Een sekswinkel als sponsor

Elke club heeft ze. Prominent boven de bar of in de bestuurskamer. Verscholen in een hoekje van de kantine, of achter de struiken rond veld twee. Pronkstukken. Ze vormen de schatkamer van het amateurvoetbal. Vandaag: het reclamebord van WV-HEDW.Hoe saai de meeste reclameborden langs de voetbalvelden zijn! Veel verder dan de naam van het bedrijf en adres plus telefoonnummer komt men niet. De belangrijkste verandering van de laatste jaren is de vermelding van een website. Veilige kleuren ook. Nog nooit een roze bord gezien. Een uitzondering siert het eerste veld van WV-HEDW. Of eigenlijk zijn het twee uitzonderingen.

'Onterecht rood?' staat in witte letters op een fel rood bord van een kleine drie meter. Het advocatenkantoor van Jorge Oudendijk trekt op een ludieke manier de aandacht. Felle kleur, leuke tekst. Sander Post besloot zich in 2005 sterk te maken om meer inkomsten uit sponsoring te genereren. Als één ondernemer binnen de vereniging over de brug komt, zal de rest snel volgen, dacht Post. Hij kreeg gelijk, maar kon niet bevroeden wat over een lengte van zes meter links van de dug-outs zou komen te hangen.















De reclamekreet is 'een briljante symbiose van sportieve prikkeling en commerciële productassociatie'. FOTO MARCEL ISRAEL







Het bord werd onthuld op 19 november 2005. WV-HEDW 18 had net met 5-1 verloren van HBOK, maar het voetbal was op deze dag bijzaak. 'In de donkerte toog het gezelschap naar de overzijde van het eerste veld waar het bord gedrapeerd was met een laken,' schreef Bart Muysson (58), de huisschrijver van het elftal, tien dagen later in de WV-revue. Van onder het laken verscheen in gele letters over de volle lengte van het bord: 'Zaterdag 18... TREK ER WAT HARDER AAN!' De naam van de sponsor staat subtiel onderaan: Sex & Kadowinkels, Oude Brugsteeg, Amsterdam.

Een sekswinkel als sponsor. Is WV-HEDW het Sankt Pauli van Amsterdam? De volksclub van de Wallen, zoals Sankt Pauli in Hamburg de club van de Reeperbahn is? Een sponsor van de Duitse club bracht onlangs voor de fans zelfs condooms met het clublogo op de markt. Maar in Amsterdam zijn de academici in wording rijk vertegenwoordigd. Het is een modelclub die hoog scoort op de ranking van de KNVB.

Was het achttiende dan misschien het zwarte schaap binnen de club? ''Er spelen zeker vijf leraren in het team, '' zegt Muysson. Zelf werkt Muysson voor de vakbond CNV. ''Henk kwam in 2000 met een paar vrienden over van Kadoelen. Sander Post, toen nog voorzitter, keek in eerste instantie met enige scepsis naar zo'n seksbaas binnen de club. ''De argwaan verdween snel. ''De voorzitter was zelf taxichauffeur. Toch ook een bedrijfstak waarin je soms het kaf van het koren moet scheiden.''

Henk is Henk van der Heide (51). Zijn wortels liggen in het oosten, waar hij zelfs nog in de betaalde jeugd van PEC Zwolle heeft gespeeld. Na een korte carrière als welzijnswerker eindigde een lange motorreis in Amsterdam. Van der Heide: ''Ik kreeg een baantje in een sekswinkel achter de Beurs van Berlage. In 1993 ben ik voor mezelf begonnen. Eerst in Haarlem, daarna heb ik de winkels in de Oude Brugsteeg overgenomen.''

Hij kan zich nog goed herinneren dat Post bij hem kwam op een zaterdagmiddag. De erevoorzitter speelde slim uit dat Jorge Oudendijk Van der Heides zwager is. ''Ik kon niet achterblijven en zei: doe mij er dan maar één van zes meter en verticaal. ''Een verticaal bord ging Post te ver, maar hij wist Van der Heide te overtuigen met het argument dat als de bladeren vielen het bord goed zichtbaar was vanaf de Middenweg. Van der Heide, lachend: ''Daarmee zou ik de gebruikelijke winterdip in de omzet kunnen goedmaken.''

Het bord werd onthuld in de donkerte, schreef Muysson. Bestond er soms weerstand in de club? ''Het bord is geen issue geweest in het bestuur,'' zegt secretaris André Lopes Dias. Maar volgens Muysson was niet iedereen enthousiast. ''Enkele bestuursleden twijfelden vanwege de uitstraling naar de jeugd. ''Uiteindelijk kon men ook in het bestuur niet heen om 'de briljante symbiose van sportieve prikkeling en commerciële productassociatie', zoals Muysson de oerkreet van zijn elftal verwoordde. Wat kun je hier nog aan toevoegen, behalve dat je de makers van reclameborden zou willen aansporen: trek er wat harder aan!

Voor wie een keer bij WV-HEDW 18 wil gaan kijken: ze zijn dit jaar ingeschreven als zaterdag 21. Het huidige achttiende heeft nog geen bod gedaan op het bord. Er zal ook een aardige prijs tegenover moeten staan, aangezien de spelers op vertoon van hun ledenpas korting krijgen in de winkels. Niemand heeft daar overigens nog gebruik van gemaakt. Zeggen ze. Henk van der Heide houdt zijn mond: ''In ons vak moet je je bescheiden opstellen.''







© Het Parool, 20-02-2008

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden