PlusAchtergrond

Formule 2-coureur Bent Viscaal racet voor het eerst in Monaco: ‘Die vangrail zit wel écht dichtbij’

Hij gaat toch al best wat jaartjes mee, maar Monaco stond toevallig nooit op de kalender bij Bent Viscaal, dit seizoen Formule 2-coureur. Hij kijkt dan ook zijn ogen uit nu hij de klassieker voor het eerst mag rijden.

Bent Viscaal tijdens de kwalificatie op donderdag. Beeld Getty Images
Bent Viscaal tijdens de kwalificatie op donderdag.Beeld Getty Images

“Misschien heb je me wel gezien,” zegt Bent ­Viscaal als hij hoort dat het mediacentrum in Monaco precies boven de bocht ‘Rascasse’ zit. Daar tikte hij donderdag in de vrije training zijn auto tegen de muur. Zachtjes, en toch pijnlijk. “Een van mijn vier remmen deed het niet. Die bleek ik toch nodig te hebben,” zegt hij lachend.

Viscaal (21) rijdt dit seizoen in de Formule 2. Het voelt als een voorrecht om het voorprogramma te mogen zijn van de Formule 1, zegt hij. “Maar hier is het nog iets bijzonderder.” Niet alleen debuteert hij in Monaco, het is sowieso zijn eerste raceweekeinde op een stratencircuit.

Als jochie van een jaar of 5 is hij hier ooit wel geweest, maar die herinneringen zijn vaag. Dus is hij onder de indruk bij de ‘track walk’, de kennismakingswandeling over het circuit. “Fantastisch. Als klein jongetje – ik ben trouwens nog steeds niet zo groot – zag ik de Grand Prix in Monaco natuurlijk op tv. Dan droom je er wel van hier ooit te mogen rijden.” De wereldberoemde bochten, het zwembad, de tunnel; Hij voelt zich nu een jochie in een pretpark. “Maar ik zag ook meteen: die vangrail staat wel écht dichtbij.”

Adembenemend

Toen hij zijn auto donderdag voor de eerste keer de baan op stuurde, nam hij zich voor één rondje als toerist te doen. “Een beetje sightseeing. Je rijdt toch op transportbanden, dan kan het wel. Het is echt adembenemend. Ik had niet verwacht dat het er in het echt zó uit zou zien.”

Eenmaal op snelheid heeft hij alleen nog oog voor de baan. “Het gaat zó hard, zeker bij het zwembad, bocht 12 en 13. Natuurlijk kende ik de baan van de simulator. Maar de beleving is heel anders als je achter het stuur zit. Op dit niveau kun je niet veilig rijden, of rustig aan doen. Je kan met deze auto’s niet eens op 90 procent rijden, dan verliezen ze grip. Dus ik reed op 99 procent, zeg maar. Als je éven niet oplet, sta je tegen de muur. Maar als je gewoon binnen de lijntjes kleurt, is het eigenlijk een circuit als alle andere. Je moet die vangrails maar wegdenken.”

Door de gemiste tijd na die pech in de vrije training kon hij in de kwalificatie geen toptijd noteren. “Van zo’n remprobleem krijg je niet meer vertrouwen van, maar je moet de knop om­zetten. Het was een goede vuurdoop. En het is gewoon vet om hier te rijden.” In de sprintrace werd hij vrijdagmiddag veertiende.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden