PlusAchtergrond

Formule 1 maakt zich klaar, met mondkapjes en spatschermen

Mondkapjes en spatschermen in de garage. Elk team in een eigen ‘bubbel’. Héél voorzichtig werkt de Formule 1 toe naar de seizoensouverture, zondag in Oostenrijk. ‘We moeten alles volgens de regels doen.’

Leden van het Red Bullteam houden zich aan de voorzorgsmaatregelen in de pitstraat.Beeld Getty Images

Zeven maanden na de laatste GP in Abu Dhabi wacht de Formule 1-coureurs eindelijk weer een raceweekend. Vrijdag trainen, zaterdag kwalificeren en zondag racen op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Aan de activiteiten op de baan is niet gesleuteld. Maar de doorgaans zo bruisende wereld naast het asfalt zal na corona anders zijn in Oostenrijk, waar het ‘nieuwe normaal’ van de Formule 1 begint. Sobertjes, leeg, klinisch.

De tribunes blijven onbezet, en de paddock zal voorlopig niet de vertrouwde pleisterplaats van de koningsklasse zijn. Ook de Formule 1 ontkomt niet aan strakke protocollen en social distancing.

Sponsors, vips, fans? Voorlopig niet welkom. Media? Slechts een minimale afvaardiging. Van de teams wordt alleen essentieel personeel verwacht: ‘slechts’ 80 mensen per team, waar dat in het verleden weleens op kon lopen tot 130. De blitse motorhomes blijven ook thuis. Veel te veel werk om die gigantische bouwwerken op te bouwen en later weer af te breken. Tentjes en luifels achter de garage: back to basics.

Een beetje claustrofobisch

De maximale omvang van het operationele personeel – de handen aan de auto – blijft staan op 60 man. “Wat we op afstand kunnen doen, doen we op afstand, maar bij een pitstop zul je straks geen verschil zien,” beloofde Ferrari’s sporttechnische topman Laurent Mekies al.

Zonder negatieve coronatest kom je het circuit niet op en elke vijf dagen wordt opnieuw getest. Bovendien wacht bij elke entree opnieuw een temperatuurcheck. Mondkapjes, gezichts­bescherming, spatschermen: zeker in de pitboxen gaan die een vertrouwd beeld vormen. “Het werkt anders. Een beetje claustrofobisch, zeker als het heet is,” vertelde Red Bullteambaas Christian Horner aan Ziggo Sport na de testdag op Silverstone. “Normaal heb je genoeg aan één blik. Dat wordt allemaal even wennen.”

Mercedes’ logistiek manager Karl Franson zat de laatste weken ‘elke dag urenlang aan de telefoon’ om alle reisbewegingen te plannen. Complete teams reizen nu met privécharters naar de luchthaven van Zeltweg, naast de Red Bull Ring, om contact met anderen te vermijden. Tussen de twee Oostenrijkse races door mag niemand naar huis of zonder reden het hotel uit. En per auto gaat het na de tweede zondag vijf uur naar het oosten, naar de Hungaroring.

Breinkraker

Ferrari werkt zelfs met ‘sub-bubbels’; mocht er toch een besmetting zijn, dan hoeft niet de hele crew 24 uur in zelfisolatie. Thuis in Maranello staat een klein team klaar om ter vervanging in te vliegen. “Er zijn limieten aan wat we kunnen doen, maar we zorgen ervoor dat een aantal mensen meteen in kan springen, mocht dat nodig zijn,” aldus Mekies.

Een week voor de start is er nog altijd maar een kalendertje van acht races in Europa. Op uitbreiding van dat schema blijft het vooralsnog wachten. Niet zo vreemd. Met de continu veranderende reisbeperkingen bleek dit continentale schema al een breinkraker.

“Voor de sport is het van groot belang dat we dit jaar doorkomen, dus we moeten héél voorzichtig zijn en ons aan alle regels houden,” waarschuwt Zak Brown, teambaas van McLaren. “We hebben de laatste maanden overleefd, maar we hebben nog een lange weg te gaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden