Ajax Dossier: Shirtpresentatie op z'n Argentijns

Florencia Tesouro presenteert het nieuwe shirt van Lanús. Foto's youtube Beeld
Florencia Tesouro presenteert het nieuwe shirt van Lanús. Foto's youtube

Ajax is een club met een rijke historie. Het Parool zoekt naar verhalen in de kantlijn en ontdekte dat in Argentinië voetbalshirts op een heel andere manier worden gepresenteerd.

Ajaxspits Dario Cvitanich vindt het maandag gepresenteerde 'uitshirt' van zijn club nice. Vooral de kleuren ervan, zwart en rood, bevallen hem.

Het Ajaxshirt werd via internet onthuld. Die manier, via het web, vindt de Argentijn 'ok', maar liever had hij gezien dat het nieuwe tricot in Amsterdam op Argentijnse wijze zou zijn gepresenteerd.

Cvitanich kijkt in de perskamer geboeid naar beelden op een laptop. Nu is het niet 'mooi' of 'ok' meer, maar 'incredible' en 'fantastic'.

Het zijn de beelden op de site van YouTube die hem enthousiast maken. Cvitanich ziet een rondborstige, blonde vrouw in een witte string en een kastanjebruin, hoog opgeknoopt topje heupwiegend op een podium dartelen. De jongedame is Florencia 'Flopy' Tesouro, vertelt de spits van Ajax. Ze is bekend van de Argentijnse Big Brotherversie Gran Hermano. Ze draagt het bordeauxrode shirt van de Argentijnse eredivisionist Club Atlético Lanús. Op de achtergrond is gejuich en gezang te horen.

Even later staat Tesouro in het gezelschap van nog meer modellen in alleen een string op het podium. Op haar blote bovenlijf zijn de kleuren van het nieuwe shirt van Lanús gebodypaint. 'Perfect' vindt Cvitanich; het lichaam van Tesouro althans, niet het Lanússhirt. Lanús is een rivaal van zijn oude club CA Banfield.

Hij vertelt dat die manier van presenteren van het nieuwe shirt gebruikelijk is voor Argentijnse voetbalclubs. ''Het is normaal dat een paar mooie meiden een shirt aankrijgt. Elke club doet dat. En voor de modellen is het goede publiciteit. Ze doen het graag.''
Vaak gebeuren die presentaties in een hotel en zijn pers, fans en belangrijke mensen aanwezig. Zelf was Cvitanich als speler van Banfield ook aanwezig bij shirtpresentaties, maar nog nooit stond hij met een model op het podium. ''Nee, ik heb altijd gekeken!''
Met name de topclubs River Plate en Boca Juniors organiseren volgens Cvitanich de grootste shows met de mooiste modellen. Die zijn soms zelfs rechtstreeks op de televisie te volgen. Kleinere clubs moeten het met enkele seconden op het sportnieuws doen.

Toen River Plate afgelopen zomer het nieuwe witte shirt met diagonale, rode baan liet onthullen door de voormalige stervoetballers Zinedine Zidane en Enzo Francescoli toonden vele fans zich zwaar teleurgesteld op internetfora: 'Waar zijn de meisjes gebleven?'
Cvitanich: ''Het gebeurt vaker dat ook één of twee grote sterren aanwezig zijn. Maar Argentijnen willen gewoon liever modellen zien. Ik vind die sterren ok, maar ik heb ook liever die meiden. Dat is beter voor de ogen haha.''

Vorig jaar onthulde Ajax het shirt door een enorme versie van het hemd van de gevel van de Amsterdam Arena uit te rollen. Die manier en de methode van deze week, via internet, zouden in Argentinië kwaad bloed zetten, zegt de aanvaller. Andersom zou Cvitanich het wel zien zitten als de Argentijnse shirtpresentatie in Nederland wordt geïntroduceerd. Bij het begin van seizoen zal Ajax het nieuwe thuistenue bekend maken. Suggesties voor mooie dames die het Ajaxshirt kunnen presenteren heeft hij echter niet. Wel komen er volgens hem veel vrouwen voor in aanmerking. ''Ik ken geen Nederlandse meisjes, daarvoor kijk ik te weinig televisie. Ze zijn wel heel mooi, net Barbies, blond met blauwe ogen.'' (WESLEY MEIJER)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden