Plus

Figurant op een Ferrarifeestje? Verstappen denkt niet aan het podium

Door een gridstraf is Max Verstappen zondag in Italië veroordeeld tot een inhaalrace. Na Spa wordt Monza het tweede deel van een lastig tweeluik.

Max Verstappen krijgt een pit service tijdens de tweede oefening op de Monzabaan in Italië. Beeld AP/Luca Bruno

Figurant op een Ferrarifeestje? Het zou zomaar het lot van Max Verstappen kunnen zijn, zondag. Hij moet nog even een weekendje ‘doorkomen’, zoals hij het zelf noemt. Na Spa ook Monza uitzitten en dan weer zelf op jacht naar het allerhoogste. Hij kondigde het zo al aan in België, waar hij vorige week na één bocht al klaar was. In Italië herhaalde Verstappen zijn woorden. “Hierna komen weer de circuits waar we wel kans maken.”

Vijf keer rechts en onderweg drie keer flauw links, dan ben je hier op Monza wel rond. De 5,7 kilometer lange Autodromo is alleen leuk als je in een Ferrari of een Mercedes zit. Beschik je over te weinig vermogen, dan rest een bijrol, leerde Verstappen de laatste jaren. Wat de Grand Prix van Italië voor het gevoel tot een moetje maakt.

Een wat oneerbiedige formulering voor zo’n historische grand prix, maar de race op Monza is een van de weinige waar Verstappen zich vooraf nul illusies over maakt. En dus het perfecte decor om vooruit te denken en alvast wat straffen te pakken.

Honda zet dit weekend een nieuwe, krachtiger motor in de wagen van de Nederlander, die als consequentie daarvan zondag achteraan start. ­Liever nu hier op Monza, waar hij toch geen kans maakt op de winst, dan straks in Singapore of Mexico.

Grote stap

Met die Spec4-motor in de auto moet hij over twee weken aan de andere kant van de wereld, op het straten­circuit van Singapore, weer de vorm van vlak voor de zomerstop zien op te ­pakken. “Die motor gaat ons wel een stap vooruitbrengen,” verwacht Verstappen. “Dichter bij Mercedes en Ferrari, al blijft dat gat dichten qua vermogen nog altijd lastig. Maar dit wordt wel een van de grotere stappen die we tot nu toe genomen hebben, qua vermogen. De grootste stap ­onder Honda, denk ik zelfs.”

Hoeveel paardenkracht hij er exact op vooruitgaat met de nieuwe motor, vertelt hij niet. Maar reken maar dat Honda daar zorg­vuldig over heeft nagedacht. Voorzichtigheid zit bij de Japanners in het dna verweven. Een ploffende motor of vlammen, omdat er te veel haast wordt gemaakt om een inhaalslag te maken op de twee topteams? Verstappen sluit het bij voorbaat al uit. “Honda weet heel goed waar de limiet ligt, dus daar ben ik niet bang voor.”

Inhaalrace

Een betere motor dus, voor straks. Wat rest hem op het historische asfalt van Monza dan, waar hij nog nooit verder kwam dan een vijfde plaats? Een inhaalrace, helemaal van achteruit. Iets waar zijn fans zich al sinds de aankondiging van de nieuwe motor op verheugen. Tel daarbij op dat er een reële kans bestaat op regen en dan kan dat ‘doorkomen’ nog best eens leuk worden.

“Ik ga er echt niet vanuit dat ik hier zomaar weer het podium haal van achteruit. Als ik zonder gekke incidenten terug kan rijden naar plaats 5, dan is dat gewoon een goed resultaat,” vindt Verstappen, die niet te veel waarde hecht aan de weersvoorspellingen.

Regen kan hem hier helpen, dat ­bewees hij in 2017, toen hij in het kletsnatte Monza op een haar na zijn eerste poleposition miste. “Dat kan zeker gunstig zijn, ja. Eerst maar eens afwachten. Eerder deze week voorspelden ze nog wel wat regen voor zondag, maar vandaag werd het al minder.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden