Ajax luistert naar kritiek: prijsverhoging uitgesmeerd over 2 seizoenen

De kritiek was niet misselijk na de aankondiging van Ajax dat prijzen van duizenden seizoenskaarten komend seizoen omhoog gaan, soms met wel 50 procent. Om de supporters tegemoet te komen, heeft de directie van de club nu besloten de verhoging over twee seizoenen uit te smeren.

Edwin van der Sar stond onlangs nog gemoedelijk tussen de supporters van Vak410. Deze week lag de marketingdirecteur van Ajax zwaar onder vuur. Beeld anp

Volgens Ajax is de meest gehoorde klacht dat de prijs niet gefaseerd werd verhoogd, maar in één keer. Na overleg heeft de directie van de Amsterdamse club besloten naar die kritiek te luisteren. Seizoenskaarthouders worden na het paasweekeinde geïnformeerd over het besluit.

De betreffende supporters krijgen bovendien de mogelijkheid om met voorrang elders een plaats in het stadion te krijgen. Volgens de clubleiding gaat het om ongeveer 2300 kaarthouders, die ongeveer 7000 stoelen bezetten in de Amsterdam ArenA.

Afgelopen week maakte Ajax bekend dat de prijzen van de seizoenskaarten op de lange zijde oost omhooggaan. De prijzen voor vakken bij de middenlijn zouden worden verhoogd van 507 naar 750 euro: een stijging van bijna 50 procent. Ook de seizoenskaarten voor de vakken daaromheen worden duurder, variërend van enkele tientjes tot meer dan honderd euro. Reden van de verhoging is dat de stoelen jarenlang 'te goedkoop' zouden zijn aangeboden.

Kritiek
Het leidde tot een storm van kritiek. Honderden supporters gaven te kennen hun seizoenskaart op te zeggen. Ze voelen zich in de kou gezet door de club. 'Ik moet volgend seizoen 475 euro betalen, 65 euro meer, maar ik ben er klaar mee', zei supporter Robin Wiegemans gisteren in Het Parool. 'Ik heb genoeg gepikt. Als supporter ben je niet belangrijk meer, je bent vulling.' Daniël Dekker, voorzitter van de Supporters Vereniging Ajax (SVA) noemde de prijsverhoging 'triest'.

Een boze fan schreef zelfs een open brief aan Edwin van der Sar, directeur marketing van Ajax. 'Zeg me alsjeblieft dat het een 1 aprilgrap was, Edwin', schrijft Rodney Rijsdijk. 'Ajax ziet zichzelf als een product en zijn supporters als klanten. Welnu: het product neemt jaarlijks in kwaliteit af, met dit seizoen als treurig dieptepunt. Dan is het tamelijk schunnig om van een aantal van die 'klanten' te vragen om fors meer voor dat product te betalen.'

Opzeggingen
Ajax laat weten de afgelopen week 69 opzeggingen te hebben ontvangen. Verder wil de club niet reageren op de ontstane commotie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden