PlusAchtergrond

Britse quarantaine maakt de racekalender van 2020 nóg complexer

Twee weken quarantaine voor iedereen die het land binnenkomt. De Britse maatregelen zetten niet alleen een streep door de races op Silverstone; het hele Formule 1-seizoen komt onder druk te staan.

Pitstop van McLaren, een van de zeven Britse teams, op het circuit van Silverstone.Beeld Getty Images

De puzzel van het seizoen 2020 was al complex, nu lijkt de Britse politiek het belangrijkste stukje in handen te hebben. Als de regel dat iedereen die het eiland binnenkomt veertien dagen in quarantaine moet voor iedereen geldt, heeft de Formule 1 er nog een probleem bij. Zeven van de tien teams zetelen in Engeland – alleen Ferrari, AlfaRomeo en AlphaTauri niet. Bij elke terugkeer in Engeland zouden medewerkers veertien dagen in quarantaine moeten. Een uitzonderingspositie voor de topsport is zeer onzeker, melden diverse media.

Op de alternatieve racekalender, nog altijd niet officieel gemaakt door het Fom (Formula One Management), zou na twee races in Oostenrijk begin juli een dubbel volgen op Silverstone. Dat gaat niet door als het hele circus eerst twee weken in isolatie moet. Dat is op zichzelf nog te overzien, het Duitse circuit van Hockenheim (oorspronkelijk van de kalender gevallen) fungeert als een soort reserve en zou die plek kunnen innemen, maar dan? Tussen de races door naar de fabriek is hard nodig als een raceauto bijvoorbeeld gecrasht is.

Bubbel

Een woordvoerder van de Formule 1 luidde ­dinsdag de noodklok bij persbureau Reuters. Zonder het over de precieze impact van de Britse regel te hebben, waarschuwde hij dat tienduizenden banen op de tocht staan.

De afgelopen weken werd druk gelobbyd om in Londen duidelijk te maken hoe het racecircus vanaf juli een eigen biosfeer moet vormen, als een afgeschermde, reizende bubbel, met regelmatige testen. Dinsdag werd duidelijk dat de Formule 1 niet kan rekenen op een uitzonderingspositie.

Om een tweede grote coronagolf te voorkomen, moeten zo weinig mogelijk uitzonderingen worden gemaakt. Het is nog niet officieel en de afgelopen weken bleek de Britse politiek bijvoorbeeld rond de herstart van de Premier League ook flexibel. Vandaar ook de noodkreet vanuit de Formule 1. Wie weet is de boel nog te redden.

Ploegendienst

Robert Doornbos, oud-coureur van het in Engeland gevestigde Red Bull Racing, noemt het ‘geen lekker bericht’. “Een extra hobbel, het wordt een enorme logistieke uitdaging.” Hardop nadenkend ziet hij nog mogelijkheden om tot een seizoen te komen. “Je kan er één lange reis van maken, zonder tussendoor terug te keren naar de fabriek. Eigenlijk past dat niet bij de sport, maar voor alles is nu in theorie een oplossing te vinden.”

“Als de auto plat is gereden, moet die opnieuw worden opgebouwd en zoveel onderdelen heb je normaal gesproken niet bij je, dus die moeten steeds worden ingevlogen. Misschien kun je tijdens de weekeinden met twee ploegen monteurs werken: een dag- en een nachtdienst, net als in mijn tijd. Dan kan je ’s nachts ook sleutelen. Als iedereen al die tijd van huis is, wordt het een slijtageslag voor mens en machine. Maar goed, nu zit iedereen al maanden thuis.” Een andere optie is om het personeel te splitsen: een deel van het team gaat naar de eerste vier races en wordt dan afgelost. “De grotere teams kunnen met 900 man personeel best wat schuiven.”

Voor de coureurs vormt de Britse quarantaineregel nog de minste zorg, denkt Doornbos. “Zij kunnen zonder het racen op de simulator in de fabriek. Ze zijn juist op dit niveau gekomen, omdat ze met heel weinig baantijd onmiddellijk kunnen pieken.”

 
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden