Analyse

Feyenoord vecht morgen in opgepompte Kuip voor grootste Europese succes in jaren

Feyenoord maakt zich op voor zijn grootste Europese wedstrijd in twintig jaar, de halve finale van de Conference League tegen Olympique Marseille. De sfeer in de Kuip zal tot waanzinnige hoogtes worden opgepompt. ‘Het is aan ons om daar goed mee om te gaan, maar deze spelers kunnen dat.’

Sjoerd Mossou
7 december 1999: Feyenoordfans moedigen hun team aan tijdens de Champions League-wedstrijd tegen Marseille in De Kuip.  Beeld Getty Images
7 december 1999: Feyenoordfans moedigen hun team aan tijdens de Champions League-wedstrijd tegen Marseille in De Kuip.Beeld Getty Images

De laatste dagen kwamen de beelden nog eens voorbij uit 1999, toen Feyenoord met 3-0 van Olympique Marseille won, destijds met dank aan de Argentijnse topspits Julio Ricardo ‘El Jardinero’ Cruz. En ook heel veel herhaald: de wedstrijd tegen Internazionale van twintig jaar geleden, destijds in de halve finale van het Uefa Cup-toernooi.

Veel is nog altijd herkenbaar. Het brullende geluid, het trillen van de camera’s, het uitzinnige publiek op de onderste rijen, half in het donker: in alles zie je de Kuip in volle – en nog altijd eigentijdse – glorie. Want er mag in die dik twintig jaar dan veel veranderd zijn, het Rotterdamse stadion is nog vrijwel identiek, in het bijzonder bij avondwedstrijden.

Roze wolk

Ook vanavond zal de atmosfeer in Rotterdam-Zuid grenzen aan waanzin. Ook vanavond zal Feyenoord voortdurend worden opgejaagd door de eigen aanhang, op de drempel van een Europees succes. En ook in het heden leeft de Rotterdamse club op een roze wolk, deze keer met jongens zoals Luis Sinisterra, Cyriel Dessers en trainer Arne Slot als de grote blikvangers.

Cyriel Dessers scoort voor Feyenoord tijdens de kwartfinale van de Conference League.  Beeld Pro Shots / Marcel van Dorst
Cyriel Dessers scoort voor Feyenoord tijdens de kwartfinale van de Conference League.Beeld Pro Shots / Marcel van Dorst

Het leidt in heel Rotterdam al dagenlang tot zindering. De halve finale in de Kuip was binnen twintig minuten uitverkocht. In ieder café, bij iedere marktkraam en op iedere straathoek is de wedstrijd het gesprek van de dag. De Conference League mag dan een nieuw en relatief klein toernooi zijn: Feyenoord is al maanden bezig aan een meeslepende tournee door Europa. De ene memorabele wedstrijd volgde steeds opnieuw op de andere.

“Voor de kwartfinale tegen Slavia Praag hoorde ik ook al dat het de ‘wedstrijd van het jaar’ zou zijn,” aldus trainer Arne Slot. “Nu hoor ik dat weer, maar hopelijk kunnen we dat over een tijdje nóg een keer zeggen. Al zal het nog heel moeilijk worden, natuurlijk. We zullen misschien wel onze beste wedstrijd van het jaar moeten spelen om dit Olympique Marseille te verslaan.”

Eigen spel

De Franse ploeg speelt vrijwel altijd aanvallend onder de Argentijnse coach Jorge Sampaoli. Zoals Feyenoord graag tegenstanders onder voortdurende druk zet, zo doet Olympique dat ook vrijwel consequent. “En het is onvermijdelijk dat ze af en toe onder onze druk uit zullen spelen,” aldus Slot. “We zullen moeten lijden, door in die gevallen zo snel mogelijk terug te sprinten om de organisatie achterin op orde te hebben.”

Want aan de bal is de Franse ploeg voortreffelijk, zeker voorin, met routinier Dimitri Payet als grote inspirator. “Als Payet aan de bal komt, horen bij ons meteen alle alarmbellen af te gaan,” aldus Slot.

Maar hoe vindt Feyenoord straks de juiste balans in een kolkend stadion? Veel spelers van de Rotterdamse ploeg spelen vanavond de grootste wedstrijd van hun carrière, tegen een tegenstander die al beduidend meer meters heeft gemaakt op Europees topniveau. Bovendien zal Olympique Marseille niet heel snel onder de indruk raken van een volle en vijandige Kuip: het eigen Stade Vélodrome is in Frankrijk net zo vermaard om zijn intimiderende sfeer.

“Het is aan ons om een heel goede wisselwerking te krijgen met het publiek,” aldus Slot. “Want vooraf zal de sfeer geweldig zijn, daar hoeft niemand over te twijfelen. Het gaat er alleen om wat we daarná doen. Dat we ons eigen spel spelen zoals we dat in de afgelopen 45, 46 wedstrijden vrijwel altijd hebben gedaan. Dat het publiek door ons spel nóg enthousiaster wordt.”

Onrecht

Niettemin oogde Feyenoord in de kwartfinale tegen Slavia Praag nog bij vlagen onrustig in eigen huis, toen resulterend in een onnodig 3-3 gelijkspel. Niet in de laatste plaats aan de zijlijn regeerde soms de chaos, waar Arne Slot ongekend woest meeleefde, voortdurend foeterend tegen de scheidsrechter.

“Ik ben dit seizoen op verschillende manieren omgegaan met onrecht,” aldus de Feyenoord-coach. “Tegen Ajax ben ik in Amsterdam heel rustig gebleven, thuis tegen Slavia ging ik misschien wat te ver in mijn emoties. Althans: ik heb gemerkt dat mensen liever de eerste versie van mij zien.”

Of Slot er wat van heeft geleerd? “De kans dat ik me nog eens zo laat gaan, lijkt me klein,” zegt hij. “Je kunt in beide gevallen zeggen dat het geen effect heeft gehad, althans niet op de beslissingen van de scheidsrechter. Het is voor trainers niet altijd even makkelijk om met onrecht om te gaan, ook voor mij niet. En soms heeft het ook een functie: we bogen tegen Slavia wél een 2-1 achterstand om in een 3-2 voorsprong. Ik wil geen direct verband suggereren met mijn gedrag aan de zijlijn hoor, maar soms probeer je spelers of de wedstrijd op een bepaalde manier te beïnvloeden.”

Maar in hoeverre is dat nodig bij juist dit Feyenoord, juist tegen Olympique Marseille, op de drempel van een finale? “Mijn indruk is dat deze spelers heel goed om kunnen gaan met druk, met wedstrijden waarin het er echt om gaat. Ze zijn volwassen, in balans. Hopelijk gaan we dat tegen Marseille terugzien, zowel uit als thuis. Het is duidelijk dat we in alle opzichten top moeten zijn om de finale te kunnen halen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden