Plus

Almere City en hun weg naar de onvermijdelijke promotie

Almere City heeft sinds 2016 een ambitieus vijfjarenplan om promotie naar de eredivisie voor elkaar te krijgen. Dit jaar lukte dat nog niet: Almere verloor gisteravond knullig van Cambuur.

Kevin Jansen (Cambuur) in duel met Youri Loen (Almere City) Beeld BSR Agency

Wie voor Almere City-Cambuur met een vers gebakken hamburger op het pleintje voor het clubgebouw naar een lokale volkszanger luistert, ziet aan de andere kant van het hek een paar Porsches, Mercedessen en een Bentley op de parkeerplaats staan. Die auto’s zijn niet van spelers - de salarissen in de eerste divisie liggen daarvoor te laag - maar voornamelijk van sponsoren. Uitgezonderd de Bentley dan, die is van trouwe supporter Ali B.

Het tekent het dubbelzinnige karakter van de club uit Almere. Aan de ene kant is het een uit de kluiten gewassen amateurclub met kleine tribunes en een gemoedelijke sfeer, aan de andere kant is er geld en ambitie. Want die is uitgesproken door de beleidsbepalers: Almere City moet in 2021 in de eredivisie spelen.

Volgens John Bes, algemeen directeur van Almere City en drijvende kracht achter het vijfjarenplan, is promotie op lange termijn onvermijdelijk voor de club uit de zevende stad van het land. “Elk jaar proberen we weer hoger te eindigen in de eerste divisie. We liggen op koers om binnen nu en twee jaar te promoveren, ook binnen andere geledingen van de club wordt de basis gelegd.”

Geschiedenis

Bes doelt daarbij vooral op de toeschouwersaantallen. Sinds de oprichting van een betaaldvoetbalclub in Almere in 2005 bleven de tribunes lang leeg. Pas de laatste seizoenen is de aanloop uit de stad groter geworden.

Het Yanmar Stadion wordt nu uitgebreid van 2900 naar 4500 zitplaatsen. Bes weet zeker dat de toeschouwers komen. Voor de lange termijn wordt stiekem gefantaseerd over een nieuw en groter stadion op een andere plek in de nog steeds groeiende stad. De korte geschiedenis van Almere speelt de club nu nog parten.

“De meeste inwoners van Almere zijn hier niet geboren,” zegt Bes. “Ze zijn fan van een andere club. In Almere worden bijvoorbeeld veel seizoenskaarten voor Ajax verkocht. Wij mikken op kinderen en jongvolwassenen die wel die verbondenheid voelen met Almere City. We hopen dat zij later weer hun kinderen meenemen, zodat de club kan meegroeien met Almere. De promotie kan niet zonder draagvlak van supporters.”

Beeld BSR Agency

Opvallend is dat Bes het ontbreken van een clubverleden niet als nadeel ziet. “Historie is een anker voor ambitie. We hebben nu veel mensen die zich binnen alle geledingen van de club bemoeien met onze vooruitgang. In die mensen zit veel enthousiasme, dat zie ik bij andere clubs veel minder. Waarom zou je ook iets nastreven wat je al eerder hebt meegemaakt? Bij ons is alles nieuw.”

Stabiele geldschieter

In het vijfjarenplan is de weg naar het hoogste niveau stap voor stap uitgestippeld. Maandelijks wordt geëvalueerd of de club nog op koers ligt. De bestuurders laten het technische gedeelte in handen van trainer en oud-Ajacied Ole Tobiasen en technisch directeur Robert Maaskant.

Zij zagen gisteravond met lede ogen aan hoe Almere City door Cambuur uit de play-offs werd gestoten (1-2), mede door twee schlemielige fouten van keeper Agil Etemadi. De promotie zal nog minstens een seizoen moeten wachten.

De bezoekers uit Leeuwarden keken met argusogen naar de thuisclub. Almere City kaapte in het recente verleden voetballers voor de neus van Cambuur weg. Dat lukte vaak deels door de gunstiger ligging - spelers uit de Randstad spelen liever in Almere dan in Leeuwarden - en deels door de financiële vooruitzichten.

Met Kroonenberg Groep zit een grote en stabiele geldschieter achter de groei van Almere City, eentje die met beleid financiële injecties doet en zich niet laat verleiden tot impulsieve investeringen in megalomane ideeën. Het is het bestaansrecht van de club. Als de groei doorzet, kunnen ook de spelers in de toekomst een Porsche voor het stadion parkeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.