Plus

Iga Swiatek is de beste tennisster van de wereld, maar heeft qua populariteit nog veel te winnen

Iga Swiatek won met de US Open op overtuigende wijze haar tweede grandslamtitel van het jaar. Ze steekt erbovenuit, is de meest constante speelster in het vrouwentennis, maar wordt nog niet massaal omarmd. ‘Die steun komt vanzelf.’

Pim Bijl
Iga Swiatek nadat ze Ons Jabeur versloeg in het vrouwen enkelspel op  de US Open. Beeld Mary Altaffer/AP
Iga Swiatek nadat ze Ons Jabeur versloeg in het vrouwen enkelspel op de US Open.Beeld Mary Altaffer/AP

Marcella Mesker, tenniscommentator van de NOS, betrapte zichzelf er tijdens de finale op een voorkeur te hebben voor Ons Jabeur, de Tunesische die al dichtbij een sprookje was op Wimbledon en nu misschien alsnog die grote, historische zege te kunnen boeken. Maar ze werd in twee sets (6-2, 7-6(5)) overklast door Iga Swiatek. Om haar heen zweeft zo’n gunfactor nog minder, maar ze is inmiddels wel indrukwekkend constant – toch een zeldzaamheid in de vrouwentop de voorbije jaren.

Na de halve finale op de Australian Open, de winst op Roland Garros en de vierde ronde op Wimbledon was er nu de winst op de US Open. Op hardcourt, toch niet haar favoriete ondergrond. Haar zevende titel van het seizoen. De laatste die dat presteerde was de dit toernooi afscheidnemende Serena Williams.

“Swiatek steekt er écht bovenuit,” zegt Mesker. “Ze is qua tennis, atletisch vermogen en de wil om te winnen de beste. En is niet met andere dingen naast de baan bezig. Gaat niet over de rode loper naar de nieuwe film van James Bond en houdt ook niet van fotosessies. Ze leeft helemaal voor haar vak, is de vrouwelijke Rafael Nadal.”

Lang was het zoeken naar een nieuwe, vaste nummer 1 van de wereld. Maar inmiddels ligt Swiatek in punten een eeuwigheid voor. De gestopte Ashleigh Barty was volgens Mesker de ideale standaardrivaal van Swiatek geweest. Nu zal de uitdager van de Poolse per toernooi wisselen, verwacht zij.

X-factor

Naomi Osaka worstelt, Emma Radacanu en Coco Gauff zijn talentvol, maar staan niet in de top 10. Maar, sportief gezien oneerlijk, zijn dat toch echt de namen waar meer reuring omheen hangt, die commercieel en publicitair gezien vooralsnog interessanter zijn. Mesker: “Je kunt rustig zeggen dat Swiatek nu nog niet die x-factor heeft. Het is geen grapjas en met haar stem doet ze na wedstrijden een beetje denken aan Femke Bol. Maar ik zeg nadrukkelijk: ze heeft het nóg niet. Ik denk dat ze die x-factor uiteindelijk wel krijgt.”

Mesker heeft haar al zien groeien. Niet alleen als speelster, met grote defensieve kwaliteiten en haar indrukwekkende forehand met spin, maar ook als mens. “Het is een heel bescheiden, nederige speelster. De stress valt soms van haar af te lezen en ze heeft net als haar voorbeeld Nadal een tik op de baan. Maar ze werkt aan manieren om met die spanning om te gaan en neemt fulltime haar sportpsycholoog mee.”

Dat ze daar vrijuit over spreekt, pleit voor haar. “En het werkt altijd zo in het leven: als je jezelf blijft en resultaten blijft boeken, komen die steun en gunfactor wel. Dan kan zij haar authenticiteit tot winst maken. Al is het nu voor een hoop mensen even wennen.”

Avondje Broadway

Ook voor Swiatek zelf. Zij keek in New York haar ogen uit. Werd een beetje starstruck bij het zien van zanger Seal, met wie ze op de foto ging. Na afloop van haar finale vroeg ze zich op de persconferentie hardop af of er nu iets gaat veranderen. “De US Open winnen is toch iets anders dan een titel in Australië of in Europa. Ik weet niet in welke mate mijn populariteit gaat veranderen, óf het gaat veranderen.”

Ze kondigde aan naar een musical te gaan op het befaamde Broadway. Veelzeggend: de naam van de musical gaf ze bewust niet prijs, in de hoop op haar avondje uit buiten de schijnwerpers te blijven.

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden