'IAAF hield publicatie dopingonderzoek tegen'

De wereldatletiekunie IAAF houdt al jaren de publicatie tegen van een dopingonderzoek uit 2011. Dat schrijft de Britse krant The Sunday Times. Uit het onderzoek zou blijken dat ruim eenderde van alle topatleten die deelnamen aan het WK de dopingregels zou hebben overtreden.

De 4x400 meter tijdens de WK in Zuid-Korea in 2011.Beeld afp

Het onderzoek werd destijds uitgevoerd door de universiteit van het Duitse Tübingen, maar de resultaten zijn nog steeds niet gepubliceerd. Volgens de IAAF is er nog steeds onderhandeling gaande over de publicatie. De universiteit brengt daar tegenin dat het onderzoek nooit in opdracht van de atletiekunie is uitgevoerd.

'De IAAF houdt de publicatie al die tijd tegen zonder goede argumenten. Dit is een serieuze inbreuk op de vrijheid van publicatie', aldus hoofdonderzoeker Rolf Ulrich in The Sunday Times.

Het onderzoek werd uitgevoerd tijdens het WK in Zuid-Korea in 2011. Volgens het bestuur van de IAAF zijn er nog altijd 'discussies gaande met het onderzoeksteam en het WADA (het antidoping agentschap) over de publicatie'.

Geheimhouding
Volgens The Sunday Times, die het onderzoek heeft ingezien, zouden tussen de 29 en 34 procent van alle 1800 WK-deelnemers hebben toegegeven dat ze de dopingregels in de voorgaande 12 maanden hadden geschonden. Een maand na het onderzoek werden de onderzoekers gedwongen een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden