AkzoNobel wil met eigen boot de Volvo Ocean Race winnen

AkzoNobel wordt wedstrijdzeiler. Het verf- en chemiebedrijf zet volgend jaar een eigen boot in bij de Volvo Ocean Race, de zwaarste zeilrace ter wereld. 'Wij gaan voor de winst.'

De Volvo Ocean Race is met 83.000 kilometer rond de wereld de meest uitputtende zeilrace. De volgende editie, die oktober 2017 start, doen zeker twee Nederlandse boten mee.Beeld anp

De Amsterdamse verf- en chemiegigant presenteert zijn plannen dinsdag bij de pier van Scheveningen, in juni 2018 de finishplaats van de zeilrace rond de wereld.

De Nederlandse zeezeiler Simeon Tienpont, twee keer winnaar van de America's Cup, wordt kapitein van Team AkzoNobel. De afgelopen editie voer de 34-jarige Tienpont de laatste twee etappes mee als bemanningslid bij het Deense team Vestas Wind, nadat dit schip dramatisch was gestrand op een rif bij Mauritius. "Toen besefte ik dat dit het moment was om te proberen nog eens met een Nederlandse boot actief te worden," zegt Tienpont.

"Deze race is de allermooiste die er is. Qua afstand, uitdaging, bemanning en prestatie. Het is niet alleen fysiek, maar ook mentaal uitdagend. Bij de langste etappe zitten we 37 dagen op zee. Dat vraagt het uiterste van de bemanning."

15 miljoen
Hoe veel geld er in de campagne wordt gestoken, wordt niet bekend gemaakt. Met een team is volgens de organisatie van de zeilrace een investering tussen de 10 en 15 miljoen euro gemoeid. Dat kan nog verder oplopen; Team AkzoNobel moet nog beslissen of het een bestaande boot overneemt of dat het in Italië een nieuwe boot laat bouwen volgens de strikte specificaties van de organisatie.

Voor AkzoNobel is het niet alleen sponsoring. "We gaan verven, lakken en coatings ontwikkelen waarmee we onze boot een competetief voordeel kunnen geven," zegt Conrad Keijzer, bij AkzoNobel topman van Performance Coatings, de divisie die onder meer beschermende verven en lakken voor de maritieme wereld produceert.

Winnaar
Akzo is geen onbekende in de zeilwereld. De winnaar van de Ocean Race in 2002 maakte gebruik van beschermende coatings van dochter International.

Inmiddels is de coatingtechnologie sterk verbeterd. International heeft nu flinterdunne - en dus vederlichte - coatings waarmee de wrijving van het zeewater langs de kunststof rompen tot een minumum wordt beperkt. Die beschermende verven voorkomen ook de aangroei van algen en andere onzuiverheden die de snelheid van de boten kunnen belemmeren.

"We zorgen er voor dat de romp spiegelglad blijft en micro-organismen geen kans krijgen om aan te groeien," zegt Keijzer. "Maar op tal van plekken op de boot wordt verf en beschermende coating gebruikt. Die ervaring komt op termijn ook terug in de producten voor onze klanten, dus ook voor consumenten die hun eigen boot onderhouden."

Formule 1
Het is de eerste keer dat het concern zich onder eigen naam in een toonaangevend sportevenement mengt. Verfdochter Sikkens is al jaren één van de technologiesponsors van het raceteam van McLaren. De Ocean Race wordt gezien als maritieme tegenhanger van de Formule 1.

"We hebben ons lang door onze merken als Sikkens en International laten vertegenwoordigen," zegt Keijzer. "Maar AkzoNobel heeft een lange periode achter de rug van kostenbesparingen en reorganisaties. Nu is het tijd voor groei. Dat willen we onder onze concernnaam doen. Die zal prominent op de spinaker staan. Maar ook de namen van onze merken zullen prominent op de boot aanwezig zijn."

"Elk van de elf plaatsen die deze race aandoet, is een van onze kernmarkten. In elke haven zullen we na aankomst evenementen organiseren."

De keuze voor de pier van Scheveningen voor de lancering van Team AkzoNobel is geen toeval. Bij de renovatie van de pier is gebruik gemaakt van zowel decoratieverf van Sikkens als maritieme coatings van International.

Simeon Tienpont (met beker) na zijn tweede winst in de America's Cup in 2013.Beeld epa

Nederland
Elf keer eerder deden Nederlandse teams mee aan de Ocean Race. Drie keer kwam het tot winst, waarmee Nederland vóór Nieuw-Zeeland de winnaarslijst aanvoert. Tienpont: "Dit wordt de vierde overwinning. De Volvo Ocean Race is veel te zwaar om alleen maar mee te doen. We zullen elke zeemijl bevechten."

Tienpont geeft door zijn deelname aan de komende editie zijn derde deelname aan de America's Cup, die ook in 2017 wordt gevaren, op. "Dat is niet te combineren." Bij winst in de Ocean Race zou de Nederlander de eerste zeiler zijn die beide topevenementen wint.

Of er nog een Nederlandse team aan de komende race meedoet, is nog altijd niet duidelijk. Het Nederlandse Team Brunel, dat wordt gesponsord door uitzendbureau Brunel, eindigde de vorige race als tweede. Het bedrijf houdt zich op de vlakte over deelname aan de komende editie. De toenmalige kapitein van Team Brunel werkt wel aan nieuwe deelname.

Langste
De Volvo Ocean Race start oktober 2017 in het Spaanse Alicante en gaat via elf tussenstops in onder meer Kaapstad, Hongkong, Auckland en Gothenburg de wereld rond om in Scheveningen te eindigen. De race, die de komende editie met 45.000 zeemijl (83.000 kilometer) de langste ooit zal zijn, wordt elke drie jaar gehouden.

De deelnemers aan de vorige editie van de Volvo Ocean Race, in 2015, in de haven van Scheveningen.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden