PlusAchtergrond

De testweken zijn begonnen. Waar staat Max Verstappen nu?

In Barcelona is het woensdag weer begonnen: rondetijden vergelijken en luisteren naar optimistische coureurs en teambazen. Wat zijn de testweken in de Formule 1 waard?

Max Verstappen begint woensdag met testen. Beeld Eric Alonso/MB Media/Getty Images

Vanaf woensdag 09.00 uur was het zover op het Circuit de Catalunya, even buiten Barcelona. Formule 1-fans hebben het na een lange winterstop de afgelopen weken moeten doen met een paar foto’s of korte filmpjes van de nieuwe bolides van de tien teams. Maar nu gaan we ze echt zien en horen. Drie dagen wordt er getest, volgende week nog eens drie.

Elk team heeft maar één auto ter beschikking en kiest zelf wie wanneer rijdt. Verstappen komt woensdag de hele dag en vrijdagochtend in actie.

Iedereen weet nog hoe het vorig seizoen ging. Ferrari was in de testweken bijna elke dag het snelst. De breed gedragen conclusie: het lek is boven bij de Italianen, er gloort (eindelijk) weer een wereldtitel voor de Scuderia. De afloop is ook bekend: Ferrari kwam er niet aan te pas. Zelfs bij de eerste race in Melbourne was Mercedes ‘gewoon’ weer het rapst. In de eerste testweek gebruikte Mercedes nog een basale versie van de wagen, pas aan het einde van de testdagen kwamen ze op oorlogssterkte.

Kleinere marges

Hoe verleidelijk het ook mag zijn: blindstaren op rondetijden is dus link. Door te variëren met banden, brandstof, vleugelstanden, motor­afstellingen én door de wisselende omstandigheden op het circuit, laten rondetijden zich moeilijk vergelijken.

Het is niet eens dat teams elkaar zand in de ogen willen strooien door niet vol gas te rijden. Die luxe hebben ze niet, zeker niet met twee dagen minder testen dan vorig jaar. Maar je weet niet welk plan elke renstal met elke sessie heeft. Het draait namelijk in de eerste plaats om het verzamelen van data.

Het is ook weer niet zo dat er niets te zeggen valt over de testweken. De verwachting is dat de onderlinge marges kleiner zullen zijn, omdat de auto’s in het laatste jaar van het huidige reglement redelijk uitontwikkeld zijn. Dat zou een spannend(er) raceseizoen kunnen betekenen.

Lichaamstaal

Wat verder interessant blijft: hoe betrouwbaar zijn alle auto’s als je er honderden kilometers mee rijdt? Wie is het meest constant? En er zijn de onderlinge duels: rijdt Charles Leclerc zijn ploegmaat Sebastian Vettel ook nu weer naar huis?

Tot slot is het ook de eerste kans om de temperatuur te meten, vanuit Nederlands oogpunt vooral bij Verstappen. Hoe ervaart hij de eerste dagen in de RB16? Wat zegt zijn lichaamstaal? Hoe is de sfeer bij zijn team?

Teams mogen tijdens de testdagen hun pitbox niet meer compleet afschermen. Maakt u zich vooral geen illusies: de grootste geheimen blijven heus verborgen. Maar de komende weken in Barcelona zal het er wat serieuzer en transparanter aan toegaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden