Plus

Brandend rubber terug in de duinen? Nu alleen het geld nog

Al over twee jaar kunnen er weer F1-wagens door de duinen bij Zandvoort scheuren. Het enthousiasme is groot - groter in elk geval dan de bezwaren tegen milieuoverlast. Nu alleen het geld nog.

Beeld van de laatste Formule 1 in Zandvoort, in 1985 Beeld anp

1. Komt de Formule 1 terug naar Zandvoort?
Dat is nog maar de vraag. Formula One Management Limited, eigenaar van de Formule 1, heeft Circuit Zandvoort een aanbod gedaan om al in 2020 een grand prix te organiseren in de badplaats. Dat wordt bevestigd door een woordvoerder van het circuit. Daarmee is in elk geval de eerste belangrijke hobbel genomen voor herintroductie van het racefeestje.

2. Wat is de volgende hobbel?
Geld, of zoals onderzoeksbureau Decisio - dat vorig jaar in opdracht van de gemeente Zandvoort een haalbaarheidsonderzoek deed - het formuleerde: een financiële uitdaging.

Per jaar moet het circuit 20 miljoen euro afdragen aan de internationale F1-organisatie. Daarnaast moet op minimaal 10 miljoen euro worden gerekend om het circuit raceklaar te krijgen.

Prins Bernhard, mede-eigenaar van het circuit, rekende op de site Autobahn voor: "Stel, er komen 100.000 man op een grand prix af, dan moeten die allemaal bijna 200 euro betalen voor een ticket voordat de organisatie uit de rode cijfers klimt."

Dat er 100.000 komen is niet zo'n rare gedachte: de laatste jaren trekken de Jumbo Race­dagen met onder meer demonstraties van Max Verstappen precies dat aantal bezoekers.

Toch lijkt extra sponsoring en reclame nodig, al was het maar om de prijs van een ticket acceptabel te houden. Als hoofdsponsor gaat de naam van Heineken rond. Nederland zou zo'n 57 miljoen euro kunnen verdienen aan de komst van de F1.

3. Wanneer was er voor het laatst Formule 1 te ­bewonderen in Nederland?
Tussen 1952 en 1985 werd er jaarlijks - op vier jaren na - een Formule 1-race georganiseerd in Zandvoort. Na 1985 kreeg de organisatie het budget voor de grand prix niet meer rond.

Drievoudig wereldkampioen Niki Lauda mag zich vooralsnog de laatste winnaar op Nederlandse bodem noemen. Op het podium had de Oostenrijker gezelschap van Alain Prost en Ayrton Senna.

4. Kan er nog iemand dwars gaan liggen, bijvoorbeeld vanwege de belasting van het milieu?
Zoals Decisio het noemt: de politiek-ambtelijke uitdaging. Is er maatschappelijk draagvlak? De regels waar het circuit zich aan dient te houden ten aanzien van het lawaai, liggen vast in een milieuvergunning van het circuitpark, die is afgegeven door de gemeente Zandvoort.

Daarin is al rekening gehouden met terugkeer van de Formule 1, blijkt uit antwoorden die in maart werden gesteld in de Provinciale Staten van Noord-Holland.

Max Verstappen in actie op het Zandvoortse circuit tijdens de Jumbo Racedagen deze zomer Beeld ANP

Bij monde van wethouder Ellen Verheij-de Haas van Toerisme en Economie reageert de gemeente Zandvoort alvast enthousiast: "Dit is heel mooi en waanzinnig."

Het circuit zelf stelt ondertussen heel milieuvriendelijk bezig te zijn, omdat het zo goed bereikbaar is per fiets. Er wordt nu gedacht aan het organiseren van speciale fietsacties.

5. Zou de Formule 1 niet naar Amsterdam komen?
Daar is even sprake van geweest, toen het gerucht ging dat commercieel directeur Sean Bratches in Nederland was om de haalbaarheid van een stratencircuit in Amsterdam of Rotterdam te onderzoeken.

Met 300 kilometer per uur is een F1-wagen in nog geen 15 seconden van het Weesperplein bij het Mr. Visserplein, rekende Het Parool nog hoopvol uit.

De gemeenten Amsterdam en Rotterdam lieten weten nergens van te weten. Nu is naast Zandvoort alleen nog Assen in de race.

Voorzitter Jos Vaessen van de stichting die de Formule 1 naar het TT-circuit wil halen: "We hebben meteen contact gezocht met Londen. Voor zover wij weten zijn wij ook nog serieus kandidaat."

Niki Lauda, die de Formule 1 van Zandvoort in 1985 won, daarnaast de Braziliaan Ayrton Senna. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden