Heineken stort zich op elektrisch racen

Na de Formule 1 gaat biermerk Heineken nu ook de elektrische variant, Formule E, sponsoren. Die moet de komende jaren met geld van de brouwer uitgroeien tot duurzaam alternatief voor de koningsklasse.

Een elektrische bolide van Formula E in Amsterdam vanochtend. Midden, voormalig Formule-1 kampioen Nico Rosberg, die in de raceklasse investeert. Beeld Heineken
Een elektrische bolide van Formula E in Amsterdam vanochtend. Midden, voormalig Formule-1 kampioen Nico Rosberg, die in de raceklasse investeert.Beeld Heineken

De sponsoring werd maandagochtend in Amsterdam bekend gemaakt. Financiële details zijn niet gedeeld.

Aan de Formule 1-sponsoring is Heineken naar verluidt in vijf jaar 220 miljoen euro kwijt. Dat bedrag zal voor de elektrische variant een stuk lager liggen.

Met Heineken wil Formula E zich tot een volwaardige raceklasse ontwikkelen. Voor de brouwer is het, volgens merktopman Gianluca di Tondo van belang vroeg bij nieuwe ontwikkelingen betrokken te zijn, zeker omdat Formula E zich vooral via sociale media en internet tot jongvolwassen racefans richt.

Formule E is het elektrische wereldkampioenschap formuleracen, dat sinds 2014 stap voor stap wordt ontwikkeld. Er wordt geracet met dezelfde bolides veelal door coureurs die een korte tijd in de Formule 1 hebben gereden, of die stap net niet hebben gehaald. Daaronder het Nederlandse talent Robin Frijns en de halfnederlandse coureurs Nelson Piquet jr.

Omdat de wagens geen volledige race, die met drie kwartier toch al de helft duurt van een F1-race, aan kunnen moest tot nu halverwege van auto worden gewisseld.

De afgelopen vier jaar vonden races plaats op aan de beperkte actieradius van de wagens aangepaste stratencircuits, vaak middenin wereldsteden als Hongkong, Rome, New York en Londen.

Race in Amsterdam
Volgens topman Alejandro Agag van Formula E zou Amsterdam zich prima lenen voor een 'E-prix'. "Zeker nu een van onze belabngrijkste sponsoren hier zit. Ik hoorde dat er net een nieuwe burgemeester is. Daar gaan we zeker mee praten."

In het komende seizoen wordt met een nieuw type bolide gereden, die het een hele race volhoudt. Voormalig F1-wereldkampioen Nico Rosberg, die vanochtend bij de presentatie van de samenwerking aanwezig was, is investeerder in de raceklasse.

Net als bij de Formule 1 is Heineken alleen langs de E-circuits te zien, niet op de wagens of de kledij van de coureurs. En net als bij de F1 zal de helft van de borden bestaan uit Heinekens oproep 'verantwoordelijk te rijden'. Heineken zal zich bij die uitingen volgens Di Tondo ook meer richten op duurzaamheid.

Heineken is ook al hoofdsponsor van de Champions League, het WK rugby, en de Amerikaanse voetbalcompetitie MLS. Dochter Amstel is partner van de Europa League en de latijns-amerikaanse pendant, Copa Libertadores.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden