KNVB wil online racisme aanpakken en praat erover met Facebook

De KNVB werkt aan een beleidsplan om online racisme en discriminatie in het Nederlandse voetbal aan te pakken. Voor de komende maand staat een gesprek met Facebook gepland over dit thema.

Spelers van Leeds maakten zondag een statement tegen racisme. In Nederland wil de KNVB racisme op sociale media aanpakken. Beeld AFP
Spelers van Leeds maakten zondag een statement tegen racisme. In Nederland wil de KNVB racisme op sociale media aanpakken.Beeld AFP

Alle voetbalclubs uit Engeland maakten onlangs bekend dat ze komende weekeinde hun accounts op Twitter, Facebook en Instagram zullen uitschakelen. De clubs willen dat deze socialemediabedrijven meer doen aan de aanpak van racisme en discriminatie online.

Voetballers krijgen daar in toenemende mate mee te maken, zo concluderen de Engelse clubs. Ze riepen in februari de sociale media al via een open brief op om actie te ondernemen na een golf van racistische incidenten op sociale media.

De Duitse ploeg TSG Hoffenheim liet maandag weten het Engelse voorbeeld te volgen en de sociale media een aantal dagen te zullen boycotten.

Aanvalsplan

De KNVB lanceerde vorig jaar al het aanvalsplan ‘Ons voetbal is van iedereen’, dat twintig onderdelen bevat om racisme en discriminatie aan te pakken. De bond is daar al geruime tijd mee bezig. De KNVB heeft ook oog voor de aanpak online. Samen met de overheid en de betaaldvoetbalclubs wil de bond de omvang van het online racisme in het Nederlandse voetbal onderzoeken. Op basis daarvan moet dan een gezamenlijk beleidsplan worden opgesteld voor de aanpak.

De Nederlandse voetbalbond is zelf al wat verder in de aanpak van racistische en discriminerende reacties die op de eigen socialemediakanalen binnenkomen. De KNVB wil dit scherper aanpakken en heeft de mogelijkheden hiervan voorgelegd aan diverse maatschappelijke belangengroepen.

Van een boycot van social media, zoals in Groot-Brittannië, is in Nederland voorlopig nog geen sprake. “De boycot in het Verenigd Koninkrijk komt na een lange geschiedenis van incidenten en gesprekken met socialmediabedrijven die niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Daar wordt nu de boycot als laatste stap ingezet”, aldus een woordvoerder van de KNVB. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden