Chinees telecombedrijf ziet sponsordeal met Ajax wel zitten

Het lijkt er steeds meer op dat straks op het shirt van Ajax de sponsornaam Huawei staat. Deze Chinese telecom­gigant is na Samsung en Apple de nummer drie van de Nederlandse smartphonemarkt. 

Martijn van Beeten
null Beeld Beeldbewerking Het Parool
Beeld Beeldbewerking Het Parool

Huawei is het grootste telecombedrijf ter wereld, met 140.000 werknemers en een omzet van 29 miljard euro. De van geld bulkende multinationals in China, die grootmachten als KPN en Philips zo omver kunnen blazen, zijn nog totaal onbekend in Europa. 'Als Huawei hoofdsponsor wordt van Ajax, is dat zeer opmerkelijk, en een voorbode van meer,' stelt China­deskundige Boudewijn Poldermans.

Richard Spaans, woordvoerder van Huawei, bevestigt dat er gesprekken zijn met Ajax. Hij maakt er geen geheim van dat de Chinezen hun naamsbekendheid in Europa willen vergroten. Er zijn al samenwerkingen met Borussia Dortmund, Arsenal, AC Milan, Atletico Madrid en Glasgow Rangers, waar wifinetwerken worden uitgerold en zichtbaarheid in stadions is gekocht. Daar past de Nederlandse kampioen goed bij.

'Maar hoe die samenwerking eruit ziet, kan ik nog niet zeggen,' aldus Spaans. Ajax' marketingdirecteur Edwin van der Sar wil er niets over kwijt.

Huawei: in het Chinees zeg je 'Gwa-wee', in het Nederlands wordt het fonetisch uitgesproken. 'Naamsbekendheid is het grootste probleem,' aldus Poldermans. 'Dan is het een logische stap om bij Ajax op het shirt te gaan staan. In China zijn ze gek van die club. Ik was enkele jaren terug met de toenmalige burgemeester Job Cohen op bezoek bij de burgemeester van Peking. Cohen gaf hem een ets van Rembrandt cadeau, daar keek zijn collega twee seconden naar. De directeur van Ajax was er ook, met een door alle spelers gesigneerd shirt. Was hij dolblij mee.'

Lees vandaag (27-2) meer over Ajax in Het Parool:
- 'In China zijn ze gek van Ajax'
- In voor- en tegenspoed, dus op naar Salzburg
- Ajax maakt zich weinig illusies

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden