Plus Interview

Henry Schut speelt tijdens EK zijn eigen wedstrijd

Met de aftrap van het EK speelt presentator Henry Schut (40) zijn eigen wedstrijd: dertig dagen is hij te zien met NOS Studio France, daarna volgen de Spelen in Rio. "Lief zijn voor elkaar, dat is niet zo moeilijk."

Henry Schut Beeld Linda Stulic

Nee, geïnterviewd worden is niet bepaald zijn hobby. Als hij zelf de touwtjes in handen heeft en kan vragen naar de prestaties van Cristiano Ronaldo, voelt NOS-presentator Henry Schut zich meer op zijn gemak dan als hij over zichzelf moet praten.

"Vooral omdat ik heel snel moe word van praten over mezelf. Het eindresultaat is vaak wel aardig." Wie arrogantie vermoedt, heeft het mis. Maar na een dag interviews geven, op- en afschminken voor fotografen en heel veel thee drinken heeft Schut zijn verhaal wel verteld.

Het worden drukke, maar leuke weken. Twee jaar geleden had de presentator een soortgelijke werkpiek. Tijdens het WK in Brazilië maakte hij, toen ook met Hugo Borst aan zijn zijde, Studio Brasil.

Even daarvoor waren de Olympische Winterspelen vanuit Sotsji, waar hij ook dagelijks verslag van deed.

Twee jaar geleden was je na zo'n lange uitzendperiode een tijdje ziek. Bereid je je nu anders voor?
"Toen lagen de Olympische Spelen en het WK uit elkaar. Na de Spelen was ik inderdaad een paar dagen ziek. Niets noemenswaardigs; het was een opeenstapeling van dingen. Het middageten in Sotsji hield me niet bepaald lang op de been en voordat ik in bed lag, was het soms half drie 's nachts."

"Tijdens het WK deden we de hele avond uitzendingen. Als het Nederlands elftal speelde, kwam het voor dat we om vijf uur begonnen en pas om middernacht ophielden. Nu is het beknopter, omdat Oranje ontbreekt. Het EK duurt tot 10 juli en de Spelen beginnen op 5 augustus - daartussenin zit nog de Tour, maar daar heb ik niks mee van doen."

Bij de perspresentatie van Studio France gaf je aan dat maatschappelijke thema's niet geschuwd zullen worden. Wat betekent dat?
"Als het over Oranje gaat is geen nieuws óók nieuws, maar nu het Nederlands elftal ontbreekt moeten we gebruik maken van het tijdstip van uitzenden. Na de laatste avondwedstrijd hebben we van elf tot kwart voor twaalf een avondprogramma. Je zou wel gek zijn als je daar niet gedeeltelijk een latenightprogramma van maakt. Zeker in de poulefase zullen er dagen genoeg zijn dat we niet drie kwartier over de opstelling van Slowakije gaan praten."

O, die verschrikkelijke poulefase.
"Jij zegt het, en ik denk het soms ook. Het betrekken van de actualiteit geeft ons ook de mogelijkheid om een ander soort gast uit te nodigen. Het leek ons bovendien nodig, omdat er wel meer speelt in de wereld dan 22 spelers die tegen een bal aan trappen in Frankrijk. Zeker gezien de dreigende situatie in het land moet je daar je ogen voor openhouden. We pretenderen niet een latenight talkshow te zijn, maar het zal wel zulke elementen hebben."

Is dat iets wat je ambieert, meer over maatschappelijke thema's praten?
"In veel gevallen zijn diepere thema's al inbegrepen bij sport. Analyseren en voorbeschouwen heeft natuurlijk niet altijd veel om het lijf: je komt vaak uit op platgetreden paden. 'Wat verwacht je van de wedstrijd?' en 'Hoeveel wordt het?' zijn leuke vragen bij Oranje, maar diepgaand is het niet."

"Ik heb een tijdje het Sportforum gepresenteerd op Radio 1, waarbij je thema's behandelt die dieper gaan dan een wel of niet terecht gegeven strafschop. Corruptie bij de Fifa, dopingschandalen, zaken die met de psyche van een sporter te maken hebben. ­Interessant."

Inmiddels werk je al heel wat jaren samen met Hugo Borst, onder andere bij NOS Langs de Lijn op Radio 1. Blijft jullie combinatie verrassend genoeg?
"Vind ik wel. Bovendien is tv echt iets anders dan Langs de Lijn. Op de radio hoort het er nu bij dat ik meer mijn mening geef. Als je jaren achter elkaar hetzelfde doet, kan je niet blijven volstaan met het stellen van de vragen. Dat betekent namelijk ook dat je na al die tijd het antwoord nog niet weet. Bij Studio France ben ik weer meer de aangever en mag Hugo, in wisselbeurten met Rafael van der Vaart, zijn mening geven."

De rol van nieuwe sidekick ging tussen Van der Vaart en Wesley Sneijder, begreep ik?
"Dat is wat kort door de bocht, maar het is wel de beknopte versie. Het moest iemand in de lijn van Hugo zijn, of ­iemand bij wie je niet hoeft te vergelijken omdat het ­iets totaal anders is. Zelf vond ik het vooral belangrijk dat het iemand van nu was: een speler die richting einde ­carrière ging of net gestopt was. Toen werden Sneijder en Van der Vaart tegelijk genoemd. Sneijder was nooit een reële optie. Van der Vaart zei meteen ja."

Is er overwogen om de Belgische zanger Milow thuis te ­laten? Die lacht zich een ongeluk.
"Haha, nee hoor. Milow komt op de dagen dat de Belgen spelen. Dit toernooi ligt de nadruk toch op België. Bert Maalderink en Tom Egbers zullen het Belgenkamp ook nauwgezet volgen."

Over Tom Egbers gesproken: wat vond je dit jaar van ­Studio Voetbal met hem als gespreksleider?
"Ik vind dat hem een heel moeilijke opgave is gegeven, omdat ik denk dat het ontzettend lastig is om een programma van iemand over te nemen. Het voelt voor mij hetzelfde als wanneer Matthijs van Nieuwkerk zou stoppen bij De wereld draait door en je aan iemand ­anders zou vragen dat voort te zetten in hetzelfde format. Dan dringen de vergelijkingen zich altijd op."

Jack van Gelder stelde op Twitter de vraag wie hem moest opvolgen. Jouw naam werd vaak genoemd.
"Ik vind het moeilijk, dit. Dat gaat dan over mij tegenover Tom. De keren dat Tom het programma overnam van Jack heb ik nooit iemand erover gehoord. Nu hij het elke week doet, vinden mensen er ineens flinke dingen van. Dat zegt me vooral dat mensen heel graag een mening willen hebben over dingen."

Zijn er te veel meningen?
"Nee, er zijn evenveel meningen als vroeger, maar door social media krijg je ze makkelijker te zien. Het is altijd het allerbeste of allerslechtste ooit gemaakt. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen: 'Vandaag Spoorloos en ­Studio Sport gekeken, ik vond het allebei een zeventje.'"

Heb je daar last van?
"Gelukkig nauwelijks, maar er worden - vaak onterecht - mensen of programma's kapotgemaakt. 'Wat een poppenkast' van SBS bijvoorbeeld. Ik had het programma niet ­gezien de eerste keer. De tweede en derde keer ook niet, maar ik wist al - terwijl ik het niet eens wíl weten - dat het verschrikkelijk slecht was."

"Toen kwam ik het min of meer toevallig tegen in een herhaling op zaterdagavond. Ik vond het heel leuk, dat meen ik serieus. Goed gemaakt, grappig idee. Maar het heeft geen enkele kans gekregen. Wat is er mis mee je mening met vrienden te delen, zonder die meteen de hele wereld in te gooien? Volgens mij helemaal niks."

Studio Olympic Parc
"In de praktijk is het mogelijk dat heel Nederland op één oor ligt als Dafne Schippers goud wint. We zenden bijna 24 uur per dag uit. Om 12 uur ’s middags begint een gemiddelde Olympische dag. Om 18.00 uur heb je het eerste round-upprogramma van een uur, dan tot 23.00 uur live sporten."

"Daarna het avondprogramma vanuit Rio. In de nacht kunnen de belangrijkste dingen gebeuren: het zou kunnen dat de prestaties die we tot in lengte van jaren onthouden, zich in het minst bekeken deel van de dag afspelen. Dat levert vreemdsoortige keuzes op: om 07.00 uur komt er een ontbijtprogramma van twee uur."

Is dat niet een beetje een ouderwetse gedachte?
"Terwijl ik het zeg, denk ik al: dit verschijnt straks en de mensen die zich op Twitter manifesteren en profileren, ­lezen dit en vinden me een ouderwetse lul. Misschien hebben ze gelijk, maar ik denk van niet."

Dus we zien geen hashtags bij Studio France?
"Haha. Dat is dan weer aan het programma. Ik ben niet het programma. Bij Eredivisie op vrijdag hadden we ook een hashtag, te gebruiken om met mensen te praten over zaken die in het programma passeren. Gewoon, op een ­redelijke manier."

Dat zijn jouw spelregels?
"Ik weet niet of je het spelregels moet noemen, maar ik mag het natuurlijk oneens zijn met zaken die op social media gebeuren. Het leuke van interactie - in zoverre ben ik hopelijk wel van deze tijd - is dat mensen zich betrokken voelen."

"Tijdens Studio France proberen we de EK top 5-rubriek tweeledig te maken. De gasten in de studio mogen een fragment toevoegen, maar ook de kijkers krijgen daar een stem in. Voor mij is dat waar een hashtag voor dient. Zonder een evangelie te willen verkondigen: wees gewoon lief voor elkaar. Dat is niet zo moeilijk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden