Alles aan de kant voor de Super Bowl

MIAMI - Het gewone leven in de Verenigde Staten staat dit weekeinde weer even stil. Het is Super Bowl Time en dan worden de oorlog in Irak en de politiek van president Bush even op de reservebank gezet.Half Amerika zit zondag om half zeven (half een 's nachts onze tijd) voor de buis en zingt uit volle borst mee als Billy Joel, aan hem dit jaar de eer, het Amerikaanse volkslied vertolkt.

De strijd om de Vince Lombardi trofee, die ongeveer een halve meter hoog is, is toe aan zijn 41ste editie, dit keer met een duel tussen de Chicago Bears en de Indianapolis Colts. Voor het eerst staan twee Afro-Amerikaanse coaches (Lovie Smith van de Bears en Tony Dungy van de Colts) tegenover elkaar. De ploegen scoorden in de competities evenveel punten: 427.

Bears stonden al een keer de finale, in 1986 in de Louisiana Superdome tegen New England Patriots, en zij wonnen (46-10). Colts debuteren in het Dolphin Stadium in Miami, waar Prince dit jaar het showprogramma in de rust mag verzorgen. Hoewel? Toen de ploeg nog uitkwam onder de naam Baltimore Colts werd de Super Bowl al eens gewonnen, in 1971 tegen Dallas Cowboys (16-13). Het team verhuisde echter in 1984 naar Indianapolis, letterlijk als een dief in de nacht. Dat jaar liep het huurcontract af, de club en Baltimore kwamen niet tot overeenstemming over de bouw van een nieuw stadion.

In de nacht van 29 op 30 maart 1984 verschenen 's nachts verhuiswagens bij het stadion van de Colts en binnen een uur waren alle spullen van de club ingeladen en vertrokken richting Indianapolis. De spelers werden daarvan op de hoogte gesteld toen de verhuizers al een half uur onderweg waren.

Naar schatting één miljard mensen in 230 landen, van wie 141 miljoen in de VS, zullen de Super Bowl rechtstreeks volgen. Dus is het ook weer 'kassa' voor CBS dat dit jaar aan de beurt is om de televisie-uitzendingen te verzorgen. Omgerekend twee miljoen euro moet in de VS worden neergeteld voor een reclamefilmpje van welgeteld dertig seconden. Het Amerikaanse onderzoeksbureau TNS Media Intelligence becijferde dat in de afgelopen veertig jaar Super Bowl voor een slordige 1,33 miljard euro aan televisiereclame rond de wedstrijden werd verkocht.

Voor de nieuwsgierigen die maandagmorgen vroeg op moeten om te werken, is er een geruststellend statistiekje beschikbaar. Zij kunnen zondag halverwege de wedstrijd eventueel naar bed: de voorgaande veertig Super Bowls was de club die bij de rust op voorsprong stond, al 31 keer de winnaar.

© Het Parool, 31-01-2007

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden