PlusAchtergrond

Er wordt eindelijk weer gekoerst, maar hoe lang nog?

Derde etappe van de Ronde van Burgos, gisteren.Beeld Santi Otero / Cordon Press / Cordon Press

In Roemenië, Slovenië, Bulgarije en sinds vorige week ook weer in Spanje. Waaiers, winnaars, sprintjes, klimmetjes en uitslagen. Hoera, er is weer koers! Al is het nog maar de vraag voor hoelang.

Ja, die ene renner met corona zat thuis in Israël. En de twee anderen die contact met hem hadden gehad, waren al van de startlijst gehaald. Maar voor Movistar was het nog niet genoeg. Nog voor de start van de Ronde van Burgos stuurden ze de ploegleider van Israel Start-Up Nation een dringend doch vriendelijk verzoek. Of ze niet allemaal op konden hoepelen. Liefst een beetje rapido.

Misschien dat ze er bij Movistar extra gevoelig voor zijn (wat wil je met de 40-jarige Alejandro Valverde als hoogbejaarde kopman), maar het tekent de angst voor besmettingen. Die angst is terecht. Omdat corona een virus is dat gevaarlijk is voor de gezondheid van renners en staf, maar misschien nog wel meer vanwege de consequenties van een coronageval binnen de ploeg. Wat als de kopman ziek wordt? Wat als het virus zich verspreidt binnen de ploeg? Wat als het zich verspreidt binnen het peloton?

Bubbels

De UCI heeft een lijvig protocol opgesteld waarmee het wielrennen in coronatijd moet worden gereguleerd, maar het document rammelt aan alle kanten. Dat bleek al na publicatie – en des te meer nu het wielerseizoen weer op gang is getrapt.

In Burgos ruziën ploegen over de interpretatie van de regels, in de Ronde van Bulgarije hingen er gewoon rondemissen om de nek van de winnaar en in de Emakueen Nafarroako Klasikoa mochten op het laatste moment tien (!) vrouwenploegen niet starten, omdat ze geen negatieve coronatests konden overleggen.

Al kun je dat laatste ook zien als een noodzakelijke waarschuwing aan iedereen die de komende weken aan de start van een UCI-koers staat. Winnares Annemiek van Vleuten (37): “Het standpunt van onze ploeg was om niet te starten als niet iedereen getest was. De organisatie heeft een stap extra gezet om de kleinere ploegen te laten testen in een plaatselijk ziekenhuis, zodat ze de volgende koersen wél mee konden doen. Maar eigenlijk zou er zoiets moeten zijn als een UCI-database waarin je kunt zien of, waar en wanneer iedereen getest is.”

In feite draait het allemaal om bubbels. Het beleid van de UCI, de ploegen en de organisaties is erop gericht om pelotonnetjes renners en rensters af te schermen van de buitenwereld. Van toeschouwers die handtekeningen en selfies willen, van journalisten die met z’n allen staan te dringen. Maar hoe doe je dat als je met het vliegtuig moet reizen? Wat als de schoonmaker van het hotel hoest? En hebben kleinere ploegen wel genoeg geld om alle bijkomende kosten op te brengen?

De maatregelen zijn nu vooral gericht op het voorkómen van een coronageval in het peloton. Zolang de imaginaire wandjes van de bubbel intact blijven, kan er worden gekoerst. Maar zodra er wel gevallen binnen de wielerbubbel worden vastgesteld, belanden we in een grijs gebied. Eén coronapatiënt is een gevaar voor het gehele peloton, en dus voor de gehele koers en voor het doorgaan van de gehele wielerkalender.

Zog

Bert Blocken, professor civiele techniek aan de TU in Eindhoven, deed onderzoek naar de verspreiding van aerosolen in een groep wielrenners. “Besmetting vindt plaats via grote druppels. Hoe zwaarder de inspanning, hoe meer aerosolen en hoe groter de druppels die je afscheidt. Via het zog wordt dat achter de renner verspreid. Als je pech hebt en die druppel komt op de verkeerde plek, kun je besmet worden.”

“Natuurlijk wordt er gekoerst in de buitenlucht, maar bij langdurige blootstelling – bijvoorbeeld in een ontsnapping die anderhalf uur duurt – kan het zeker een probleem vormen. Dus je móet het virus uit het peloton houden. Eigenlijk kan dat het beste door elke dag te testen. Nu duurt het nog 24 uur voordat de uitslag er is, maar ik weet dat er bedrijven zijn die werken aan tests die sneller de uitslag geven: na vier uur of zelfs na dertig seconden.”

Wielrennen in coronatijd kan alleen als er een duidelijk, goed gecoördineerd beleid is en als álle ploegen en renners ernaar handelen. De ervaringen in de eerste anderhalve week van de hervatting geven niet heel veel vertrouwen in het vervolg van het wielerseizoen. Als er nu al ploegen ruziën, hoe gaat dat dan zijn als de belangen écht groot zijn?

Een paar knechten uit de Ronde van Burgos halen is één ding, maar wat als het straks gaat om een podiumkandidaat in een grote ronde? En als de tweede golf aanzwelt, hoe stevig blijken de wandjes van de bubbel dan te zijn?

De meeste renners en managers willen nu niet veel verder kijken dan een paar weken. Het afwerken van de gehele wielerkalender lijkt een utopie.

Annemiek van Vleuten: “Ik kijk niet te ver vooruit, ik hou overal rekening mee. Ik pin me niet vast op wedstrijden, ik bekijk het week voor week. Dat is niet ideaal, maar je moet flexibel zijn in deze tijd. Je kunt je wel voorbereiden op het WK, maar wat als er straks helemaal geen WK is? Ik ben me ervan bewust dat het er dik in zit dat niet alle koersen doorgaan. Het is pakken wat je pakken kan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden