PlusAchtergrond

Alles is super aan de Super Bowl

Het grootste Amerikaanse sportevenement van het jaar, de Super Bowl, kluistert zondag net na middernacht wereldwijd 150 miljoen kijkers aan de tv – voor de wedstrijd en het amusement.

Deze aanhanger van de Kansas City Chiefs is klaar voor de wedstrijd; de dino, eveneens in KCC-shirt, verorbert symbolisch de tegenstander Tampa.  Beeld Getty Images
Deze aanhanger van de Kansas City Chiefs is klaar voor de wedstrijd; de dino, eveneens in KCC-shirt, verorbert symbolisch de tegenstander Tampa.Beeld Getty Images

Waar de omstandigheden rondom de finale van het NFL-seizoen door de pandemie volstrekt anders zijn dan gewoonlijk, is het wedstrijdaffiche er één waarop de meeste fans al hoopten. Regerend kampioen Kansas City Chiefs neemt het op tegen de Tampa Bay Buccaneers, de nieuwe ploeg van Tom Brady, de grootste ster die het American football ooit gekend heeft.

Telkens een record

“Football is Amerika. Alles eraan is groot, meeslepend, overdreven, episch. Elke wedstrijd is uniek: telkens sneuvelt er wel een record, telkens is er een reden waarom je moet blijven kijken.” Het enthousiasme van comedian Peter Pannekoek is voelbaar als hij uitlegt waarom hij een groot NFL-fan is geworden.

“Het klinkt wat hard, maar na elke speelronde in het American football heb ik moeite om ontzag op te brengen voor ‘ons’ voetbal. Hier wordt Dusan Tadic op een schild gehesen als ultieme professional, omdat hij na de wedstrijd wel eens het krachthonk induikt. Terwijl een American footballspeler er 365 dagen per jaar álles voor over moet hebben om te slagen in zijn sport. In de NFL is er alleen ruimte voor de ware atleten. De snelheid van een olympisch sprinter, de kracht van een bodybuilder, de souplesse van een ballerina – je moet het allemaal bezitten in het football. Het levert zo’n explosieve sport op. Ik was meteen verkocht, toen ik ermee in aanraking kwam als kijker.”

Holst van de nacht

Pannekoek staat niet alleen. Het Amerikaanse fenomeen is uitgegroeid tot mondiaal entertainment. In eigen land kan de footballfinale op 100 tot 120 miljoen kijkers rekenen, de laatste jaren maken nog 50 miljoen fans in andere landen live de moeder aller Amerikaanse sportwedstrijden mee – vaak in het holst van de nacht.

De Super Bowl is om 00.30 uur Nederlandse tijd, maar Pannekoek begint zondagmiddag 15.00 uur al aan de voorbereiding. “Normaal kijken we met een hele vriendengroep. Ditmaal komt er maar één vriend langs, vanwege de coronamaatregelen. Maar alsnog pakken we uit: de hotdogs, kippenvleugels en Budweisers zijn ingeslagen. De drie footballfilms die we van tevoren kijken, zijn ook al uitgekozen. Hopelijk zijn ze lekker dramatisch en overdreven, om alvast een beetje in de stemming te komen.”

Als pakjesavond

Een Super Bowl party, waar grote groepen vrienden en familie samen naar de wedstrijd te kijken, is in Amerika doorgaans even vanzelfsprekend als pakjesavond of het kerstdiner voor de doorsnee Nederlander.

Langs het veld zal de impact van corona ook voelbaar zijn. Coaches, scheidsrechters en spelers die niet op het veld hoeven zijn, moeten een mondmasker op. Vooral bij Andy Reid, de fors gebouwde succescoach van de Kansas City Chiefs, levert dit bij tijden hilariteit op. Met beslagen bril, rood aangelopen hoofd en nóg meer beslagen gezichtsmasker seint de goedlachse Reid via zijn headset bij elke play door welke tactiek zijn aanvalsploeg moet gaan uitvoeren.

Toch is de dubbelzinnige corona-aanpak van Amerika, een van de zwaarst getroffen landen in de pandemie, een stukje verder van de zijlijn af al zichtbaar. Fans zijn nog altijd welkom bij footballwedstrijden, zij het in beperkte mate. In het Raymond James Stadium te Tampa Bay (Florida) zullen er 25.000 aanwezig zijn. Samen met 30.000 kartonnen ‘toeschouwers’ bezetten zij het merendeel van de 66.000 stoeltjes.

Marketingdroom

De quarterback is de glamourpositie op het footballveld. De dirigent van de aanval, de speler die via snelle worpen de bal moet verdelen onder zijn snelste, technisch vaardige ploeggenoten, vormt het gezicht van de ploeg.

In dat opzicht is deze Super Bowl een marketingdroom. Patrick Mahomes, met enige afstand de beste quarterback momenteel, neemt het op tegen Tom Brady. Die werd zes keer kampioen, een NFL-record, en draagt de bijnaam G.O.A.T. (Greatest Of All Time).

Mahomes, die afgelopen zomer op 25-jarige leeftijd het grootste contract (503 miljoen dollar) tekende in de geschiedenis van de Amerikaanse profsporten, heeft van de Kansas City Chiefs de absolute topploeg gemaakt. Het natuurtalent spat er bij hem af. Met een simpele polsbeweging werpt hij de bal harder, verder en accurater dan de meeste quarterbacks in hun stoutste dromen zouden doen.

Als Messi

De sterspeler van de Chiefs doet daarmee denken aan de moeiteloze dominantie van Lionel Messi. Tussen de plays door sjokt Mahomes immer vrolijk over het veld, alsof hij niet deelneemt aan de gewelddadigste teamsport, maar met zijn vrienden wat lol aan het trappen is.

Waar Mahomes de belichaming vormt van natuurtalent, is Brady juist het toonbeeld van hard werk. De 43-jarige ster, die met topmodel Gisele Bündchen een van de rijkste powerkoppels ter wereld vormt, wisselde dit jaar voor het eerst van club. Na twintig succesvolle seizoenen bij de New England Patriots verkaste Brady naar Florida, waar hij, naast aanzienlijk minder vermogensbelasting, een team kreeg met meer aanvalstalent dan bij zijn oude werkgever.

Bij de Tampa Bay Buccaneers laat de veteraan zien dat hij nog altijd de meest virtuoze denker in zijn sport is. Het atletisch vermogen van Mahomes heeft Brady nooit gehad, zelfs niet toen hij in 2000 als miskend talent pas als 199ste speler van het universiteitsniveau werd gekozen in de jaarlijkse Draft. Maar door zijn onvermoeibare trainingsarbeid en feilloze beslissingen op het veld staat Brady voor de tiende keer in 21 jaar tijd in de Super Bowl. Een ongekend record, aangezien de gemiddelde duur van een NFL-carrière krap drie jaar bedraagt.

Pannekoek, een fervent fan van Mahomes en de Kansas City Chiefs: “Brady tegen Mahomes is hetzelfde als kiezen tussen Cristiano Ronaldo en Messi. Het is een levensvraagstuk. Je kan niet voor beide kampen juichen. Mahomes is het geboren talent. Brady, zoals Ronaldo, het eindresultaat van een onmenselijke werklust.”

Reclameblokken

Ook voor de kijker die geen doorgewinterde footballfan is, biedt de Super Bowl genoeg vermaak. De reclameblokken rond de finale zijn de meest gewilde secondes in televisieland. Hét ideale moment om de komst van een langverwachte auto, film of videogame aan te kondigen. Het liefst in vermakelijke vorm, aangezien de eretitel van leukste Super Bowlreclame veel goodwill met zich brengt.

Ook de Super Bowl Halftime Show is groot, groter, grootst – zoals de Amerikaan het graag heeft. Optreden in de rust van de finale is voor A-artiesten nog altijd de kroon op het werk. Na een succesvolle show van Jennifer Lopez en Shakira in 2020, valt de eer nu ten deel aan The Weeknd. De voortekenen zijn goed. De enigmatische zanger, wiens hit Blinding Lights op het punt staat door de magische grens van 2 miljard streams op Spotify te breken, heeft 7 miljoen dollar eigen vermogen in de show gestoken. Ook buiten het veld is spektakel dus gegarandeerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden