Plus Achtergrond

Ferrari is pas echt terug als de renstal weer kampioen is

Drie zeges op rij. Ferrari is flitsend begonnen aan het tweede deel van het Formule 1-seizoen. Maar om nu al te spreken van een wederopstanding, is veel te vroeg.

Sebastian Vettel in Singapore, met Charles Leclerc in zijn kielzog. Beeld Getty Images

Weer feest. Weer champagne. Weer ronkende koppen in La Gazzetta dello Sport. Wéér de snelste auto, en bovendien een briljante strategie in Singapore. Het succes van Ferrari voelt bijna surrealistisch na de ellende van de laatste maanden. Drie zeges op rij, dat was sinds 2008 niet meer gelukt.

Maar wat betekent het voor het grotere plaatje? Is de grootmacht definitief terug? Is er een wisseling van de wacht aanstaande? Of is het een tijdelijke opleving?

Sebastian Vettel kreeg afgelopen weekeinde al die vragen na zijn winst in Singapore en hoefde niet lang na te denken over een antwoord. “Ik maak al een tijdje deel uit van dit team en ik denk nu wel te weten dat er maar één manier is waarop dit team terug kan keren aan de top: met de wereldtitel.”

Hij benoemde het maar meteen. Hij weet ook dat de drie zeges op rij niets betekenen als je het hele oeuvre van Ferrari in ogenschouw neemt. Vijftien keer leverde Ferrari de kampioen en liefst zestien keer pakten ze bij de constructeurs de titel. Maar het laatste succes stamt uit 2007 (Kimi Räikkönen) en 2008 (constructeurstitel), een eeuwigheid in de Formule 1.

Megabudget

En aan die droogte heeft ook Vettel (32) nog geen einde gemaakt, sinds hij in 2015 als viervoudig wereldkam­pioen met naar Italië werd gelokt als de beoogde verlosser. Met Charles Leclerc is zelfs de volgende redder al gecontracteerd.

Ferrari is meer dan een merk. Het is een beweging, een geloof. Wereldwijd bekend, nergens behoeft een rode ­auto met een steigerend paardje voorop introductie. En zo’n iconisch merk is niet gemaakt om tweede viool te spelen. Onder Michael Schumacher wisten ze niet eens meer hoe verliezen voelde, maar ondanks het megabudget van honderden miljoenen zijn ze er het laatste decennium wel aan gewend geraakt. Eerst was Red Bull Racing beter, de laatste jaren is het Mercedes.

Het is nu wachten op de kentering bij het Italiaanse team. “En alleen een titel is daar groot genoeg voor,” weet Vettel. “Een harde uitspraak, maar zo simpel is de realiteit wel. Ik denk dat het ondanks de laatste drie races dit jaar heel moeilijk wordt om de zaken nog om te draaien, met de vorm die Mercedes de laatste vijftien races heeft gehad. Maar we blijven vechten, want alles wat we dit jaar nog leren gaat ons ook volgend jaar helpen.”

Vettel kijkt al een jaar verder. Niet zo gek: hij heeft met zes races te gaan 102 punten achterstand op Hamilton, en Leclerc staat 96 punten achter – achterstanden die te groot zijn om de druk op Hamilton op te voeren. De titel lijken ze dus al uit hun hoofd te hebben gezet in Italië.

Interne strijd

In 2020 moet de wederopstanding van het ooit zo machtige Ferrari serieus gestalte krijgen. Vettel: “Natuurlijk willen wij weer de beste zijn en daar zijn we nu echt nog niet. De laatste races waren goed voor ons, fijn voor het vertrouwen, maar er wacht ons héél veel werk.”

Niet in de laatste plaats moet een ­interne strijd in de kiem worden gesmoord. Zo voelde Leclerc zich be­nadeeld in Singapore, waar Vettel via een undercut de zege voor zijn neus wegkaapte.

“Niemand is groter dan Ferrari. Wie dat denkt, zit helemaal fout,” sprak Vettel een tikje vinnig. “Vorige maand waren we nergens, nu pakken we een een-tweetje. Dat hebben we als team voor elkaar gebokst.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden