzege. Dat hij de dagzege moest laten aan Naesen kon de pret niet drukken.

“Na de Tour snakte ik al naar een eerste overwinning. En dan lukt het hier in een World Tour-wedstrijd met zoveel supporters langs de kant,” zei de lokale held over de betekenis van de eindzege. Hij vergat ook niet de winst op te dragen aan zijn in de Ronde van Polen overleden ‘goede vriend’ Bjorg Lambrecht. “Het was daarom alleen al een moeilijke week. Ik heb er nog aan gedacht om niet van start te gaan in deze ronde. Omdat ik nog zo bezig was met zijn dood. Achteraf ben ik blij dat ik wel ben gaan rijden en dit nog als eerbetoon aan Bjorg heb kunnen doen.”

Gevraagd naar zijn dromen is De Plus even duidelijk als realistisch: “Een goed klassement rijden in de Tour. Maar dat is wel iets voor de toekomst. Op trainingskamp met Steven Kruijswijk en Primoz Roglic voel ik dat zij nog zoveel sterker zijn dan ik. Ik vond het dit jaar al geweldig dat ik mijn werk heb kunnen doen in de ploeg van de nummer 3 van het eindklassement.”

Veel potentie

Zijn ploegleider Jan Boven had tijdens de BinckBank Tour andermaal een renner ‘met veel potentie’ gezien. “Daarom hebben we hem uiteraard bij de ploeg gehaald,” zei hij over de renner die de voorbije drie jaar in dienst reed bij de ploeg (Etixx-Quick-Step) van Patrick Lefevere. “We hebben de afgelopen winter al afgesproken dat hij bij de Clásica San Sebastián en deze BinckBank Tour voor het eerst als kopman zou worden uitgespeeld. Maar dat neemt niet weg dat Laurens ons deze week heeft verrast. Hij was al de sterkste in de Ardennen. Hij reed zaterdag een geweldige tijdrit, en dan dit. Ik denk dat Lefevere een beetje spijt heeft dat hij deze jongen liet gaan.”

Goede voornemens

Minder ‘nerveuze’ ritten, meer schuine hekken bij de finish en meer Nederlandse kilometers, dat is wat Rob Discart, koersdirecteur van de BinckBank Tour, zich voor volgend jaar heeft voorgenomen.

Discart zegt met een dubbel gevoel de kritiek op zijn koers tot zich te hebben genomen. “Eerst is er de tweet van Gianni Bugno, voorzitter van de rennersvakbond CPA, waarin staat dat de BinckBank Tour zo gevaarlijk is dat hij uit de World Tour moet worden gezet. En dan krijg ik vandaag van Maxim Belkov, afgevaardigde van dezelfde CPA, de felicitaties omdat het een geweldige wedstrijd is geweest.”

Veel draait volgens Discart om de samen­loop van de bochtige, smalle, natte etappe van woensdag en de emoties die de dood van renner Bjorg Lambrecht los had gemaakt. “We hadden gekozen voor een Ronde van Vlaanderenachtige etappe. Achteraf was dat een foute besluit. Zo’n nerveuze rit doen we dus nooit meer.”

Door die rit is zijn koers volgens hem wel onder een vergrootglas komen te liggen. Dat resulteerde in de tweet van Bugno op vrijdag over de gevaarlijke dranghekken in Venray. De meeste hadden pootjes, die voor de eindspurt als link worden ervaren. Daarom kiezen veel wedstrijden voor schuine hekken. “Daarvan hebben we er maar voor een stuk van 250 meter in huis. De rest moet komen van de loka­le organisatie. We gaan ervoor zorgen dat we volgend jaar 700 meter schuine hekken kunnen plaatsen.”

Discart is al begonnen met het formeren van een stuurgroep waarin renners meepraten over de veiligheid.

De koersdirecteur belooft daarnaast meer wedstrijdkilometers in Nederland. Dit jaar werd slechts een zesde van de wedstrijd hier gereden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden